Kabel management

MstrFX

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
2.988
Ola, ok het bouwen van de mini studio voor mn vriend en nieuw lid @Reach heeft een UBXA, Strymon Volante, Xone 23c & Pioneer DJ M 40D (heel cheap) speakers gekocht..
Met bidden en smeken heb ik hem overtuigd om ipv crap op zn minst een "kwaliteit" mixertje te kopen.
Dat is een XONE 23c geworden. Waarom.. hij is ook DJ en wil later uitbouwen, deze heeft ook een geluidskaart en Sent/Return.. en heeft XLINK voor controllers.
Bonus is dat er op de XONE een High pass filter zit wat niet op de Behringer zit (alleen low pass)

Anyway..

Kabels.

UBXA is stereo gebalanceerd uit.
Strymon Volante is standaard TS maar kan naar TRS gezet worden met switch. (maar gaat via de RCA sent / return op XONE)
Xone 23c heeft RCA stereo Sent/Return. XLR main out (gebalanceerd) Maar ook een monitor uit RCA.
Pioneer speaker hebben alleen RCA en stereo 3.5mm.

1. Is het beter om vanuit de xone, monitor out rca naar rca in pioneers te gebruiken.
2. Is het beter om vanuit de xone, main out gebalanceerd xlr naar rca in pioneer te gebruiken
3. is het beter om vanuit de xone, main out gebalanceerd xlr naar stereo 3.5mm jack te gebruiken.

Xone23cREAR.png


Screenshot 2024-05-07 at 11.38.33.png
Screenshot 2024-05-07 at 11.38.24.png

Screenshot 2024-05-07 at 11.35.07.png
 
1. Is het beter om vanuit de xone, monitor out rca naar rca in pioneers te gebruiken.
ik zou deze kiezen
waarom? is het gemakkelijkst van ongebal rca naar ongebal rca
 
Het ding is alleen dat ik ervaren heb met m’n sub10mk2 out rca naar midhoog amp rca echt hiss had.

Met Xlr gebalanceerd naar rca was dit bijna weg… maar ik weet natuurlijk niet wat er in de sub amp danwel in de specifiek xlr to rca gebeurd en is daar verschil in?

heb nu de rca maar afgedopt haha

IMG_4807.jpeg
 
Ik heb rca to rca voorgesteld om dat dit in mijn inziens het gemakkelijkst is omdat je een standaard rca kabel kan gebruiken die bijna iedereen wel liggen heeft.

Tegen over die andere kabels
 
Mijn ervaring is dat je het probeert met wat je in huis hebt en oplossing zoekt als dat niet volstaat.

Ik heb niks gebalanceerd in huis aangesloten denk ik. Vroeger moest eens 20m verder een set aansluiten op een amp en had geballanceerd bij. Dat werkt niet. Ik pakte 20m rca en deed t de hele nacht probleemloos. Rca is nog steeds in gebruik op dure hifi. Volstaat als argument niet?

Vermits die pioneer geen balanced in heeft maakt t vast niks uit. Die xlr naar mini jack is pure horror, dat wel hehe
 
Het ligt eraan wat je aan stoorzenders in de buurt hebt zitten bijvoorbeeld transformatorhuisjes, zendmasten, draadloze (netwerk) apparatuur, ongeaarde stekkerdozen etc. Het kan invloed hebben op het signaal.

RCA is altijd ongebalanceerd ook al is de andere kant XLR (zolang er geen kastje/module tussen zit dat het signaal omzet naar gebalanceerd). Het ruisverschil heeft mogelijk te maken met de isolatie van de kabel zelf.

Goed geïsoleerde kabels met ongebalanceerde connectoren werken altijd beter dan slechte geïsoleerde kabels met gebalanceerde connectoren. Daar ben ik thuis wel achter gekomen 8o)

Merken die ik gebruik zijn: Cordial , Klotz, Lava cable en voor enkele toepassingen Sommer
 
Het ligt eraan wat je aan stoorzenders in de buurt hebt zitten bijvoorbeeld transformatorhuisjes, zendmasten, draadloze (netwerk) apparatuur, ongeaarde stekkerdozen etc. Het kan invloed hebben op het signaal.

RCA is altijd ongebalanceerd ook al is de andere kant XLR (zolang er geen kastje/module tussen zit dat het signaal omzet naar gebalanceerd). Het ruisverschil heeft mogelijk te maken met de isolatie van de kabel zelf.

Goed geïsoleerde kabels met ongebalanceerde connectoren werken altijd beter dan slechte geïsoleerde kabels met gebalanceerde connectoren. Daar ben ik thuis wel achter gekomen
Ja alles wat jullie zeggen doe ik uiteraard ook want ik heb gewoon een voorraad aan kabels, adapters enz.

Maar die maat van mij zit al ruim over budget, dus ik probeer het met de grootst mogelijke slagingskans en minder mogelijk kosten voor hem in 1 keer goed te hebben.

Persoonlijk heb ik vooral volume verschil gehoord met gebalanceerd of niet en zeker met xlr maar dat kan ook aan mijn interface input liggen. Jack is zachter.
 
ik heb gewoon een voorraad aan kabels, adapters enz.
Dan lijk me het beste als die mogelijkheid er is om met jouw voorraad aan kabels (er zal daar wel een rca to rca bij zitten toch) te testen en indien nodig en mogelijk jouw rijtje af te lopen.

Ik ga er hier effen vanuit omdat het een vriend is dat je dus eens kan binnenspringen bij hem ;)
 
ja tuurlijk, tis alleen dat ik even post met een aantal opties waar ik dan eventueel een keiharde nee op krijg uit technische achtergrond/kennis.
 
Voor je maat zou ik gewoon een goed geïsoleerde RCA naar RCA pakken als het over zijn budget is.

Er bestaat zoiets als een gunfactor (nee dan knal je elkaar niet overhoop) Als het echt een maat van je is kan je in plaats van trakteren op een drankje ook trakteren op een kabeltje. Desnoods van jezelf als je iets hebt liggen. (doe ik zelf ook en daardoor wordt alleen de vriendschap versterkt) :koffie:

XLR/TRS (gebalanceerd) / TS (ongebalanceerd) verhaal.
Die theorie zou je kunnen bewijzen door middel van een passieve DI-Box (op DI-Box: pad op 0dB) als je die ertussen hangt en signaal wordt daardoor opgekrikt dan klopt je theorie :D

Een gebalanceerd signaal is 3 pins en ongebalanceerd 2 pins. Daardoor kan er signaalverlies optreden, hierdoor kan het signaal zachter binnenkomen.

Een andere mogelijkheid is dat de pre-amp gainknop op je interface is gesplit ene helft tot 12 uur is mogelijk professional studio equipment level (vaak gezien als +4dBu) en andere helft is consumer line-level (vaak gezien als -10dBu)
 
Dude.. ik zit hem al 2 dagen te helpen, hij krijgt mn ts kabels die ik over heb.. hij krijgt foam pad's voor zn speakers.
come on
 
Dude.. ik zit hem al 2 dagen te helpen, hij krijgt mn ts kabels die ik over heb.. hij krijgt foam pad's voor zn speakers.
come on
Dat stond nergens vermeld :koffie:
Ja goed is goed inderdaad! :D

Had je verder wel iets aan mijn overige antwoorden?

Nogmaals zowel bij gebalanceerd geldt: zowel de zendende connector als de ontvanger dienen 3-pins te zijn gesoldeerd.

RCA is slechts een 2-pins connector dus de XLR is dan ook 2 pins gesoldeerd aan de RCA.

XLR naar 3.5 mm jack is daar entegen wel weer gebalanceerd.

extra nutteloze toevoeging:
Een koptelefoons en pluggen daarvan ook al hebben ze een Tip Ring en een Sleeve dan blijft het singaal ongebalanceerd.
 
Ik zou eerst eens leren hoe die nieuwe speeltjes werken met whatever voorhanden is voordat ie zich druk gaat maken over de optimale bekabeling. Komt er geluid uit? Klaar. Aan de slag.
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: L3N
Nou het is allemaal een beetje veel voor een totale beginner.. hij heeft een oud huis, niet zoveel plek, dimmers en de stroom bekabeling zou mij niet verbazen als dat nog uit 1920 is.

Ik weet nu al dat ie gaat vastlopen op alleen de Volante :D dus ik wil hem al het aansluit gebeuren samen met hem doen en dat het geen omkijken meer heeft.
 
Ja, maar al dat RCA / XLR / Jack / Balanced / Unbalanced gedoe maakt in dit stadium allemaal niks uit joh. Die rabbithole om het signaal in increments van 0.02% te verbeteren komt wel een keer als ie 100 stappen verder is. Gewoon zorgen dat het werkt is meer dan zat.
 
Wat is dat nou voor totaal niet relevant verhaal in dit topic?
En het maakt wel uit. koop devine kan ik je aanraden

:D
Screenshot 2024-05-07 at 23.34.00.png
 
Gelukkig zijn we allemaal een keer ergens begonnen en in het begin is het altijd even overweldigend!

Toen ik pas begon had ik ook geen idee hoe iets moest worden aangesloten of welke in/uit -gangen aanwezig zijn (ik wist niet eens wat een ingang of uitgang was)
Ik stond vol interesse met mijn oren te klapperen.

Als je net begint, is het belangrijkste dat je aan de slag kunt en plezier maakt. Hoe en wat komt inderdaad later wel, dus ik sluit me aan bij de uitspraak van Nap. Gewoon voor nu het eerste beste voor de hand liggende RCA kabeltje koppelen dat werkt en ondertussenontdekken maar! :D

Ik zie dat ondertussen kabels al worden besteld, Lekker bezig hoor! 8):okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Luister ik ga me niet gedragen hoe jullie willen.
Ik heb een vraag over kabels.
 
Ik lees wat je typt:

Sluit in elk geval geen lijn-signaal aan op een RIAA phono ingang. Platenspelers hebben een hele zwakke output.
Een phono-ingang heeft daarom een ingebouwde versterking een lijn-signaal is veel te heet voor een phono preamp.

Xone23c mixers hebben geen line-selector dus mocht de dj apparatuur ook enkel een line-out hebben. Dan staat dit op pagina 18 uitgelegd van de Xone23c User manual hoe je dit kunt fixen door een interne modificatie. (ik heb deze gedownload en bij mijn post toegevoegd als bijlage)

Hoe dat signaal naar de boxen komt:

wil je gebalanceerd: 2x XLR - 3,5mm jack
wil je ongebalanceerd: Alle met RCA aansluitingen.

Control room/monitor out of main out:
Main out op een DJ mixer is om het signaal door te sturen naar de P.A. (bijv FOH via een stagebox/snake.)

Main out kan in je maat z'n situatie ook naar de monitors worden gestuurd, het maakt geen verschil. De monitor uitgang biedt onafhankelijke volume regeling t.o.v. main out.

Hoop bij deze je wat verder te hebben geholpen met het vinden van je antwoord.
 

Attachments

  • AP9433_5_X23C_UG.pdf
    2,2 MB · Bekeken: 7
Back
Top