ff een paar vragies

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Lid sinds
25 juli 2002
Berichten
4.004
Locatie
Alto Paraiso, Brazil
Hoi, ik zit nou een beetje te kloten met cubase SX maareh er zijn een aantal dingentjes waar ik niet uit kom.

Als je een vst instrument hebt geladen en je wilt er een melodie van maken waar en hoe moet je dat dan. Ik bedoel van hoe krijg je zo`n piano roll?

En een andere vragie is van hoe kun je de knopen van de plug-ins laten bewegen, bv: ik wil een bassdrum in eeen cutoff laten verdwijnen en een beetje lekker kloten, of uh je weet wel gewoon zo`n knopie laten bewegen van een effect.

alvast bedankt ;)
 
Stop nou eens met dat "een beetje kloten" en lees de handleiding door. Natuurlijk staat er niet alles in, maar sommige zaken worden er wel duidelijk in uitgelegd. :frons:
 
Kij goza als ik engels kon lezen dan had ik dat ook echt wel gedaan. Heb ook een boek gekocht voor cubase voor beginners maar das ook engels wel een stukie makelijker en heb daar ook een aantal dingen in kunnen opzoeken maar deze dingen kan ik dus niet vinden. Kijk ik ben heus niet te lui om te klooien heb Fruity Loops ook helemaal uitgewoond met een vriend (ik weet wat de meeste mensen denken over Fruity Loops maar je kunt er wel degelijk goede producties mee neer zetten) maar dat Cubase is voor mij gewoon 1 groot doolhof, als je misschien iemand kent die cursesen geeft is die info ook zeer welkome
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben zelf geen sx gebruiker maar ik denk dat je ff moet zoeken in de manual naar de ''write'' functie. Daarmee kun je bewegingen van knoppen en faders automatiseren. In Cubase 5.1 gaat dat in iedergeval wel zo.
 
Okee, als Engels een probleem is...

Hoe krijg je een Piano Roll? In Cubase heet dat de Key Editor. Ik neem aan dat je geen MIDI keyboard hebt om de noten zo op te nemen, dus moet je zelf eerst een MIDI event maken. Zet eerst dan even de linker en rechter locator klaar (bijvoorbeeld van 0001.01.01.000 tot 0005.01.01.000). Dubbelklik dan ter hoogte van de MIDI track tussen deze locators. Er verschijnt dan een leeg MIDI event. Als je dan nogmaals erop dubbelklikt, dan verschijnt een editor. In File/Preferences/Event Display/MIDI kun je aangeven dat je standaard de Key Editor wilt openen. Nu kun je dus met de muis noten invoeren.

Moet lukken, toch?

BTW, Fruityloops 3.56 heb ik van de week gekocht en is pretty nice. Werkt prima samen met Cubase als VSTi. :)
 
Re: ff een paar vragies

Origineel geplaatst door metatron
Als je een vst instrument hebt geladen en je wilt er een melodie van maken waar en hoe moet je dat dan. Ik bedoel van hoe krijg je zo`n piano roll?

Track selecteren en de output toewijzen aan de geladen VSTi. Dan dubbelklikken in het 'trackvenster'. Dan krijg je de pianoroll te zien. ;)

En een andere vragie is van hoe kun je de knopen van de plug-ins laten bewegen, bv: ik wil een bassdrum in eeen cutoff laten verdwijnen en een beetje lekker kloten, of uh je weet wel gewoon zo`n knopie laten bewegen van een effect.
alvast bedankt ;) [/B]

Je kunt de desbetreffende midi-controller (dus die bij die knop hoort) tekenen of aansturen via een knoppenbak.

Allemaal ff heel simpel gezegd (hoop ik), 't kan nog op veel meer manieren.... Probeer dit eerst dus maar eens.
 
Origineel geplaatst door Cozko
Bepaalde iemanden/Lotuz-en zijn me weer iets te snel af......... ;)

Who? Me? :engel:
 
Oh, en vergeet niet als je met de "write"-knop aan je cutoff op de basskick hebt opgenomen,
hem daarna op "read"-mode zet. 't is maar dat je't weet! :D

btw, tot dinsdag!
 
laatste tip: Ga gauw Engels leren!!!
Ik kan me goed voorstellen dat als je geen engels kunt lezen, je al gauw in de problemen komt met audio spullen, omdat er toch vaak geen nederlandse handleiding bij zit.
Misschien kun je bij de nederlandse distributeur van Cubase een NL handleiding aanvragen?
 
...nou een beetje te kloten met cubase SX maareh er zijn een ...

...verdwijnen en een beetje lekker kloten, of uh je weet wel gewoon...

Kloten.... Hmmm, mijn bedenkingen. http://www.dinkeldorplosser.nl/wat_is_een_kloot.html

Wel goed dat het nu lukt, maar probeer gewoon wat meer uit de handleiding te halen. Of zoek gewoon eens op internet naar voorbeelden of tips&tricks. Download een midi-file, importeer deze in cubase en kijk eens wat je kan veranderen en hoe ze het gemaakt hebben.
Als je het eenmaal door hebt is cubase niet echt een supermoeilijk programma. Ik werk zelf nog met een vrij oude versie dus een echt antwoord kan ik er niet op geven.

In ieder geval succes en niet vergeten: RTFM.
 
Hmm.... als engels niet even je ding is dan is een Engels/Nederlands woordenboek scoren toch ook geen dom idee?
Desnoods bij een 2e hands boekenwinkel een iets uitgebreidere versie scoren waar meer technisch gebrabbel in staat.
Of anders even een websiteje linken waar je woorden kunt vertalen.

Maar gewoon elke menu functie eens een keer selecteren en kijken wat je allemaal kunt doen.
Alle knoppies eens proberen en kijken wat er achter zit.

Schrijf desnoods even op wat je ontdekt hebt en wel OK is.

Maw. klooien. :)
 
En als je in de handleiding van je VSTi kijkt staat er meestal wel op een pagina een tabelletje waar alle knoppen met bijbehorende MIDI CC's opstaan.
Dan vind je linksonder in je Keyeditor een vakje wat e aanklikt waar je je MIDI CC nummer op kunt zoeken klik die dan aan en dan kun je zelf je envelope tekenen.

Maar misschien is het niet onverstandig om idd even de handleidingen door te spitten dan kom je misschien achter nog meer mogelijkheden van SX en je VST Instrumenten!:eureka:
 
Back
Top