Ruis en brom

Bren Gun

Ingeburgerd
Lid sinds
1 februari 2008
Berichten
95
Hee daar. Er is hier een stopcontact dat geaard is, en hierop is een lange stekkerdoos gezet, dus neem ik aan dat alles dat híerop wordt aangesloten ook geaard is. Klopt dat?

De audio-verbindingen zijn gebalanceerd van de mixer naar de monitors (TRS-XLR).

Nou heb ik dus een hoge ruis, ik denk zo white noise, dat redelijk normaal is lijkt me, maar van de rechtse monitor komt er een redelijk hoge brom, dat typische "electrische geluid" en daar kan ik niet tegen. Al die storing moet worden geëlimineerd. Ideeën? (Misschien verrotte monitor of zo? Teveel stekkers lopen? Etc.?)
 
Hier vrijwel hetzelfde probleem, alleen op beide monitors en inclusief een storend radiosignaal van een 1 of andere lokale zender.

Lees de reactie van Patat Met in dit draadje maar:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=56335&page=11

Bij mij is overigens nog niets geaard. Vraag me niet waarom, maar als ik mn stopcontacten openschroef, dan vind ik nergens een aarde draad. Heel vaag, want in de rest van het huis zitten deze wel. Ook zit er bij mij (vooralsnog) geen mengtafel tussen.

Volgens mij is het trouwens een kwestie van alle audio op een aparte groep gooien. Dat moet in ieder geval wel altijd bij PA systemen op evenementen om storingen te vermijden.

Laat je het ff weten als je oplossing hebt gevonden. Ik word hier ook helmaal gek van....
 
Ik kan niet echt veel opmaken uit de reactie waarnaar je hebt verwezen in dat draadje: die PDF is zo technisch en lijkt teveel op natuurkunde dat ik gek word. Kunnen die mensen het niet in simpele termen uitleggen en praktische dingen noemen?

Voor zover ik weet zijn de kabels die ik heb goed afgeschermd, maar misschien is er dan een verrotte? Afstanden zouden ook niet veel moeten uitmaken, want het is toch allemaal gebalanceerd? Iemand heeft me verteld dat het waarschijnlijk een aardlus is.... dan denk ik "Waar de hel heb je het over?" Ik zal dan maar een nieuw kabeltje kopen voor de rechtse monitor en zien wat er gebeurt. Hopelijk gaat dat zoemende geluid weg.

Al dat gezeik met signalen en zo, ik word gek! Kunnen ze gewoon niet één of andere dingen uitvinden waardoor je niet hoeft te denken aan zulke problemen? Gewoon, floep, erin stoppen en aan het werk?
 
Ik kan niet echt veel opmaken uit de reactie waarnaar je hebt verwezen in dat draadje: die PDF is zo technisch en lijkt teveel op natuurkunde dat ik gek word. Kunnen die mensen het niet in simpele termen uitleggen en praktische dingen noemen?

Voor zover ik weet zijn de kabels die ik heb goed afgeschermd, maar misschien is er dan een verrotte? Afstanden zouden ook niet veel moeten uitmaken, want het is toch allemaal gebalanceerd? Iemand heeft me verteld dat het waarschijnlijk een aardlus is.... dan denk ik "Waar de hel heb je het over?" Ik zal dan maar een nieuw kabeltje kopen voor de rechtse monitor en zien wat er gebeurt. Hopelijk gaat dat zoemende geluid weg.

Al dat gezeik met signalen en zo, ik word gek! Kunnen ze gewoon niet één of andere dingen uitvinden waardoor je niet hoeft te denken aan zulke problemen? Gewoon, floep, erin stoppen en aan het werk?
Hahahaaa...., ik had precies hetzelfde. Aangezien ik niet zo heel erg technisch ben (zeg maar gewoon niet), snapte ik ook vrij weinig van dat pdf-documentje.

Heb je al geprobeerd om je monitors en en je mengtafel op een aparte groep te zetten (dus een groep waar geen andere apparaten op zijn aangesloten) en je audiokabels niet langs je stroomkabels te laten lopen?
 
Ik heb nou alleen de monitors op de mixer aangesloten, voor de rest niks. Als het gaat om de kabels kan ik weinig doen: er is niet veel ruimte. Denk je dat een houten scheiding tussen een stroom- en audiokabel helpt als ze langs elkaar lopen? Ik begin te denken dat het aan de monitor ligt.
 
Zoiets had ik een poosje geleden ook, toen heb ik 2 van die metalen pennetjes uit het stopcontact gehaald (niet die van de stekker dus 8o)).
Owja als je zelf ook van plan bent zou ik het in een stekkerdoosje proberen en niet één die aan de muur zit.
Je kan namelijk aan 230 blijven plakken..

Wel trouwens een beetje vreemd dat het alleen je rechter is, als het wel een aarde kwestie is zou de linker eigenlijk net zo'n signaal moeten geven...
 
Ik kan je niet volgen. Twee van die metalen pennetjes? Waarom?

De linkse monitor geeft net als de rechtse een ruis. De rechtse geeft de vervelende brom (ik schat iets tussen 400Hz en 2k), en bij de linkse merk je als je goed luistert een hele zachte lagere brom.
 
Heb je trouwens als geprobeerd om je monitors even om te draaien en je kabels te laten liggen (dus niet ook je kabels omdraaien)? Zo kun je uitsluiten of 1 van je monitors om zeep is.
 
Rammelaar: ik weet niet wat je precies ermee bedoelt, maar ik heb het gedaan en als ik m'n oor d'r tegen aan leg hoor ik nog steeds hetzelfde.


Untitled: wil je me vertellen dat ik moet proberen om die uitstekende aarde-pennen van het stopcontact af te plakken?


Trouwens, misschien is deze informatie van belang: als alléén de monitors aan zijn is 't hetzelfde effect nog steeds. Zal het dan zeker aan de stroom liggen of zo?

Ik word het zo langzamerhand zat. Kunnen die teringlijers, als ze iets uitvinden of het nou met electriciteit te maken heeft of wat dan ook, niet meteen het hele ding perfectioneren en makkelijk maken voor de gebruiker? Hoelang bestaat zo'n soort probleem al? Is er dan geen enkele technologie die het makkelijk maakt om snel aan de slag te gaan zonder geouwehoer? Neeee hoor, neeeeee: ik moet weer dít leren en dát leren en hiernaar kijken en dáárnaar, grrrrrrrr.
 
Ah, als het goed is heb ik nou begrepen dat het dus te gevaarlijk is om de aardefunctie te verwijderen (wat dus wordt bedoeld met de pennetjes afplakken, weghalen, of de aarde úit het stopcontact te halen, etc.). Niet alleen gevaarlijk voor levende wezens maar ook voor de apparatuur omdat ze beschadigd kunnen worden. Dat ga ik dus niet doen ;)

Iemand heeft me aangeraden om een electriciën erbij te halen om het uit te checken. Hij denkt dat de originele bedrading van het huis oud en gevaarlijk is omdat de meeste originele stopcontacten niet geaard zijn. Hij zegt ook dat ervoor moet worden gezorgd dat het hele huis (of zo) naar één "common" of "aarde" moet gaan. Ik begrijp het nog niet volledig, maar het begint nou langzaam te dagen.

Als ik het goed begrijp: het kan dus zijn dat het gewoon aan de slechte oude geváárlijke bedrading van die vuile klootzakken ligt waarvan één er binnenkort misschien wel een vuist tegen het hoofd kan verwachten.
 
Ik zit me iets af te vragen en er is een sprankje hoop. Wat als ik DI-boxen gebruik met ground lift?

Ik weet dat als alléén die monitors aan zijn en de rest is uit en niet aangesloten ik de rechtse lage/hoge brom krijg. Dus nou denk ik dat DI-boxen erbij geen moer uitmaken.

Ideeën? Suggesties? Etc.?
 
LOL @ di boxes

gewoon goeie kabels kopen

ik heb nog zelf nooit meegemaakt dat iets bromt of ruist wat met normale of goeie kabels is aangesloten, of 't moet simpelweg kapot zijn
 
LOL @ di boxes

gewoon goeie kabels kopen

ik heb nog zelf nooit meegemaakt dat iets bromt of ruist wat met normale of goeie kabels is aangesloten, of 't moet simpelweg kapot zijn
Dat heeft niks met goede kabels te maken hoor!!!
 
Heb je trouwens als geprobeerd om je monitors even om te draaien en je kabels te laten liggen (dus niet ook je kabels omdraaien)? Zo kun je uitsluiten of 1 van je monitors om zeep is.
Wat ik hiermee bedoelde is het volgende:

Als het probleem zich bij 1 monitor voordoet, zul je eerst uit moeten sluiten of het aan die ene monitor ligt. Als je deze op de plek van de ander zet, dus links wordt rechts, dan kom je hier snel genoeg achter.
 
Wat ik hiermee bedoelde is het volgende:

Als het probleem zich bij 1 monitor voordoet, zul je eerst uit moeten sluiten of het aan die ene monitor ligt. Als je deze op de plek van de ander zet, dus links wordt rechts, dan kom je hier snel genoeg achter.
Ooooh! Kijk, ik las dus het woord 'omdraaien' en niet 'omwisselen' :P Ik dacht al waar de hel je het over had.

Ik heb trouwens die dingen teruggebracht en andere duurdere meegenomen. Dat bromprobleem lijkt verholpen, maar d'r is nou een ander probleem: als je geïnteresseerd bent vind je het in deze draad.
 
Back
Top