Advies gevraagd voor midicontrollers

RemonV

Nieuwkomer
Lid sinds
18 november 2007
Berichten
2
Locatie
Vianen
Al vanaf toen ik een klein guppie was ben ik gefascineerd van synthesizers.

Sinds een jaar kriebelt het om een synth te kopen, dit na het toevallig zien van een filmpje op Youtube waarin iemand een Roland SH-201 bespeelt.

Zelf overal rond zitten kijken en me in zitten lezen op internet, waarna de Microkorg uit de bus kwam als synth die ik kan bekostigen. Maar deze heeft toch wat weinig knopjes en de grote broer, de MS2000 is twee keer zo duur. Maar als ik dan weer wat extra geld erbij leg, heb ik weer wat mooiers, zo blijft men bezig...

Tot ik voor kort een keer Reason 4 mocht proberen, wat fantastisch zeg!

Ik heb dus besloten om verder te kijken naar softsynths en de daarbij passende midi controllers. Scheelt me ook weer in de aanschaf van hardware effecten en drumcomputers, omdat dit allemaal al in Reason 4 zit!

Ik zit dus naar een midi controller te zoeken, ik heb daar helemaal geen ervaring mee, heb nog nooit een muziekinstrument aangeraakt.

Zit te zoeken naar een exemplaar met 49 of 61 toetsen. Maar dan komt het bekende bomen/bos verhaal bovendrijven.

Ik ben er inmiddels achter dat een exemplaar met rotary encoders ipv draaiknoppen met een begin en een eind in het draaibereik handiger in gebruik zijn. Dan kom ik uit op midi controllers van M-Audio, de Axiom serie.

Maar heb weer gelezen dat de toetsen van de Axiom nogal een kabaal maken en dat de feedback niet echt lekker is. (en allerlei tweaks om dit op te lossen)

Dan maar verder kijken, dan kom ik controllers van Edirol en E-MX tegen, waarvan ik niet weet wat voor draaiknoppen daarop zitten.

Advies is dus welkom!

Daarnaast wil ik ook een Behringer BCR-2000 controller kopen, dit is kastje met zo'n 30 draaiknoppen (rotary encoders) waarmee ik voorlopig wel mee uit de voeten kan.

Nu vraag ik me af, kan ik een midi keyboard en een losse draaiknoppen controllers tegelijk gebruiken? Hoe sluit ik dat aan? Door de twee (elk apparaat een) USB stekkers in mijn PC te steken, of door de apparaten door te lussen via de MIDI aansluitingen?

Conflicteren de draaiknoppen op de keyboard en de draaiknoppencontroller niet met elkaar?

Eventueel kan ik ook een een simpel midikeyboard kopen met alleen maar een klavier en een mod en pitchwheel en daarnaast de draaiknoppencontroller gebruiken, weet niet of dat handiger is?

Alle tips en advies zijn welkom!

Budget voor het keyboard is zo'n 200 euro, en 150 euro voor de BCR-2000.
 
Nu vraag ik me af, kan ik een midi keyboard en een losse draaiknoppen controllers tegelijk gebruiken? Hoe sluit ik dat aan? Door de twee (elk apparaat een) USB stekkers in mijn PC te steken, of door de apparaten door te lussen via de MIDI aansluitingen?

Conflicteren de draaiknoppen op de keyboard en de draaiknoppencontroller niet met elkaar?

.
Als je een klavier hebt met een gewone midi output kun je deze in de midi input steken van de BCR. Vervolgens kies je in de BCR de "merge-mode" waar het inkomende midisignaal van je klavier wordt samengevoegd met het signaal dat de draaknoppen genereren, en vervolgens samen via usb naar je computer gaan.

Als je ervoor zorgt dat alle knoppen een andere cc nummer aansturen heb je geen probleem. (maar zelfs als je dezelfde cc nummers op verschillende controllers hebt zitten zou dat nog geen probleem moeten zijn.)
 
Back
Top