veel crap op mp3-sites

sinew1958

In de beperking,toont zich de Meester.
Lid sinds
27 augustus 2002
Berichten
4.031
Locatie
Lier
Nu de amateur de wereld van het internet gevonden heeft,geniet hij met volle teugen en denken er velen dat zij het voorrecht hebben eventjes hun muziek(wat dat toch moet voorstellen)los te laten op de wereld.Velen zijn geroepen,weinig uitverkoren.Waardeloos om los te laten,tonen zonder enige vorm van akkoorden en harmonie,fabriekspresets tot in de treure(ja,mijn waarde trance-vrienden).Eigen rhyt'm maken,eigen beats,zovele zijn er niet die dat kunnen of willen maken.Het gevolg is dat ik het al allemaal eens gehoord hebt.Er is ook wat talent mee gemoeid vrees ik.Vroeger moest je je bewijzen aan een platenmaatschappij,moest je iets kunnen.Vandaag de dag volstaat om geld uit te geven aan apparatuur en je even te melden aan een mp3-site.Maar zoals ik al eerder zei;meningen zijn zoals een achterste iedereen heeft er ene.
 
zie het maar zo: hoe meer troep je te horen krijgt, hoe mooier de muziek wordt die je wel goed vind... :eureka:
maar je hoeft er natuurlijk niet naar te luisteren.... als mensen hun muziek op internet willen verspreiden dan mogen ze dat.. ongeacht of jij het waardeloos vindt of niet
 
Vroeger moest je je bewijzen aan een platenmaatschappij,moest je iets kunnen.

Waarom moet ik ineens denken aan namen als Boney M., Frans Bouwer, Andre Rieu?

meningen zijn zoals een achterste iedereen heeft er ene.

Ik heb ook nog wel wat tegeltjes-wijsheid :

Muziek is net als een ezel die je in een diamantenzaak een overdosis laxeermiddel geeft; overal 'crap' maar er zitten wel een paar juweeltjes tussen :D
 
Laatst gewijzigd:
Re: veel crap op mp3-sites

Origineel geplaatst door sinew1958
Nu de amateur de wereld van het internet gevonden heeft,geniet hij met volle teugen en denken er velen dat zij het voorrecht hebben eventjes hun muziek(wat dat toch moet voorstellen)los te laten op de wereld.Velen zijn geroepen,weinig uitverkoren.Waardeloos om los te laten,tonen zonder enige vorm van akkoorden en harmonie,fabriekspresets tot in de treure(ja,mijn waarde trance-vrienden).Eigen rhyt'm maken,eigen beats,zovele zijn er niet die dat kunnen of willen maken.Het gevolg is dat ik het al allemaal eens gehoord hebt.Er is ook wat talent mee gemoeid vrees ik.Vroeger moest je je bewijzen aan een platenmaatschappij,moest je iets kunnen.Vandaag de dag volstaat om geld uit te geven aan apparatuur en je even te melden aan een mp3-site.Maar zoals ik al eerder zei;meningen zijn zoals een achterste iedereen heeft er ene.

Wat kan jou het nou schelen dat iemand zijn muziek op het internet zet? Volgens mij zijn een platenmaatschappij een een site waar je je mp3's kunt droppen nog steeds 2 verschillende dingen. Je doet het voorkomen alsof artiesten die cd's, platen, etc. maken, gedegradeerd zijn tot het niveau van wat je hierboven schetst. Dat is volgens mij niet zo.
 
Waar gaat je thread nou eigelijk precies over ? wat is je vraag? of wij dat ook vinden ?
Het is een leuke mening waar ik me enigzins in kan vinden, vooral in de mate waarin je de zinnen goed geformuleerd hebt!
Eigelijk vind ik wel dat je een mp3-site niet met een (goede)platenmaatschappij kunt vergelijken, ookal wordt je crap op een mp3 site verkocht nog zou het denk ik niet voelen alsof je een volwaardig product hebt gemaakt en de kans dat je nummer wordt gedraaid op het feest waar je toevallig binnenwandeld is ook vrij laag als het gaat om mp3's van internet !
en zeg nou zelf volgens mij is het heel veel 'amateurs' in die scene erom te doen om hun muziek voor groot publiek wordt gedraaid. Maargoed de echt goede mensen met talent en doorzettings vermogen moeten zich nog altijd bewijzen aan de maatschappijen en ten slotte bepaald aan het einde van de muziek keten toch echt het luisteraar of iets gekocht wordt of niet ! Met internet bereik je je vriendjes uit de klas (ahum je begrijpt wat ik bedoel !) en je kunt de kans lopen dat er een A&Rmanager , al dan niet met een hint, naar je nummers luisterd op je site. Eigelijk niet veel anders dan dat je met je rock bandje ergens optreed voor nop en je daar in het stinkhol waar je moet optreden je soms slechte muziek aan de bezoekers laat horen met de kans dat je een A&Rmanager tegen komt die het leuk vind klinken.
 
Re: veel crap op mp3-sites

Origineel geplaatst door sinew1958
Nu de amateur de wereld van het internet gevonden heeft,geniet hij met volle teugen en denken er velen dat zij het voorrecht hebben eventjes hun muziek(wat dat toch moet voorstellen)los te laten op de wereld.


Mensen klagen dat muziekzenders / platenmaatschappijen bepalen wie wat moet luisteren. Jij doet daar vrolijk op je eigen manier aan mee.

Waardeloos om los te laten,tonen zonder enige vorm van akkoorden en harmonie,fabriekspresets tot in de treure(ja,mijn waarde trance-vrienden).

Last van hokjesgeest?
:Z

Ik zou tegen iedereen willen zeggen: "Maak je beats zoals jij dat wilt. Maak je songs zoals jij dat wilt. Zoveel mensen, zoveel smaken. Geen Ka-Uu-Honingthee van anderen aantrekken. Want als je het zelf goed vind, dan is het goed. De rest is een kwestie van smaak." :halleluja
 
Vroeger in het begin wipte ik zodra ik thuiskwam direct naar de muzieksites om naar (mijn )elektronische muziek te luisteren, gedaan om naar die deuntjes te luisteren op de radio, s'nacht op te staan om naar niet commerciële(goeie) muziek te luisteren,niet meer naar alternatieve cd-zaken te gaan om de ene cd te vinden die m'n week goed maakte,veel tijd kroop erin.Maar al vlug kwamen er vele die hun ding zonodig kwijt moesten op die sites,zodanig dat ik mijn doel( nl.vlug goeie muziek te vinden)miste.Een vloedgolf van oeverloze, steeds diezelfde 13 in een dozijnmuziek beukte op me in.Het leek dat iedereen dezelfde instrumenten hadden gekocht,en als je jong bent met niet veel geld koop je dezelfde dingen.Zeer weinigen kunnen met hun instrument omgaan.Tracht toch eerst een notie te hebben van een beetje muziektheorie,je zult zien dat je creativiteit meer tot uiting kunt brengen,hetgeen wat in je hoofd zit,kunt overbrengen op je instrument.Er is niets mis mee om te experimenteren,ik doe dat ook en het moet.Maar altijd te moeten zoeken van haha het klinkt wouw...Een toonladder brengt je toch o zoveel verder..
 
Ik begrijp misschien wel ergens wat je bedoeld hoor, maar ik vind nogsteeds dat iedereen ze erop mag knallen. Zelf heb ik vroeger een tijdje piano gespeeld maar om nu te zeggen dat ik wat weet van toonladders... Ideeen in m'n hoofd speel ik gewoon op gevoel en dat lukt me nog goed. Akkoorden ken ik niet bij naam, maar leer gewoon bij door piano te spelen, ook weer zonder les of theorieboeken.

Je botst zo weleens tegen onmogelijkheden op, maar daar zoek je dan een oplossing voor. :)
 
't lijkt er op dat dit soort geluiden elke generatie weer terugkomen... Er was altijd shit, er is shit, en er zal altijd shit zijn. Net zo goed als er altijd goede muziek was, is en zal komen. Zoekt en gij zult vinden. (hoor ik weer een 'amen'?).

En over internet; laten we blij zijn dat er een medium is dat iedereen los van kleur, taal, geloof of platenmaatschappij de kans geeft om muziek te publiceren. Wat goed is komt vanzelf bovendrijven. En dat is niet altijd zo geweest.
 
Tussen wat piano spelen en je verdiepen in toonladders en akkoorden zit wel een wereld van verschil hoor.
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Tussen wat piano spelen en je verdiepen in toonladders en akkoorden zit wel een wereld van verschil hoor.

Laat ons eens horen hoe het wel moet, misschien kunnen we nog iets van je leren...

:gaap:
 
ach bij veel electronische muziek heb je toch (bijna) niets aan kennis van "toonladders", omdat er gewoon geen of alleen eenvoudige melodieen inzitten... techniek en creativiteit is dan veel belangrijker...
 
Het moest verboden worden om zomaar eigen gemaakte "muziek"op internet te zetten. Er zijn meerdere gevallen bekend van mensen die een slecht gemaakt / bedacht nummer van het internet hebben gehaald. En dit ten gehore hebben gebracht. ;)
 
overal (genuanceerd) mee eens...
Het gaat in muziek om het bereiken van een doel, dit kunnen verschillenden zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld op deze site mensen die muziek laten luisteren om gewoon tips te krijgen en in praktijk hun kennis over harmonie te leren enz. en er zijn ook mensen die gewoon hun muziek laten horen om het aan iemand te laten horen. ik snap zelf niet helemaal waarom mensen muziek maken en ook helemaal opnemen en uitmixen totdat ze ziek worden van hun eigen nummer om het vervolgens ergens op een cd in de kast te leggen zonder het ooit aan iemand te laten horen, maar die mensen zullen er vast ook zijn :D maargoed, ik denk dat je idd last hebt van iets te veel hokjesgeest door het gevoel dat ik krijg als ik je 'mening' (stelling) lees, je schrijft iets waarvan ik denk dat je gedacht is geweest dat je eigelijk gewoon niet houdt van muziek die niet volgens de huidige standaard toonladders is geschreven. luister gewoon niet naar die shit en klik gewoon je gedownloadde mp3 direct uit als het pijn in je oren doet, dan heb je er ook niet echt veel last van !

Ik denk juist (net als ik marco borsato heb horen zeggen!) dat je ook zeer goede muziek kunt maken door juist alle
muziekleer die er is op gebied van harmonische 'theorie' en toonladders overboord te gooien !!!
MEnig musicaal talent is zo bekend geworden, ik hoor een conservatorium pikkelientje met d'r viooltje in de hand nog zo zeggen "Kylie minoque zingt vals dat is geen goede muziek!" tja.... maybe maar als het klinkt klinkt t ! toch !
Im moet wel zeggen dat kennis van deze muziekleer je muziek echt met een zeer groot percentage kan verbeteren, maar ik denk ook dat je niet alles op school leert, of beter gezegd t meest bruikbare leer je in de praktijk en op eigen hootje.

Ik kan me nog zo voorhalen dat een best goede classiek pianist in mijn studio wilde komen werken aan een house nummer, kwam steeds met dezelfde aangeleerde rotzooi aan en dezelfde combinaties van akkoorden en harmonische shit. elke bewerking die buiten deze aangeleerde muziekleer zat werd afgekeurd (terwijl het ontiegelijk vet klonk i.t.t. was hij wilde, veel meer energie en gevoel!) Aangezien ik in de loop der tijd een hekel heb gekregen aan de bekrompenheid van de hokjes =) mentaliteit heb ik hem de deur gewezen en nog net de studio niet uitgeschopt !!!
 
Tja...

Tja...

Een hele tijd geleden postte ik een thread waarin ik eveneens stelde dat er enorm veel crap aan zogenaamde 'muziek', inclusief op het synthforum, te horen is.
En ook tussen officiele cd-releases zit een hoop crap. Allesinds heeft Sin een punt. Er is weinig orgineels te horen.

Er kwam toen een kleine storm van verontwaardiging los, omdat ik- zo meende ik - nagels met koppen sloeg.
Ik beweerde immers dat er teveel preset rythms en sounds werden gebruikt in de 1000ste kopij van het zoveelste trance acid of techno-nummer. En dat weinigen orgineel geprogrammeerde beats en / of sounds gebruikten.

Techneut zijn en op een logische manier knopjes bedienen is 1 zaak. Muziek met harmonie, arrangementen en melodie componeren is wat anders.

Dat er op internet een hoop afvalmuziek wordt gepost is eigenlijk nog niet zo erg. Dat er totaal overbodige en foute muziek op radio en TV te horen is, dat is veel erger. Wellicht is er, vanaf het moment dat de allereerste 'oernoot' werd gespeeld, in heel de muziekgeschidenis steeds 'crap' gemaakt, ongeacht de stijl. Je hebt nu 1maal goeie rock en foute klassieke muziek...of net omgekeerd. En ja, ik vind dat je best over smaak kan redetwisten. Er zijn nu 1maal mensen met cultuurkennis en smaak die het niveau van een varkens-achterwerk halen.

Door platte commerce zien nummers als 'Ik wil sex met die Blonde' of 'Al wie da nie springt is homofiel' het daglicht.
En dat is spijtig. Want door het draaien van zulk een hopeloos foute, en totaal overbodige muziek krijgen andere wel waardevolle muziekstukken geen of minder kans en geraken niet verder dan het internet.

Maar de vermindering van de kwaliteit is ook een gevolg van de evolutie. 30 jaar geleden kon enkel een kleine, getalenteerde elite zich 'platen maken' veroorloven. Studio's waren een erg elitair domein. Door de technische ontwikkelingen kan iedereen in het bezit van een PC, iets in elkaar draaien.

Doordat er nu zoveel 'muziek' wordt aangemaakt, is het logisch dat er ook enorm veel hopeloze, op elkaar lijkende bazaar tussen zit. Logisch ook, iedereen wisselt zijn samples met elkaar uit.
(Ik niet. Mijn sounds zijn mijn 'heilige eigendom' Intens uitgezochte toestellen en jarenlang tweaken, sampelen, hersampelen, wat meer of minder effects, enz enz...)

Gelukkig hoor ik naast al de pogingen, zonder kritiek te willen hebben op al dat geklungel, ook af en toe iets inspirerend op CD.
Persoonlijk vind ik daarom dat er een aantal elementen aanwezig moeten zijn alvorens ik iets goed vind.

-goeie compositie
-melodie die catchy is
-stevige zanglijnen, hooks die je echt bijblijven
-funky synth en beat programming met groove factor 10
-smaakvolle strijkers, blazers, gitaar en of backline
-eindmix die knalt en waar niets in elkaars weg zit.

Typische voor mij persoonlijke voorbeelden hiervan zijn :

ABBA
Madonna (al vanaf het eerste begin)
U2
Radiohead
Desteny's Child
Pink Floyd
Leftfield
Britney Spears (jawel hoor)
Al het werk van Trevor Horn (ABC, Seal, Art o Noise, FGTH, ...)
Micheal Jackson / Quincy Jones
Massive (gebruikten een sample van Wally Badarou /Echoes uit 82 waarvoor ze werden veroordeeld tot het betalen van ettelijke miljoenen)
Beatels
En nog zoveel meer om op te noemen. Dingen die de tand des tijds zullen doorstaan.

Hoewel het gek wordt gedraaid op de radio vind ik dit bijvoorbeeld crap : Eminem. Dit heeft niks meer met cultuur of muziek te maken. Eminem is gewoon een 'fenomeen' en in vele jongeren hun ogen een rebelse cu(l)tgod.
Toch vind ik Eminem een goed gevonden 'produkt' van de platenfirma die het uitbrengt. Brengt immers ontzettend veel poen op!

...En Marco Borsato ? Beregoed. Echt waar. Knalt. Steengoeie arrangementen die worden gemaakt door echte muziekschrijvers die exact weten wat ze doen! En Marco kan best wel zingen hoor. Ga em is life kijken als u zou twijfelen. Topproduct!
 
Laatst gewijzigd:
Re: Tja...

Re: Tja...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Er is weinig orgineels te horen.

Heb je alle tracks die de afgelopen dagen gepost zijn intensief, en onbevooroordeeld beluisterd?

Alleen dan, namelijk, kun je je eigen mening hier posten.

Er zitten veel originele, verfrissende, goed gemixte, vernieuwende tracks bij.

Anders niet, en neem ik al die tekst echt niet serieus. Sorry.

:) :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top