yocto(2)/ tr808 mod

kris renton

New Beat terrorist
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
428
Locatie
Merchtem
Bij het bouwen van mijn yocto ² loop ik wat tegen onderdelentekort aan, maar dat geeft ook tijd voor reflectie. Op de pcb zijn namelijk al wat plaatsen voor potentiometers en schakelaars voorzien, wat de drempel om te modden wat lager maakt. Omdat de schema's van de yocto's en 808 dezelfde onderdelennummers hebben zijn de aanpassingen uitwisselbaar, al is er op de yocto² pcb wat meer manouvreerruimte. Hieronder lijst ik op wat ik zou willen uitvoeren, het meeste komt via deze link op het stervende e lictronic forum;

Bassdrum;
tuning; r165 vervangen door 100k(c) pot in serie met 1k weerstand
tuning env; r166 vervangen door 10k(c) pot in serie met 390ohm weerstand

snaredrum;
filter; r201 vervangen door 25k(b) pot in serie met 1k weerstand
high noise; r197 vervangen door 2m(b) pot met 470k in serie

toms;
reverb; low tom; r232 mid tom r261 high tom r288
allen met 100k(b) pot met pin 1 aan de "ground"
een noise mod zou ook mogelijk zijn (r273,r245 &r216), maar die zou niet bijzonder zijn en ik heb maar plaats op mijn case zonder de layout te verknallen voor 1 potmeter per tom/conga dus...

rimshot;
filter; r322 met 10k(b) pot in serie met 1k

clap;
reverb (?) r376 met 100k pot (b of c?). Er is ook geen plaats voor een potmeter op de yocto² pcb, een plattere versie van een potmeter gebruiken dus?

koebel;
in plaats van de trimpots 250k(b) pot in serie met 100r

cymbal/hats;
metal drive; r53 10k(b) met 1k in serie

oh;
filter; 153* 10k(b) pot met 1k in serie

ch;
filter; r147* 10k(b) pot met 1k in serie

Graag had ik wat feedback gehad of deze mods de moeite waard zijn (geluid) of dat de waardes min of meer kloppen. Helaas loopt ik al tegen de eerste horde aan, de juiste potmeters met vertical d shaft. Als iemand een goed betaalbaar adresje weet waar ik alle waarden kan vinden (zoals die 2m(b)). Als ik de laatste stukjes binnen heb van m'n psu board, kan ik testen, eventueel met wat geluidsfragmenten. Mijn soldeerervaring beperkt zich tot wat diy eurorack kits, maar af en toe de grenzen verleggen kan niet slecht zijn.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik heb mijn Yocto² (XL pro 2000 ultra limited edition) project weer opgenomen, even wat foto's van de extra potmeters (van thonk), redelijk eenvoudig dankzij de plaats voorzien op de pcb's. Alleen voor de potmeter voor clap is geen plaats, maar die hang ik "zwevend" aan de behuizing. Binnenkort geef ik de extra gaten in de behuizing een likje verf tegen corrosie en soldeer ik de extra weerstanden en bedrading voor de mods. Dan zal ik ook nog een foto's delen.
IMG_20220212_121943379.jpg
IMG_20220212_122705898.jpg
 
Back
Top