Luisteren jullie naar je eigen nummers?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.753
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik merk dat ik soms niet ééns durf luisteren naar mijn eigen uploads... Het is nu weer zo: ik heb het nummer nog niet één keer geluisterd van begin tot einde sinds ik t heb geupload (Bees Knees) Ik heb t zelfs niet geluisterd eens t klaar was. En nog zit een week later de loop af en toe in mijn hoofd me te pesten.

Is dat herkenbaar?
In 't verleden verzamelde ik dan mijn moed en ging toch n keer luisteren in de zetel met een hoofdtelefoon na een drankje. Maar ik heb de moed momenteel nog niet om naar de laatste upload te luisteren. Het is een soort van vrees, dat 't gewoon me tegenvalt en ik denk 'bah waarom heb ik 't dit en dat en zus en zo...'

'i don't need that negativity in my life' of zoiets

haha goeie nieuwe titel voor n track.
 
ja natuurlkijk luister je naar je eigen nummers, hoe moet je anders beter worden?
 
Wat is de worst case scenario die zich kan voordoen als je TOCH die moed verzameld en hij valt TOCH tegen?.

Het zijn maar trillingen heh….
 
Het is een soort van vrees, dat 't gewoon me tegenvalt en ik denk 'bah waarom heb ik 't dit en dat en zus en zo...'
Ik weet niet hoe jij een werk opbouwt, maar voor mij, zonder fatsoenlijke sequencer krijg ik ook niks goeds voor mekaar. Zeker als je live een track in elkaar wil zetten is dan kans op fouten, ongelukjes enzo erg groot.

Als je echt kloppende tracks wil maken zal je denk de sequence kant meer aandacht moeten geven, minder live doen en meer doordacht iets bouwen.

Als je sequence staat kan je daarna eventueel nog live dingen er overheen doen, maar alles live is heel lastig.
 
Ik luister veel naar mijn work in progress tracks om te horen wat nog niet goed genoeg is en beter moet/kan. Daarna als het af is ook nog best veel in de eerste dagen erna. En daarna zelden tot nooit meer. Ik denk omdat ik er dan zo intensief mee bezig ben geweest dat het gewoon genoeg is geweest. Maar een paar maanden of jaren later vind ik het wel weer leuk om af en toe eens terug te horen. Mijn live/semi live jams luister ik zelden terug. Waarschijnlijk omdat ze vluchtig tot stand zijn gekomen en ik ze daarom ook snel weer vergeet.

Geconfronteerd worden met je fouten en zwakke punten is inherent aan iedere creatieve bezigheid die inzicht en vakmanschap vereist. Ik denk dat je daar niet bang voor moet zijn. Sterker nog, alleen door ze onder ogen te zien kun je groeien en verbeteren. In de tijd dat ik op de kunstacademie zat, moesten we ons werk, waar je je hele ziel en zaligheid in had gelegd, presenteren voor de groep en docenten. Je werd dan echt voor de leeuwen gegooid en ieder detail werd opgeblazen en in geprikt. Dat was soms hard, maar ik heb nog nooit zoveel geleerd als toen.
 
Laatst gewijzigd:
Alleen als ik met een nummer bezig ben. Dan op de koptelefoon en in de huiskamer. Zodra hij echt af is, ben ik hem al praktisch vergeten. Dan is de frisheid er sowieso al helemaal af.

Ik hoorde laatste een nummer van me onverwacht voorbij komen in een DJ-set op YouTube. En hij klonk in die context echt goed! Dat was wel even echt leuk, want onbewust denk ik vaak dat ik (sowieso productioneel) minder klink.
 
Klinkske, misschien ligt het er ook aan omdat je zelf zingt in je nummers. De meeste mensen luisteren niet graag naar hun opgenomen eigen stem, laat staan als ze zingen. Bij eigen instrumentale nummers is er wat meer afstand.
 
Ik ook. Luister regelmatig.
Vind het wel geinig om te horen welke kant het zich allemaal op ontwikkeld met de tijd.
Ook scroll ik wel eens door de mp3 die ik regelmatig draai van halve minuutjes experimenteer werk om te kijken of ik er iets van af wil maken.

Zet wel eens een playlistje van mezelf op als ik op werk in mn eentje bezig ben.
Wel een klein beetje schaamte als er iemand binnenkomt, ik maak het toch meestal niet echt voor publiek (met uitzondering van wat ik hier op het track-forum plaats, maar das ook vaker ter lering).
maar over het algemeen word er niet eens op gereageerd... lol.
als ik een playlist chiptune of snoeiharde blackmetal, hardcore of aggrotech aan heb staan zie ik meer gefronste wenkbrauwen 🤣
 
Als ik een track heb gepost en ik ben er wel happy mee dan luister ik in de dagen er na het soms nog wel 'ns maar na bijv een keer of 4, 5 dan heb ik 't wel gehoord en dan niet meer en verder nog een hele enkele keer dat ik m'n map met oude tracks doorloop om 'ns wat terug te luisteren.
 
Zodra ik wat af heb luister ik er soms nog een keer naar, meestal gaat mijn focus snel naar wat nieuws.
Als ik veel later nog eens wat terugluister is dat meestal om te voorkomen dat ik een serie tracks maak die eigenlijk hetzelfde klinken.
 
als ik wat maak waar ik daarna niet lang meer naar kan luisteren dan is het iig niet heel goed.
Als iets heel lang leuk blijft en na een lange tijd weer beluisterd word en nog steeds leuk klinkt dan is het gewoon goed.
Dan heb ik iig iets gemaakt waar ik nog op kan spacen.
 
Ik moet oppassen dat ik niet te vaak naar een work-in-progress luister, want op den duur is ie verzadigd en maak ik hem niet meer af. Maar afgemaakte of uitgebrachte tracks laat ik liever eerst een tijdje rusten en dan kan ik er later wel degelijk van genieten als ik er naar luister, en dan luister ik er ook op een andere manier naar.
 
Sinds ik in aanraking kwam met AI (hier) . Schrijf ik enorme blog verhalen. Die kunnen als een fout in staat makkelijker verbeterd worden. Bij een muziek stuk ligt dat wat moeilijker daar is het alles of niets. Of overnieuw. Omdat er maar beperkte ruimte is controleer ik mijn eigen werk wel eens door te luisteren. Als het werkelijk niks is is het deleten of een stukje recyclen van het up-gelode. Nog nooit een autereursrechten waarschuwing gehad. Behalve met YouTube filmpjes Waar de midi melodie alles al verraade.
 
Laatst gewijzigd:
Het leukste is om zo nu en dan eens naar oudere muziek van jezelf te luisteren. Pure nostalgie en alles zit nog in het geheugen alsof t gisteren was. Soms ook erg grappig. Mn oude tracker muziek verzameling uit de jaren 90 is me meer waard dan menig foto.
 
Back
Top