Headphone correctie software gebruiken

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.652
Even snelle check..

Ik heb Toneboosters Morphit gekocht en mijn headphone (Beyerdynamic DT880 Pro) geselecteerd.

Wat is nu de bedoeling, met die plugin op het masterkanaal op het eind in de keten terwijl die aan staat een mix maken zoals ik vind dat ie moet klinken? En dan renderen met die plugin uit?

Ter referentie heb ik nog een andere headphone (DT990 Pro), die zou ik ook kunnen selecteren en dan zou de mix gelijk moeten klinken toch, met de plugin aan bedoel ik.

Dat betekent wel dat de gerenderde track niet klinkt zoals ik hem hoorde met de plugin aan, want die plugin is inactief op de gerenderde track... en dan.. dan raak ik in de war want die gerenderde track is niet wat ik heb gemixed.

Hoe zit dat?
 
Ok..ik wist 't al ergens natuurlijk, maar renderen moet dus zonder die plugin. Maar wat klinkt het resultaat dan gaar als je hem zonder de plugin afspeelt. Ik kan me niet voorstellen dat die render ook maar ergens goed klinkt.

Werk aan de winkel dus.
 
Het idee is dat je de onvolkomenheden uit de koptelefoon haalt, niet uit de muziek. De DT-990 (die meer laag in zijn curve heeft dan de DT-880) heeft dus ook een ander profiel.
Zodra je rendered doe je dat zonder de plugin. Tip: check de mix daarna eens op een ander medium of in de auto bijvoorbeeld. En doe dan voor de grap er ook een mix bij die je hebt gemaakt zonder het profiel. Andere tip: leer met de toneboosters plugin aan ook commerciele tracks door ze veel te luisteren. En denk eens aan een plugin als deze: ADPTR AUDIO Metric AB
 
En je hoeft niet de curve te gebruiken die de metingen aangeven.

Je kan elke koptelefoon zo eqen dat die klinkt zoals jij wilt.
Binnen de grenzen van vervorming natuurlijk. Een koptelefoon van 5 euro gaat al vrij snel hoorbaar vervormen, je moet ietsje meer uitgeven.
 
Als je Cubase gebruikt is de Controlroom erg fijn dan hoef je niet steeds bij bouncen de plugin te bypassen (ga je geheid in het begin een paar keer vergeten). Verder moet je maar zo denken; met correctieplugin is het zoals de mix bij jouw optreden voor dat publiek van 100.000 bezoekers over de PA (of in je auto) klinkt en dat is wat telt. Uiteraard snugger om zsm te checken of de door jouw aangekochte plugin het wel goed doet. Met enig zoeken op internet zijn ook correctieprofielen van veelgebruikte software EQ's voor jouw headphones te vinden. Bijvoorbeeld hier: Head-Fi.org Forums
 
Dank voor alle reacties. Ik wist niet dat er curves en data van headphones beschikbaar waren anders had ik inderdaad zo'n curve op mijn master kunnen zetten.
Maar dat geeft niet, zo'n plugin werkt toch wel makkelijk, alleen... het is nog steeds een zootje.

Ik vraag me af hoe moet ik mijn mix laten klinken, als ik alles zo transparant en gebalanceerd mogelijk maak dan wil dat niet perse zeggen dat dat ook de sound is die ik wil.
Nu heb ik 2 headphones, ik ben nu op mijn beyerdynamic DT990 Pro aan het mixen, de DT880 Pro krijg ik geen goeie resultaten mee tot nu toe, in het verleden met de DT990 Pro wel, dus die gebruik ik nu even.

Even mijn werkwijze, in Morphit kies ik mijn koptelefoon, gooi hem achteraan in de keten, kies 'correction' modus, 100% aan, dan ga ik mixen tot het klinkt zoals ik wil op de DT990 Pro dus,
voor de gein kies ik dan in plaats 'correction' modus, de simulatie modus, en kies ik wat bekende andere koptelefoons, zoals Sennheiser HD650, AKG K701, of Focal Clear MG.
Resultaat, een blikkerig klinkende sound.

Als ik mijn software en koptelefoon moet geloven dan klinkt mijn mix dus gewoon K*t als ik een andere koptelefoon simuleer. De vraag is dan, is de simulatie wel goed, en wat hou ik dan als gewenste mix aan. De genoemde koptelefoons van Sennheiser, AKG en Focal staan toch bekend om hun vlakke curve (ten zij ik me vergis) waarom klinkt mijn mix dan zo belachelijk slecht als ik een van die headphones simuleer.

Het is eigenlijk niet te doen om een mix neer te zetten die klopt zoals ik het voor ogen heb die elders ook zo klinkt. Nu snap ik dat alle afluistering overal anders is, maar hoe kan ik dan het beste mijn software instellen, alleen de DT990 Pro corrigeren ? Of Simuleren naar een andere koptelefoon en zo ja, welke ?
 
1
Het is volkomen logisch dat je mix niet goed klinkt met een andere correctie curve als de koptelefoon die je gebruikt.

Dus begin met de juiste correctiecurve. In mijn signatuur kan je er een aantal vinden.

Die zal je een heel eind op weg helpen om een zo neutraal mogelijk afluistersysteem te krijgen.
(Wil je nog beter, dan moet je de curve op jou persoonlijke hoofd en koptelefoon aanpassen. Dat doe je door bv roze ruis zo neutraal mogelijk te laten klinken. Exact zoals je een mix eqed.)

De DT990 is al een hele goede koptelefoon, dus die hoef je niet veel te corrigeren. Zie Beyerdynamic DT 990 PRO Review


2
Waarom mixen op een neutraal afluistersysteem?

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, maar dan moet je 10 niet neutrale afluistersystemen "middelen" (het gemiddelde daarvan nemen).
Gaat prima, en het is de methode die vroeger gebruikt moest worden. Want er waren geen neutrale afluistersystemen.

Gebruik je een neutraal afluistersysteem, dan is dat al "uitgemiddeld". Dat werkt gewoon veel sneller.


3
De muziek industrie loopt 20 jaar achter op de audiowetenschap.
Maar er zijn pro's die het goed doen.
Winch_Project_Antwerp4.png
 
Thanks. :-)

Wat punt 1 betreft, ik gebruik wel de goede curve voor mijn koptelefoon, maar ik kan vervolgens kiezen voor correctie van de curve, of voor simulatie van een andere koptelefoon.
Dan kies ik dus mijn koptelefoon die vervolgens een andere koptelefoon simuleert, en dan klinkt het dus blikkerig, wat zou betekenen dat iedereen met die koptelefoon die ik simuleer dat blikkerige geluid zou horen, dus dan is of het proces van corrigeren en vervolgens simuleren onjuist, of het klinkt echt blikkerig op die andere koptelefoons (die ik niet heb)
En dat zou jammer zijn, want er zijn mensen die die koptelefoons gebruiken en die luisteren dan naar blikkerige mix terwijl het op mijn koptelefoon na correctie van de curve goed klinkt.

Thanks voor de review ook van de DT990, ik ga hem even lezen. :)
 
Het is uiteraard niet de bedoeling dat je een andere koptelefoon curve kiest. Het hele idee van die correctie is dat je de positieve of negatieve EQ curves die jouw koptelefoon heeft weghaalt om een zo’n neutraal mogelijk geluid te creëren.

Nou is het wel zo dat je met die correctie software altijd een beetje een raar geluid hebt imho. Ik ken enkel sonarworks. Maar het klinkt gewoon onnatuurlijk. Nogmaals is maar een mening. Maar erg prettig werken vind ik het niet.
 
Nee, ik simuleer het geluid van een andere hoofdtelefoon nadat ik mijn eigen hoofdtelefoon heb gekozen, zo kan ik horen hoe mijn mix klinkt op een andere hoofdtelefoon dan de mijne.

Ik kan kiezen voor correctie van de curve, of simulatie, wat niets anders is dan eerst correctie van de curve van mijn hoofdtelefoon en vervolgens een correctie van de curve van de andere hoofdtelefoon.

Screenshot 2023-12-06 at 12.14.10.png
 
Nee, ik simuleer het geluid van een andere hoofdtelefoon nadat ik mijn eigen hoofdtelefoon heb gekozen, zo kan ik horen hoe mijn mix klinkt op een andere hoofdtelefoon dan de mijne.

Ik kan kiezen voor correctie van de curve, of simulatie, wat niets anders is dan eerst correctie van de curve van mijn hoofdtelefoon en vervolgens een correctie van de curve van de andere hoofdtelefoon.

Bekijk bijlage 3841909
Ah, ik snap em.

Ken deze sw niet. Bij sonarworks klonk het i.i.g. super vaag als je een andere koptelefoon kiest dan die je gebruikt
 
Het is toch logisch dat als je de correctiecurve van koptelefoon X gebruikt met koptelefoon Y je een willekeur hebt. Dat is net alsof je het Sonarworks correctieprofiel van iemand anders zijn ruimte in jouw ruimte gaat toepassen. Misschien ben je verbaasd dat de correctieprofielen van als goed bekend staande koptelefoons eigenlijk best extreme settings hebben. Als je echt wilt weten of het profiel voor jouw koptelefoon klopt moet je naar een referentie met je mix. Ik heb wel gemerkt dat een niet gemasterde mix best lastig is op dat gebied. Als ik die op mijn el cheapo huiskamer speakers afspeel krijg ik soms rare dingen en zou ik kunnen denken dat de mix ruk is terwijl dat niet zo is. Dat merkte ik deze week weer toen ik dezelfde mix (die ruk klonk in de huiskamer) had opgestuurd naar een label en positieve (release) reactie kreeg. Dus ja referentie luisteren is soms nog niet zo simpel. Wat mij vooral hielp was de mix opsturen naar iemand waarvan ik weet dat die goede oren heeft en van mijn type muziek weet hoe het ongeveer moet klinken en daar feedback van te krijgen. Je zou ook hier een snippet kunnen posten en dan onze reacties vragen.
 
Leek mij ook logisch ja, vandaar m’n opmerking. Het gebruiken van een andere koptelefoon preset is wezenlijk hetzelfde als het gebruiken van de metingen van een studio van een ander. Dat klopt voor geen meter. Onmogelijk om daar een mix mee te maken. Hetzelfde geld voor de preset van een andere koptelefoon lijkt mij dan.
 
Je leest niet goed

Ik kies mijn koptelefoon en dan simuleer ik een andere en het verschil is dan zo groot dat ik me afvraag of mijn mix dan wel klopt of dat de simulatie niet goed werkt.

Want als de simulatie wel klopt, dan klinkt mijn mix dus niet goed op de devices die ik simuleer.
 
ik snap je wel.

Maar ik denk dan. Je hebt dus een koptelefoon A (jouwe) die heeft geen flat response. Dus een vorm van curve. Als je dan een andere koptelefoon kiest (B) dan krijg je de curve van die koptelefoon boven op de curve die je al hebt. Het kunnen kiezen van een andere koptelefoon (EQ curve) zou alleen werken met een hoofdtelefoon met een flat response. En die zijn er niet, of ze zijn zo duur dat je er een auto van kunt kopen.

Wellicht pas je eerst de correctie toe van je eigen hoofdtelefoon, en kies je daarna een andere preset van een andere hoofdtelefoon. Maar dan krijg je wss een aardig fucked up geluid. Aangezien de kwaliteit al drastisch achteruit gaat bij de 1e stap van de correctie en dan nog even een stap er bovenop met de curve van de andere preset. Kan me niet voorstellen dat daar nog naar te luisteren is.
 
Back
Top