Keytek CTS 2000

pcoene02

Nieuwkomer
Lid sinds
2 januari 2003
Berichten
13
Locatie
prov. Utrecht
Hallo,

Ik ben een nieuw lid. Toch al heel lang bezig met electronische muziek en met synthesizers. Onverhoopt heb ik er jaren geleden een tweede hands gekocht waar je niet met goed fatsoen uit blijkt te komen. Bovendien is het machien digitaal en bestaat er weinig info over: de Keytek CTS 2000. Ik heb wel de owners manual (niet om aan te zien, zeg). Keytek is destijds voortgekomen uit SIEL, maar het was geen succes. Toch komen er interessante geluidjes uit, is hij multitimbraal, aanslaggevoelig, 8 stemming polyfoon en kun je het keyboard in vijf aparte delen splitsen. Het werkt allemaal met behulp van cross wavetables. Volgens andere ingewijden klinkt hij analoog, alhoewel het allemaal digitaal is wat de klok slaat.

Mijn vraag is of er wellicht iemand is die het apparaat beter kent dan ik, zeker als het gaat om de vraag of er software voor bestaat om het ding via midi te moduleren. D.w.z. DCO’s te sturen, LFO en EG toe te passen ed.
Nu loopt het via multifunctionele knoppen en schuiven en je hoort niet echt wat je doet. Elke stap zit onder een schuif en er zijn per toon 23 regelaars. Als je alles splitst in vijf aparte oktaven is dat vijf maal 23, nachtwerk dus.
Dat is analoog wel wat anders. Daar gebeurt alles real time en kun je flink door rommelen tot dat er iets is wat je zocht.

Wie helpt?
Of wie kan mij anders helpen aan adressen in het kader van mijn vraag?

Groet,

pcoene02

Vintagegear: analoog: Korg MS 20 (x2), Yamaha PSR 4500, Roland CR 78, Sennheiser (x5), Synton 202, Technics SH 8050 (33 kanaals eq.), Studiomaster 8-4-8, Eela S101 (12-2, P&G sliders), Pecopatch (x2), een hele batterij recorders, oa. Uher, Tascam/Teac, Technics, met DBX (2, 4, 8 kanaals); digitaal: Technics Digital Piano (gewogen), Keytek CTS 2000, Yamaha YS 200, SGE Mach 2; midi score: Logic, Musicator; HD recording & fx: CoolEditPro (goeie vocoder), SF, Acoustica (MP3 realtime mixer, werkt als een beest); monitoring: Bose 1800 (x2, kostte mij elke keer deuren/ramen), 901 (x4), Fane (x4); metering: Philips PM 2504, Dynascan 1820, Hameg HM 203-7, Beckman T 100B, stemvork a1. Ga ook eens naar www.oldaudio.nl voor gebruikte audio.
 
Het is misschien interessant om ter weten dat de Keytek range niet uit de keuken
van Siel komt, maar uit die van Roland. Het zijn dan ook apparaten die op dezelfde
wavetable algorithmen gebaseerd zijn als sommige Roland synths.

De Keytek machines komen voort uit de volgende filosofie: Alle keyboards voor
synthesizers worden geproduceerd in Italië, vandaaruit naar Japan verzonden en
in de synthesizers gemonteerd en vervolgens weer met fikse transportkosten terug
naar het westen. Het is aanzienlijk goedkoper om dat proces om te draaien.
Standaard off-the-shelf wavetable-technologie in Italie in een plastic bak laten
zetten en van een keyboard voorzien, en de user interface en de benamingen van de
funkties wijzigen, zodat het er niet als een goedkope Roland copie uitziet.
Vervolgens kan het zaakje veel goedkoper zo in de vrachtwagen en door heel Europa
worden gedistribueerd. Verder heb je geen after-sales problemen, want niemand zal
het in zijn hoofd halen om Roland te bellen met een Keytek probleem.

En die manuals zijn inderdaad van de gekke. Gewoon een stapeltje computer-printouts,
nog opgevouwen met de perforatieranden (matrix printer) er nog aan. Geheel volgens
hetzelfde primitieve principe uit de C-64 tijd als de manuals voor diverse Siel
apparaten.

Software? Vergeet het maar. Nergens in mijn archief iets over kunnen vinden. Niemand
gaat iets programmeren voor bakjes die via partijtjes "speciale aanbiedingen" worden
gedumpt. Jammer, want op zich kun je leuke dingen uit de CTS-2000 halen, vooral
dankzij dat uitstekende setje filters.

Oh, en mocht je het geluid wat vetter willen maken, dan heb ik voor weinig geld nog
wel een paar CTS-400's voor je. Preset 19" MIDI-modules met strings, orgels, brass, enz.
De verzending-stickers van Roland zitten er nog op! :D
 
Keytek CTS 2000

Beste Senso,

Dank je wel voor de informatie. Niet dat ik er veel aan heb, maar dat was wel te verwachten.
Dat de Keytek niet uit de keuken van SIEL komt wist ik nog niet. Alhoewel, Keytek alsmede SIEL is destijds door Roland overgenomen. Het is best mogelijk dat dit plaats vond toen de CTS al bestond. Dat Keytek, SIEL en Roland uiteindelijk een pot nat werd was mij echter wel duidelijk.
Wat ik van dit apparaat heb is de handleiding (inderdaad, slecht kopieerwerk van de uitdraai van een matrixprinter, en eigenlijk niet te volgen), een folder, een of twee losse geheugens, een geheugen met de fabrieksinstellingen en dan het ding zelf.

Dat er veel overeenstemming zou kunnen zijn met Roland vermoedde ik al en dat werpt de vraag op of er niet (oude) software bestaat waar de Keytek mee overweg kan. Wellicht software voor Roland ontworpen maar toch ook voor een deel geschikt voor Keytek, waarbij enkele functies het gewoon niet zullen doen.
Dat is dan niet erg: de bulk van de instellingen zouden best al met die software gedaan kunnen worden.

Dat de CTS 2000 leuke geluiden voortbrengt vond ik destijds ook het meest interessant (niet vermoedend, dat de instellingen chaos teweeg brachten). Een goed synth heeft bij voorkeur effectieve filters, zelfs al zou de basis golf niet een echte sinus, zaagtand of puls zijn. Ook het gegeven dat een toon instelbaar in tijd veranderd door andere golfvormen en andere filterinstellingen maakt de CTS 2000 interessant. Al die mogelijkheden liggen nu niet echt gemakkelijk binnen bereik terwijl dat wel zo had moeten zijn (dat weet je zelf ook sinds je met analoge variabele synths hebt gewerkt). Intiutief iets kunnen vinden is voor muziek niet onbelangrijk.

Misschien weet je nog iets (ik denk dat de CTS 400 een vergissing is, moet dat niet zijn CTS 500? Want de 400 ken ik niet.).

Nogmaals dank,

pcoene02

Quote: music is live

Vintagegear: analoog: Korg MS 20 (x2), Yamaha PSR 4500, Roland CR 78, Sennheiser (x5), Synton 202, Technics SH 8050 (33 kanaals eq.), Studiomaster 8-4-8, Eela S101 (12-2, P&G sliders), Pecopatch (x2), een hele batterij recorders, oa. Uher, Tascam/Teac, Technics, met DBX (2, 4, 8 kanaals); digitaal: Technics Digital Piano (gewogen), Keytek CTS 2000, Yamaha YS 200, SGE Mach 2; midi score: Logic, Musicator; HD recording & fx: CoolEditPro (goeie vocoder), SF, Acoustica (MP3 realtime mixer, werkt als een beest); monitoring: Bose 1800 (x2, kostte mij elke keer deuren/ramen), 901 (x4), Fane (x4); metering: Philips PM 2504, Dynascan 1820, Hameg HM 203-7, Beckman T 100B, stemvork a1. Ga ook eens naar www.oldaudio.nl voor gebruikte audio. :eureka:
 
Keytek CTS 2000

Beste Senso,

Toch nog betrapt op een foutje: door mij en door jou.
Ik nam de folder nog even door en inderdaad de CTS 400 bestaat wel. Maar achter op staat als afzender voluit Keytek Societa Industrie Elettroniche s.p.a., P.O. Box 199, 63039 S. Benedetto del Tronto (AP) Italy. Kan niet anders dan Siel zijn. Sorry, wat waar is is waar.

Misschien een idee: als er software bestaat voor Roland uit de periode dat Keytek werd gemaakt (Roland kan best als overnamepremie licensies hebben betaald voor de technologie van Keytek en vervolgens zelf hebben toegepast en verder ontwikkeld), dan zou die software wellicht kunnen werken met de CTS 2000!
Vraag is dus: is die software binnen bereik en werkt het ook (voor een deel)?

Groet,

pcoene02:walker:
 
Welkom , ik heb ook zn keytek gehad en had ook een matrix manual er bij en een insteek kaart voor in de achter/boven ?kant maar zn keytek is een ramp om midi o.i.d. aan de praat te krijgen mij is niets met het ding gelukt en heb hem toen terug gebracht naar mn kennis waar die vandaan kwam.Als ik jouw was zou ik niet te veel tijd in dat ding steken :D
 
Is inderdaad door Siel gemaakt. Tenminste dat zeggen al mijn info bronnen.
Misschien dat ik er eens wat over moet vermelden op m'n Siel site.

occasion656.jpg


En hier is veel info:
http://home.hccnet.nl/m.tuschewitzki/m_keytek_e.htm

info en samples
http://www.geocities.com/formation_shaped/Keytek/keytek.html
 
Re: Keytek CTS 2000

Origineel geplaatst door pcoene02
Misschien een idee: als er software bestaat voor Roland uit de periode dat Keytek werd gemaakt (Roland kan best als overnamepremie licensies hebben betaald voor de technologie van Keytek en vervolgens zelf hebben toegepast en verder ontwikkeld), dan zou die software wellicht kunnen werken met de CTS 2000!
Vraag is dus: is die software binnen bereik en werkt het ook (voor een deel)?
pcoene02:walker:

Dat kun je wel schudden, denk ik. Elk merk synth maakt gebruik van een eigen
manufacturer's ID die in de header van de MIDI-data wordt geplaatst, dus die
Keytek luistert gewoon niet naar de instructies die bestemd zijn voor een
Roland synth.
Je enige kans is waarschijnlijk een "generic editor/librarian", die geschikt
is en aan te passen voor elke synthesizer. Daarmee kun je op een vrij simpele
manier je eigen "Keytek Module" programmeren, mits je de Sys-ex codes voor de
Keytek 2000 hebt natuurlijk.

We mailen hier verder nog wel over, OK?
 
Keytek

Keytek

Beste Sander,

Aan die twee webadressen heb ik wel wat. kennelijk is er toch iemand geweest die meer moeite stopte in de CTS 2000 dan ik.
Dank voor deze adressen

pcoene02:luv:
 
Back
Top