Cage-synth

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.889
Locatie
Zeist
In een ander topic kwamen we tot het idee voor een "Cage-synth" met twee draaiknoppen (bij meer geavanceerde versies mogelijk meer) en een toetsenbord. Zie: Stilte, samples en meer van dat

Laat C de duur van John Cage's 4'33" zijn. Dan kun je daar een dimensieloos getal van maken door C door een tijdseenheid m te delen. Hierin kan m bijvoorbeeld 1 sec, 1 minuut, of een willekeurige andere (al dan niet gekke) tijdsmaat zijn. Bijvoorbeeld: [imath] m = \pi \mathrm{s} [/imath]. Dat is de eerste parameter van onze Cage-synth, en die parameter wordt ingesteld met de eerste draaiknop. Het dimensieloze getal C/m wordt vervolgens omgezet in een tweetallig schrijfwijze, een drietallige schrijfwijze, een viertallige schrijfwijze, enz. Bij het indrukken van toets 2 van het toetsenbord wordt de tweetallige schrijfwijze afgespeeld; bij het indrukken van toets 3 wordt de drietallige schrijfwijze afgespeeld; bij het indrukken van toets 4 wordt de viertallige schrijfwijze afgespeeld; etc. De nulde en eerste toets bestaan niet bij de Cage-synth. Nu heb je nog een parameter nodig om de snelheid v (in cijfers per seconde) waarmee de schrijfwijzen worden afgespeeld in te stellen, en dat doe je met de tweede draaiknop.

Ik heb op het moment weer wat meer tijd dus ga ik zo'n ding proberen te bouwen. Mijn gedachten gaan in eerste instantie uit naar het gebruik van Csound, Chuck, PureData of een gratis soft modular (zoals VCV-Rack). Maar ik weet nog niet wat voor ons doel het bruikbaarste is...
 
Wat speel je af, hoe ziet het eruit wat je als twee,- drie-, viertallige getallen etc. dit doorgeeft naar de D/A-converter?
 
De bedoeling is om de opeenvolgende cijfers van een getal als opeenvolgende uitgangsspanningen af te spelen. En hoe snel die spanningen elkaar opvolgen (het aantal afgespeelde cijfers per seconde v) stel je in met de tweede draaiknop. Welke toetsen van het toetsenbord je indrukt bepaalt of er een tweetallig (basis 2), drietallig (basis 3), viertallig (basis 4), etc. getal zal worden afgespeeld. Ik zal er een tekeningetje van maken...
 
voorbeeld.jpeg
 
Ah, okay. Het is dus wel zo dat de tijdsduur van de output steeds korter is, bij oplopende n-talligheid.
 
Ah, okay. Het is dus wel zo dat de tijdsduur van de output steeds korter is, bij oplopende n-talligheid.

Dat hoeft niet. In de praktijk moet je een grens stellen aan het aantal cijfers dat wordt berekend en uitgevoerd. Laat dat N zijn, dan heeft de output een totale duur van N/v waarbij je v met de tweede draaiknop zelf kunt instellen.
 
Het ziet ernaar uit dat het lastig is om met Csound een Cage-synth te bouwen, vooral wat betreft de conversie naar n-tallige getallen. Heb al hier en daar geïnformeerd. Het zal wel kunnen maar dan moet ik de betreffende algorithmen zelf programmeren.
 
Is Synthedit een idee?

Het probleem met SynthEdit is dat ik met Linux werk. Het programma dat - voor zover ik weet - het dichtst bij SynthEdit in de buurt komt en ook nog onder Linux werkt is Cabbage. Maar het ziet ernaar uit dat Cabbage (oftewel Csound) geen gemakkelijke oplossing in huis heeft om getallen naar een willekeurig te kiezen n-tallige representatie te converteren. Kan dat met SynthEdit wel?
 
Lang geleden dat ik nog echt eens diep in Synthedit gedoken ben, maar de mogelijkheden zijn wel heel uitgebreid. Er zijn sowieso modules om allerlei berekeningen uit te voeren out-of-the-box aanwezig. Daarnaast zijn er hier en daar extra modules beschikbaar die werden geprogrammeerd door liefhebbers. Het lijkt me sterk dat daar geen wiskunde-geöriënteerde modules zouden tussenzitten.

Op Linux denk ik dat PureData het beste alternatief is om je idee alvast te conceptualiseren.
 
Op Linux denk ik dat PureData het beste alternatief is om je idee alvast te conceptualiseren.

Ik vermoed ook dat ik daar ga uitkomen. Ik zal mijn vraag ook nog eens op het PureData forum stellen.
 
Wat speel je af, hoe ziet het eruit wat je als twee,- drie-, viertallige getallen etc. dit doorgeeft naar de D/A-converter?
Dit snap ik ook nog niet echt uit de beschrijving. Hoe worden deze "getallen" omgezet tot "stilte" dan?

Ik vind het nog een beetje een warrig verhaal, sorry :#
 
Dit snap ik ook nog niet echt uit de beschrijving. Hoe worden deze "getallen" omgezet tot "stilte" dan?

Ik vind het nog een beetje een warrig verhaal, sorry :#

Het is andersom: stilte van een bepaalde duur (en hier is dat de duur van Cage's roemruchte stuk) wordt uitgaande van die duur (aan de stilte zelf heb je immers niets) omgezet in een n-tallig getal en dat n-tallige getal wordt op de manier van het eerder geplaatste schetsje dan weer omgezet in een af te spelen signaal. De waarde van n wordt daarbij bepaald door de toets die je indrukt. Dat maakt het een synth met keyboard. Ik zal vandaag wat voorbereidende berekeningen plaatsen zodat een en ander hopelijk wat duidelijker wordt.
 
Laatst gewijzigd:
PureData lijkt het meest geschikt:

 
Het is andersom: stilte van een bepaalde duur (en hier is dat de duur van Cage's roemruchte stuk) wordt uitgaande van die duur (aan de stilte zelf heb je immers niets) omgezet in een n-tallig getal en dat n-tallige getal wordt op de manier van het eerder geplaatste schetsje dan weer omgezet in een af te spelen signaal. De waarde van n wordt daarbij bepaald door de toets die je indrukt. Dat maakt het een synth met keyboard. Ik zal vandaag wat voorbereidende berekeningen plaatsen zodat een en ander hopelijk wat duidelijker wordt.
Je legt nog steeds niet hoe je dan eoa "n-tallig getal" gaat "omzetten naar een signaal". Dus ik hoor niets dan stilte.
 
Dit zegt niks over wat de "output" dan moet zijn. Een soort waveform, maar wat zegt "tijdsverloop" dan over de frequentie?
Het hele concept van "talligheid" vind ik ook maar raar. Ik kan hier dus echt geen enkele zinvolle concepten aan hangen.

In je hoofd is het vast allemaal heel logisch, maar alles blijft voor mij ongelovelijk arbitrair. Wat is de range van je "draaiknoppen"/parameters? Wat is de frequentie en amplitude van de output signalen? En waar worden deze signalen voor gebruikt?

Nog nergens in dit verhaal zie ik echt iets van geluids synthese ontstaan waarbij je een betekenisvol signaal (audio) kunt herleiden aan deze abstracte concepten.
 
Back
Top