:D Diy projectje tussendoor.... de passive Freakatron ringmodulator

Hilltree

i'm a lot cooler on the internet
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.508
Locatie
Winethereswick
oi,
Nadat ik vandaag mijn oude passieve ringmodulator weer eens uit de doos haalde ,moest ik constateren dat deze toch wel erg brak was geworden.
Dus in weinig tijd ,even een nieuwe in elkaar geprutst.
Dit is dus mijn freakatron [mja..beestje moet een naam hebben] :D
Het principe van een passieve ringmodulator is natuurlijk hier bekent.
schem_cgsrr.gif


Nadeel is van deze is, dat deze ringmodulator wel wat signaal verlies heeft en eigenlijk goed moet voorversterken.
Maar tegenwoordig heeft bijna elke synth een hoofdtelefoon uitgang , en word deze uitgang vaak niet gebruikt [iig niet door mij].
De actieve ringmodulator met de AD i.c heb ik ook wel hier liggen , voordeel is dat deze natuurlijk dat deze een hoge output heeft , nadeel is dat deze toch anders klinkt en een voedingsspanning nodig heeft.

Mijn passieve ringmodulator is standaard opgebouwd uit oude lijntrafo's en de germanium diode's oa95.
Maar ik heb er 2 schakelbare optie's met diode's opgemaakt.
Deze schakelbare diode's staan in tegenrichting met de gewone diode.
Nu lijkt het dat deze gewoon het volle signaal doorlaat, maar het is maar ten dele het geval.
De diode heeft namelijk een drempelspanning ,en laat dus boven een bepaald level pas signaal door.
Dus leuk om mee te freaken en toch anderen resultaten te verkrijgen.
Ook is er bij de ingang en carrier input een potmeter geplaatst [ 10k-100k ligt aan sterkte signaal].
Deze potmeter regelt dus de input onafhankelijk van de synthesizer potmeter.
Output gewoon aan de mengerd of een fx.

Natuurlijk alvast een leuk kastje gemaakt, maar is nog niet af.
Totale Diy prijs ?....nou, mag niet meer kosten dan 10 euro
 

Attachments

  • ringmod.jpg
    ringmod.jpg
    76,5 KB · Bekeken: 56
  • schema (Small).jpg
    schema (Small).jpg
    21 KB · Bekeken: 54
Hey, lachen zeg!

Kun je een leek als ik ook uitleggen hoe zo'n analoge ringmodulator zo ongeveer werkt? Ik snap de gedachte m.b.t. som- en verschilfrequenties, maar vraag me af hoe deze werking te verklaren is in een analoog circuit.

Eneeeh... hoe klinkt' ie eigenlijk? :P
 
ow jee ...uitleg..... dat is lang geleden ;)
Toch maar even opgezocht..want ik kan het niet zo goed als dit uitleggen.

Ringmodulatie is een geluidssynthesetechniek waarbij twee hoogfrequente (periodieke) signalen met elkaar vermenigvuldigd worden. Hierbij ontstaat een signaal dat uit de som en het verschil van de frequenties van beide signalen bestaat, de som toon en de verschil toon. Deze samengestelde toon, ook wel multiphonic genoemd, resulteert vaak in disharmonische klanken, wat op aliasing kan lijken. Technisch gezien is ringmodulatie hetzelfde als amplitudemodulatie. Met de Ad633 is het ook mogelijk amplitude modulatie te genereren.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=87382&highlight=ringmodulator

Mp3 demo komt binnenkort, ik ben nu bezig om de schakeling in het kastje te bouwen.
 
Deze is nog leuker dan de passieve distortion. Heeft ook Ge dioden nodig en de mijne zitten al allemaal in mijn distortion, maar dat terzijde. :)

Waar vind je geschikte trafo's en wat zijn hun specs? (binnen 10€ voor een paar)? 1:1 verhouding met tussenaftakking weet ik, maar best 600 ohm, 10k...?
 
Even wat voor jou getest en gemeten, ik heb nog wat audio /impedantie transformatoren liggen.
Conclusie..het hoeft niet zo naukeurig te wezen.
Ik heb trafo's geprobeert van prim 200 ohm/sec 100 ohm en tussen prim 600 ohm /sec 300 ohm.
Ik hoorde bijna geen verschil.
Men moet bedenken dat je ook een sterk signaal aanvoerd [hoofdtelefoonuitgang] .
Dus deze is daardoor redelijk goed voorversterkt.
Op de gewone uitgang van een synth , doet de ringmodulator het toch wat minder, maar op de micingang van de mengerd is dit "problee"natuurlijk een heel stuk minder.
Deze ringmodulator regageer toch heel wat naukeuriger op hoe sterk het signaal ingevoerd word.

een impedantie trafo van het type lm44 of zo doet het goed.
Ik zie ze al voor onder de 2 euro per stuk.
 
veel succes,
Maarten

Nou, ik heb deze dingen al vaker gemaakt, dus zo spannend is dit niet voor mij, maar toch bedankt :mexico:

De eerste mp3 van mijn ringmodulator MK2 is hier geplaatst.
Pas op je luidsprekers ;)
Gewoon een drummetje en een synth eroverheen.
Overigens, in plaats van de synth in de carrier kun je ook een simpel toongenerator/vco gebruiken .
Jammer om een volledige synthesizer daarvoor te gebruiken.
Schema's zijn hiervan genoeg te vinden op internet.
een simpele sinus of andere golfvorm doet het vaker beter dan een compexe pad.
In de hogere frequencies hoor je de typische ringmod belletjes.

In de demo hoor je me schakelen met de 2 schakelaartjes.
 

Attachments

  • diode_ringmodulator.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 54
Vandaag nog een extra schakelaartje bij in gemaakt.
Om te switchen tussen de ingang en de carrier.
Ik ben namelijk af en toe best wel lui , en omsteken is elke keer irritant :D
Dus nu is er met dat schakelaartje eenvoudig te schakelen , en zo haal te er dan toch nog iets meer uit dan waneer je de stekkers had laten zitten.
 
Vandaag nog een extra schakelaartje bij in gemaakt.
Om te switchen tussen de ingang en de carrier.
Ik ben namelijk af en toe best wel lui , en omsteken is elke keer irritant :D
Dus nu is er met dat schakelaartje eenvoudig te schakelen , en zo haal te er dan toch nog iets meer uit dan waneer je de stekkers had laten zitten.

Ik vind dit een zeldzaam briljant idee.
Of het ligt aan mij natuurlijk...
 
Hoeveel volt PtP heb je nodig om een behoorlijk resultaat uit dit toverdoosje te krijgen? Want toen ik dit schema gebruikte bij het ontwerp van een modular, dacht ik dat je 10V PtP nodig had voor goede werking. Maar dat is blijkbaar niet het geval, want voor zover ik weet is een hoofdtelefoonsignaal heel wat minder. Maar je hebt wel een zekere signaalsterkte nodig, door de spanningsval over die collectie dioden.

Schakelbare carrier/input is inderdaad een handige optie.
 
In principe alles boven de 0,3 volt :D
Dat is namelijkde drempel spanning van een germainium diode.
0,6 volt bij een silicium type.
Heeft natuurlijk ook te maken met de trafo,s
bij een hogere spanning is het raadzaam om de primaire wikkeling wat hoger te houden [hogere ohm waarde] om de energie te kunnen verwerken ,en deze niet eventueel door te laten branden.
Secundair maakt het niet veel uit ,in de bovenstaande waardes , de opgewekte spanning/stroom klapt wel in elkaar als deze te hoog word.
Expirimenteren dus.
Maar ik denk dat bij de modular synth fora/schema's wel wat transformator waardes aangegeven worden.
maar erg secuur hoef je dit niet aan te houden, een passieve ringmodulator is over het algemeen al een erg basic ding en niet secuur ;)
 
leuk idee hiltree
patatje met had er voor mij ook keertje een gemaak
idd die diode square en twee quality travos
simple erg fett
had m wels toen op mn moog aangesloten erg scheef/ dikk en vuil klonktie
i ilke that
en idd simple waves gaan beter as veranderende melodien

mn cs30 heeft ook lekkere ring mod vindtik
net as de cs50/60 heb k ergenms gelezen -

tip probeer een bv een self resonat soundje
wat lekker ge sweepted wordt door een lfo aan de ene kant
en een lowwwww bassie sound aan de andere kant [strak rechte sound ]


khebter wels tegen snipperende stemmetjes mee gemaakt egt instaat tot weirde klanken ...

@ dennis the menace
kom maars keertej luisteren naar dit kleine ...ring mod printje
:doei:
 
Mij werd gevraagd om absolute waardes voor de componenten op te geven van de ringmodulator.
Nu is dit bij dit passieve ding niet zo makkelijk te berekenen ,omdat je namelijk van de externe componenten afhankelijk bent.
Dus de gear wat je ervoor of er achter aansluit ,is mede verantwoordelijk voor het geluid en de werking van deze.

Maar een richtlijn heb ik in mijn vorige posts al een beetje gegeven.
Dus ik noem ze nog maar een keertje op.
impedantie transformatoren - prim 200 ohm/sec 100 ohm en tussen prim 600 ohm /sec 300 ohm.
Germanium diode's zoals de oa95
Eventueel 2 potmeters tussen 10K - 100k .
 
Hebbie het tegen mij beste kerel??? Isse goed dan....:doei:

mwohh jij mag ook komen
asje durf

die dennis the menace is djrazor
hakketerormannetje die per toeval in een blok [flat ]verderop woont lol

moet nog steeds met hem eens "hardere style " maken
spul zat zouje zeggen

paar weekjes 909 uitgeleend an de buurman ..waar buren niet goe4zijn

@dender ..ik heb een ring modulator iets andere denkik componenten zelfde schakeling is erg bruut vies zegmaar een aardaer dus
asje bv een soundcart heb met extra uit gang over
stop iets moois in de ring mod print en bv tb / sh 101 basslinetje ....moet je dan s kijken wat je hoort wat eruit komt

dan layeren

analog bubblebath


@ hiltree
waar was deze sxchakeling op gebaseerd ...bekend ontwerp
de mijne [ en rombraz. zn ...] geloofk op jurgen haible ems ring mod

en idd veel luister plezier voor weinagh
afhankelijk wat je erin stop
 
Ach ..gewoon gebaseerd op de 6401 bode ringmodulator.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_modulator

Bovenstaande schema van de eerste post is overigens van ken stone.
Maar dit principe word bijna overal in gebruikt , zoals de meastro.
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=439

Dit schema bestaat denk ik ook al wel 100 jaar.
Dus niet echt nieuw ;)

mja..goedkoop ?
je kunt wel erg dure componenten erin stoppen , dan komt de totaal prijs in de buurt van een 25 euro.
Of bedoel je dat er een merknaam stikker erop geplakt moet worden, om dit ding extra duur te maken ?
 
Laatst gewijzigd:
Je kan je trafo's ook custom laten wikkelen, dan kan ik het ding wel 800€ aan componenten kosten, zeker met een fancy kastje met custom front erbij zit je zo boven de 1000€. Boeiend.
 
Back
Top