Monitors die wat meer kunnen hebben dan Tannoys

Tboy

Stamgast
Lid sinds
7 januari 2006
Berichten
148
Locatie
Aarde
Ik heb een setje Tannoy Reaveal 501a. Voldoen, maar wat laag betreft loop ik te snel tegen het limiet aan wat de speakers doet flapperen. Ik zou daarom graag upgraden naar iets met meer capaciteit/frequentiebereik, near-field, en een vergelijkbaar klankbeeld. Iemand advies?
 
Laatst gewijzigd:
Zou je zelf eerst een prijs klasse moeten kiezen en dan daarin zoeken.
Ik heb de Yamaha HS8 en sinds ik die heb zijn mijn mixen een stuk beter geworden.
Een groote daaronder heb je de HS7....
Maar goed eerst ff checken hoeveel duur euro geld je neer teld.
 
Domme vraag misschien, voer je een high pass uit boven 30hz? Dat kan al wat schelen.
 
Focal cms65
Neumann kh80
genelec 8040/8050

Als je een wat grotere ruimte hebt:

Neumann Kh310
(of de originele k&h O300)
Kneiter dikke speakers
 
Super bedankt voor de reacties.
Zorgt voor extra filtering:
Baspoort aan de voorzijde ivm beperkte ruimte.
Budget rond €600, maar ik zit er niet aan vast, ook hoeven de speakers niet nieuw te zijn.

Ik ga de voorgestelde merken/typen napluizen, goeie voorstellen, maar ook het idee van een sub nodigt uit om te onderzoeken!
 
Domme vraag misschien, voer je een high pass uit boven 30hz? Dat kan al wat schelen.
Ik lees tegenstrijdige berichten, maar ik ga hier induiken, zeker het proberen waard 👍
 
Sowieso kunnen deze monitoren (Tannoy's met 5" woofer) niet veel laag produceren.. ze hebben moeite met alles beneden de 50hz.. dit geven ze eigenlijk niet weer.. je stopt daardoor waarschijnlijk al te veel laag in je mixen.
Ik zou een actieve subwoofer toevoegen.. Merk maakt in principie niets uit.. als er maar een X-over (crossover filter) op zit waarmee je het laag wat de sub weergeeft uit de monitor output kunt filteren.
Presonus heeft al een subwoofer voor onder de 200 euro. https://www.bax-shop.nl/studio-subwoofer/presonus-eris-sub8-studio-subwoofer
Hier nog een heel topic erover.. Subwoofer aan studio toevoegen

Als je toch andere monitoren wilt, voor 8" gaan. Die hebben veel minder moeite met lagere frequenties. Kali heeft aantrekkelijk geprijsde studiomonitoren met 'n 8" woofer.. behoorlijke jongens.. https://www.bax-shop.nl/studio-monitors/kali-audio-lp-8-second-wave-actieve-studiomonitor-per-stuk



Hier 'n vergelijking met de HS8.. hoewel ik best wel Yamaha fan ben zou ik het niet weten.. de Yamaha's hebben iets meer versterker vermogen..

 
Laatst gewijzigd:
Wit thuis nog een afluisteren maar op mijn werk jabra headset hoor je dat de HS8 veel duidelijker is.

Weet niet wat voor mic hij heeft gebruikt.
Je hoort bij de HS8 ook meer de kamer reflecties.
De HS8 lijkt mij een betere studio Monitor met meer definitie.

Ik heb overigens de limiter uit de mijne gesloopt.

Als je mix niet goed is klinkt het op de HS8 ook niet.
Maar profesionele mixen staan als een huis.

Ik denk dus te horen dat de HS8 veel beter is.
De LP8 klinkt alsof er een dikke wolle deken voor hangt.
Maar de HS8 is wel 100 euro meer.

Beide zijn Class D amp, maar alleen de HS8 lijkt de helderheid van een class D te hebben.
De LP-8 lijkt me meer gemodelled voor comfort.
Ik kan heel lang met de HS8's werken.
 
Hmm ok dit is dus precies wat ik hoor. ook op mijn gare Jabra headset

1685530741792.png
 
Mis op de bovenstaande grafiek de waardes bij X as.:geslaagd:
Maar goed.. Ik heb met hulp van mensen hier op dit forum Adam Tv5 gekocht. :okdan:
Met het idee om later een subwoover te kopen. Die heb ik nog steeds niet omdat ik merk dat er laag genoeg (voor mij) in de Adam Tv5 zit.
 
Als je een subwoofer neemt, denk dan aan model met een bypass circuit. (sub uit de afluistering schakelen = monitors weer full range signaal)

Niets vervelenders dan stekkers ompluggen omdat een sub zonder bypass op veel momenten echt te veel is (buren, gezin, jezelf, late uurtjes etc)

Schakel hem zelf in om het laag te checken, meestal staat hij uit.
 
Dynaudio lyd48 heb ik nu, erg blij mee. Beter dan genelec 8040 en geen sub nodig (ook al is er wel een speciale dynaudio sub voor te krijgen die automatisch alles afregelt voor 1000 euro).
 
Laatst gewijzigd:
Als je een subwoofer neemt, denk dan aan model met een bypass circuit. (sub uit de afluistering schakelen = monitors weer full range signaal)

Niets vervelenders dan stekkers ompluggen omdat een sub zonder bypass op veel momenten echt te veel is (buren, gezin, jezelf, late uurtjes etc)

Schakel hem zelf in om het laag te checken, meestal staat hij uit.
De Adam Sub7 kan met een voetschakelaar aan/uit zetten. Staat meestal uit hier.
 
Inderdaad maar heel veel (studio) subs hebben geen jack input voor een pedal, of überhaupt een bypass mogelijkheid. Dus dan heb je altijd een sub en dus een crossover filter in je uitgangssignaal.
Lijkt mij toch wel belangrijk om even te vermelden.

Heb zelf overigens een jbl sub zonder bypass, de bypass heb ik zelf gemaakt met relays.

 
Presonus Temblor 8" of 10", zelf heb ik de 10" wat beetje overkill is in 18 vierkante meter (aangesloten op Adam A77X)
 
Back
Top