Hardware rack synth presets in Ableton

rick8245

Stamgast
Lid sinds
13 november 2009
Berichten
288
Locatie
biddinghuizen
Hoi,

Ik heb nog verschillende hardware synthesizers waarvan ik de presets in Ableton wil gebruiken.
Nu ben ik zover dat ik het geheel werkend heb, m.a.w. Ik kan spelen en opnemen.
De noten staan ook in de piano roll in Ableton als midi.

Maar nu is mijn vraag hoe kan ik de preset van bijv een Korg M3R over deze midi heen laten klinken.

Heeft iemand een tip voor mij ?

Alvast hartelijk bedankt
 
zie stap 8.3 Program Change Messages
 
Of een oplossing met Midi Quest of Mystery Island VST plugins. Heeft zeker wat voeten in de aarde om dat goed werkend te krijgen dus als je het redt met PC messages dan zou ik daarvoor gaan!
 
Dank zover
Ik ga er mee aan de gang. Met stap 8.3 van Ableton docu wil het nog niet lukken maar ik ga dit verder uitzoeken.
 
Ik begrijp nog niet zo goed wat je wilt. Wat wel lukt en wat niet. Met name de zin ‘over de midi heen laten klinken’ puzzelt me... misschien is het de BE/NL taalbarriere hoor😎
 
Hoi Luctae,

Wat ik bedoel is : dat ik de presets vanuit mijn sunthesizer wil laten klinken over het midi kanaal in Ableton.
Normaliter gebruik ik hiervoor een VST die ik dan in het midikanaal sleep.Er is voor deze synth geen VST.
 
Hoi Luctae,

Wat ik bedoel is : dat ik de presets vanuit mijn sunthesizer wil laten klinken over het midi kanaal in Ableton.
Normaliter gebruik ik hiervoor een VST die ik dan in het midikanaal sleep.Er is voor deze synth geen VST.
Step 5 voor als je een Standard of Suite licentie hebt, step 6 als je Intro gebruikt. Verder moet je uiteraard de MIDI kabels goed aangesloten hebben en audio kabels van je synthesizer naar je mixer of interface.

Het is ook belangrijk dat je synthesizer op het zelfde MIDI kanaal staat te luisteren als waarop je de MIDI uitstuurt in Live. En met de audio uiteraard eender; dat de External Instrument plugin of het losse Audio spoor de audio ontvangt van de juiste input van je interface.
 
Hoi NorthernLightX,

Jouw laatste zin triggerde mij mbt : ".....hebben en audio kabels van je synthesizer naar je mixer of interface."
Ik heb een Esi m4uxl interfacewaar geen audio aansluiting op zit


Is dat het probleem hier ? en zo ja hoe kan ik dit oplossen ??
 
Esi is wel verbonden met PC (Ableton) dus zou er toch wel geluid moeten zijn
 
Is dat het probleem hier
In het kort:ja.
Wat je hebt is een MIDI interface, geen audio interface. MIDI gebruik je om een apparaat aan te sturen, bijvoorbeeld noten naar toe te sturen zodat die afgespeeld worden. Wanneer je apparaat een MIDI commando ontvangt om een noot af te spelen zul je geluid horen als je een koptelefoon in het apparaat in prikt. Maar die audio gaat in jouw geval dus niet (via de audio outputs van je apparaat) terug naar je computer. Je zult daarvoor een losse audio interface nodig hebben, of eventueel de input van je geluidskaart van je PC.
 
zie stap 8.3 Program Change Messages
als je hier bij stap 1 begint zou het je moeten lukken, succes.
 
In het kort:ja.
Wat je hebt is een MIDI interface, geen audio interface. MIDI gebruik je om een apparaat aan te sturen, bijvoorbeeld noten naar toe te sturen zodat die afgespeeld worden. Wanneer je apparaat een MIDI commando ontvangt om een noot af te spelen zul je geluid horen als je een koptelefoon in het apparaat in prikt. Maar die audio gaat in jouw geval dus niet (via de audio outputs van je apparaat) terug naar je computer. Je zult daarvoor een losse audio interface nodig hebben, of eventueel de input van je geluidskaart van je PC.
Ik heb van alles geprobeerd (ook via de input naar de geluidskaart van mijn PC) maar ik krijg het niet werkend.

Op zich wil ik best naast de ESI M4UXL een audio interface kopen maar heb ik dan wel de garantie dat et dan WEL gaat werken ?
 
Ik weet niet meer of ik dat ook geprobeerd heb .
Is dat in => prefernces => Audio ??

Ook zal ik een dezer dagen een schema plaatje maken van de setup.
 
Ik heb een plaatje gemaakt van het schema.
Dit staat in een word document. Mijn vraag.

Is mijn setup OK en zijn mijn Ableton instellingen (midi en AUdio) OK
 

Attachments

  • Korg_M3r_Ableton_schema.pdf
    411,1 KB · Bekeken: 151
heeft je midi keyboard usb?
Ik audio instellingen van ableton goed zien. ik wil graag je in en output kunnen bekijken. Hoe dan ook zou het met alle apparatuur die je hebt moeten werken.
 
Ja er zit (naast midi) ook een usb op
 
Sluit je midi keyboard met je computer via usb.
De midi in en out van je korg verbind je met je midi interface.

korg out> interface in.
korg in > interface out

De audio out van je korg verbind je met de audio in op je geluidskaart.

Als je dat gedaan hebt volg je alles vanaf stap 1 in die die eerder genoemde link.
Midi regel je het via een midi kanaal in ableton en audio regel je via een audio kanaal in ableton.

Als alternatief kan je een external instrument plugin in ableton gebruiken, en dan heb je maar 1 kanaal nodig.

Er is een kans dat je latency hebt omdat je geluidskaart niet snel genoeg is. Daar kan je niks aan doen en dat is te verhelpen door een andere geluidskaar te kopen. Maar dat is dan een volgende stap.
Je hebt alle spullen nu moet je alleen de juiste connecties leggen succes.
 
Back
Top