CollApril 2023 - NicoNoise & eretsua

Gisteren maar eerst eens kennis gemaakt en globale beelden gedeeld. We vinden het allebei leuk en spannend, dat schept alvast een band.
We hebben beiden spullen die we graag een keer inzetten, ik MPE spul (Seaboard en Osmose) en Eretsua een Analog Rhytm.
We werken beiden met heel andere DAW's (Renoise en Ableton) dus daar moeten we even onze weg in zoeken, voorlopig op wav niveau zaken gaan delen.
Komende dagen eens wat proefballonnetjes heen en weer gooien. Wie weet wat we tegenkomen, benieuwd!
 
Goede track hebben jullie er van gemaakt, tijdens het luisteren vroeg ik me af van waar gaat dit naar toe, lekker spannend.
Knap ook omdat je vooral wav files heen en weer stuurt dat je toch alles goed op de tijdslijn krijgt, netjes!
Vind de mix ook goed klinken trouwens, mooi breed klankbeeld en alles ademt.
 
Op de valreep nog wat van mijn ervaring over de samenwerking met NicoNoise. Kan niet anders zeggen dan dat die mij heel goed is bevallen.

Zoals NicoNoise eerder al schreef, we zijn begonnen met proefballonnetjes uit te wisselen. Kleine brokjes met verschillende ideeën. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Die verschillende proefballontentjes met elkaar gecombineerd. Eerst ieder voor zich, zodat we verschillende richtingen hadden om uit te kiezen. Om het daarna te bespreken en daadwerkelijk een richting te kiezen voor ons nummer. Wat ik hier heel leuk aan vind is dat we echt andere dingen aan het doen waren. Het pad wat ik aan het bewandelen was in deze fase was meer ambient. Iets wat NicoNoise een beetje saai vond, en dat is iets waar ik ook zo blij mee ben in deze samenwerking; We kunnen gewoon open en eerlijk praten over wat we mooi vinden en niet, zonder de ander daarmee te beledigen.

Dus we hadden samen besloten om NicoNoise's richting uit te gaan. We hebben het toen gehad over hoe het nummer er uit zou moeten gaan zien. Een soort plattegrond of bouwtekening van het nummer. Het onderliggende verhaal: We beginnen hier, dan gaan we daarheen om vervolgens de berg op te gaan en uiteindelijk terug keren naar het begin. Al dan met een net iets ander perspectief. We zijn veranderd door de reis.

Helaas werd ik toen ziek maar gelukkig heeft NicoNoise gewoon doorgewerkt aan de track. Wat in mijn idee altijd beter is dan op elkaar blijven wachten. Toen ik eenmaal weer up & running was had hij een track gebouwd. Niet helemaal af maar goed op weg. Daar heb ik dan weer wat aangevoegd. Wat we weer bespraken met elkaar, de video-chats waren heel leuk & gezellig en ook een rijke toevoeging aan de samenwerking. We besloten dat ik de track zou afmaken. Wat neer kwam op wat kleine dingen veranderen, nog een paar dingen toevoegen en het stukje van het nummer wat nog niet lekker liep proberen te verbeteren.

Het gevolg is dat het nummer wat wij hebben gemaakt echt een samensmelting is van onze stijlen en ideeën. En iets wat geen van ons beide alleen zo gemaakt zou hebben.
 
Bedankt @SRPP & @krautrock1958.

We hadden in een vroeg stadium een BPM afgesproken. Dat helpt enorm met alles netjes op de tijdslijn krijgen. Voor wavs kiezen was deels noodzakkelijk omdat we verschillende DAWs gebruiken. Maar het is ook een vorm van commitment. Het idee van "Dit is het geluid, hier gaan we het meedoen". Ben blij te horen dat je de mix kan waarderen. Bedankt!
 
Dank voor de positive commentaren, dat is altijd fijn.

We hebben met deze track echt van alles gedeeld, afgelopen donderdag ben ik ziek geworden, Eretsua was net een beetje beter. Daar we puur digitaal contact hebben gehad moet het wel een digitaal virus zijn geweest. Pas vandaag kikker ik weer een beetje op. Mooi hoe eretsua die dagen de puntjes op de i heeft kunnen zetten en het verhaal compleet heeft gemaakt.

We hebben in het begin ook afgesproken om alleen oneven ritmes te gebruiken en dan te proberen er toch een puls in te krijgen. Dat hebben we beiden op een hele verschillende manier gedaan en die complementeren elkaar heel mooi.

Hoor ik een beetje de Osmose?
Jazeker, het eerste introgeluid is voornamelijk osmose. Verder heb ik Plasmonic en Kult aangestuurd met de Osmose, een ontdekkingsreis op zich. Een aantal van die sounds zitten in de track verwerkt.
 
Ik moet aan chemical brothers denken, aan daft punk, en aan 'open your eyes - at the villa people'
En dan moet je weten dat 't helemaal geen 4 to the floor lijkt. Zeker interessant ,ook dat levende (ik ga het onrespectvolle woord pompen gebruiken) pompende.
Ik ga m gewoon nog eens luisteren :)
 
Apart nummer geworden in positieve zin. Gebeurt zo veel en dat in maar 4 en een halve minuut.

Woodblock / snare aan het begin is wat te hard of precies op mijn auditieve gevoeligheid frequentie.
 
Back
Top