DIY passive monitorcontroller

da goose

DaGooseMusic.nl
Lid sinds
16 september 2001
Berichten
1.914
Locatie
HI Ambacht
Veel mensen werken tegenwoordig met een DAW en geen externe mixer meer en daardoor is het vaak lastig om je monitorlevel in te stellen.
Je kunt daarvoor een mackie big knob kopen (relatief duur en actief wat je geluid kleurt, wat bij de big knob ook echt zo is) of je neemt een passieve controller zoals de m-patch (goedkoop maar niet zo precies, zeker bij lage volumes is er veel stereoshift)
Of je geeft een heleboel geld uit aan een dangerous music OID maar je kunt hem natuurlijk ook zelf gaan bouwen (DIY'en).

Ik ben momenteel bezig met een passieve monitorcontroller met 24 steps gain/level die dus heel precies werkt, geen stereoshift en op elke manier te maken zoals je wilt, ik heb gekozen voor 1.5db per stap van -33 tot 0db.
Dit word trouwens een lekker grote degelijke aluminium knop (zie foto)
Ook word mijn versie gebalanceerd, is niet helemaal nodig maar ik vond van wel :z
Mijn versie krijgt verder 3 inputs waarvan eentje ongebalanceerd word en nog een extra gain krijgt.
Daarnaast krijgt hij 2 outputs (2 sets monitoren dus) en een subwoofer uitgang, allemaal te switchen.
Je wilt uiteraard ook een mono summing (die gaat actief worden, dus met opamps) en nog een mute/dim switch (- ??db) en L & R aparte mute switch.
Alle knoppen worden verlichte drukknoppen met 2 kleuren leds rood/groen en alles word met relais (finder) geswitched, dus geen bekabeling richting de switches op het frontpanel om het audiopad zo kort mogelijk te houden.
Alles komt in een mooie 1u 19inch kast met zover het er nu uit gaat zien een mittelbronze gegraveerd panel (radiance heeft een GSSL in die kleur en dat vond ik wel errug mooi!)

Ik zit er ook nog aan te denken om een op een TPA6120 gebaseerde hooftelefoon aansluiting op te gaan bouwen, heb nog ruimte en deze amp schijnt de best verkrijgbare te zijn voor hoofdtelefoons op dit moment.

Ok.. wat kleine fotootjes van de voortgang tot nu toe.

Het achterpaneel met 10x XLR en 2x 6,3mm jack
1.jpg


De met 96 weerstanden uitgeruste elma switch (de main attenuator dus), leuk klusje om dat te solderen trouwens :)
2.jpg


Idee van de knoppen op het frontpaneel van papier, tekst gaat wit worden overigens, niet blauw zoals op de foto.
3.jpg


De knoppen zoals ze op het frontpanel komen, in dit geval niet wit maar groen/rood net naar gelang je ze indrukt of niet.
4.jpg


Frontpanel gaat zoiets als dit worden, kan nog aangepast worden allemaal
http://www.dagoosemusic.nl/diy/monitor/monitor.pdf
 
Laatst gewijzigd:
Goed bezig! Deze draad staat nu bij mijn m'n abonnementdraadjes.

Denk er op termijn ook over om met DIY-projectjes bezig te gaan, alleen ontbreekt mij de ruimte om met een project bezig te zijn zonder het continu weg te moeten leggen.
 
Strak gesoldeert die Elma.....

Thanks!
was leuk klusje inderdaad.. er zijn 3 pinnen op de connector die achter de studs zitten verstopt, daar kom je niet zo makkelijk bij en heb hem niet uit elkaar gehaald.
Truuk was: voordat je de weerstanden ervoor en erna soldeert eerst de moeilijke weerstanden erin solderen, heb gelukkig heel dun boutje zodat ik tussen kwam maar makkelijk was het niet..
net als het centercontact, daar kom je nu dus ook niet meer bij, vandaar al de aansluiting die ertussenuit steekt, zitten alle aansluitingen ook mooi in het midden.

Heb net een globaal schema gemaakt zoals ie gaat worden, komen in ieder geval 16 relais in :smeris:
Zit alleen nog een beetje te tobben over hoe ik de sub ga schakelen IVM impedantie maar denk dat dat dus gewoon een weerstand als shunt op het realiscontact voor verbreken word en een weerstand van rond de 2k in serie voor het relaiscontact en dan weer parallel over de output zodat de sub altjd aan is bij beide monitoren.
Maak later wel een schema, moet zo viegtuig halen naar Frankfurt, kan ik ook nog mooi een beetje nadenken :)
 
OK, kleine update!

Vanmiddag het frontpanel besteld bij schaeffer, word dus mittelbronze met witte graveringen, wel chique volgens mij :)
Er komt ook meteen een koptelefoon uitgang met gain op en de mute switch word een dim switch, zodat als je deze indrukt de gain 10/15db naar beneden gaat, uiteraard komen er ook L & R mute switches op.
Ik heb ook alvast de 2 kleurenled switches bedrijfsklaar gemaakt, betekent wel per switch een extra relais, in totaal komen er dus zo'n 20 relais in! :maffia:

Zojuist ook even de attenuator getest en wat andere zaken voor de sub output etc en dat ging allemaal lekker, mooie evenredige stappen en uiteraard totaal geen stereoshifting, kan ook niet anders.
Verder zitten de relais voor de sub in/out en monitor select relais on board, op dit board komt alleen nog de monosumming en LR mute, de rest komt op een 2e veroboard rechts van de attenuator te zitten, dat zijn de dim en input select relais en de op een TDA2004 gebaseerde headphone amp.

Word vervolgd...

5.jpg


http://www.dagoosemusic.nl/diy/monitor/monitorheadphone.pdf
 
Vandaag weer ff bezig geweest met de headphone versterker, ik heb de amp met de TDA2004 gebouwd maar die was niet lekker aan de gang te krijgen, hij gaf geluid maar met een mooie zaagtand ripple erin (volgens de scope ook).

Heb nog even gezocht maar al snel de moed opgegeven omdat ik voor een wat cleanere oplossing wilde gaan en het vermogen niet echt nodig heb.
Wat ik dus gedaan heb is een amp gebouwd ronde alom bekende 5532 opamp, eigenlijk is dat gewoon heel simpel de componenten aanpassen aan een standaard trap en je hebt een headphoneamp :kroon:
Normaal werken opamps met een + en - 15v maar je kunt ze rustig op een lagere spanning laten werken, wat ik dus ook gedaan heb DMV 2x 4k7 als divider zodat er nu + en - 7.5v op de opamp staat wat voldoet.
Resultaat: een schoon, ruisvrije redelijke krachtige versterker die keurig zijn werk doet en ik ben dus tevreden.
Op dit moment ligt het werk ff stil omdat ik op relais zit te wachten, daarna kan ik weer aan de gang, zeker als mijn frontpanel binnen is :smeris:

Fotootje van de opamp headphoneamp (zal wel ff een schemaatje maken binnenkort)
7.jpg


En nog een fotootje van een de 2 boards met relais, dit is ongeveer de helft van het aantal uiteindelijk.
De relais waar de bruine en witte draden zitten zijn voor de leds om te polen (rood/groen)
6.jpg
 
Zo... de ingewanden zijn zo goed als klaar en het werkt! (uiteraard..)

Ik hoop woensdag/donderdag het frontpanel te hebben zodat hij helemaal gemonteerd kan gaan worden.
De input met de jacks (unbalanced) word met een 12 steps attenuator uitgevoerd zodat deze ook precies werkt, ligt al klaar maar kan er pas in als het frontpanel er is.
Verder moet de koptelefoon amp nog worden aangesloten, werkt wel al maar hangt ook weer af van frontpanel.
In totaal ben ik uitgekomen op 20 finder relais om alles te schakelen, leuk klusje op veroboard. :okdan:

Ik heb het geheel zo gebouwd dat het audiosignaal nooit kruist met voedingslijnen van de relais en de aansluiting zijn zo kort mogelijk gehouden vandaar dat de relais allemaal tegen de achterzijde zitten. Dit op de relais om de leds te swicthen na, dat zijn de relais aan de voorzijde en zijn minder gevoelig omndat daar geen audio doorheen loopt.
Hij is zo gebouwd dat een relais pas spanning krijgt op het moment dat je bijv de mute of mono indrukt, scheelt weer belasting van de psu en ook voor het geval de coil storing zou veroorzaken.
Alleen de inputs worden constant met een relais geschakeld, links en rechts hebben in het hele circuit telkens een eigen relais om eventuele crosstalk tegen te gaan.
De headphone amp heeft een aparte voeding alle audio aansluitingen richting de XLR/jacks/attenuators zijn uitgevoerd met 1,5mm2 kabel, lekker dik en goed geisoleerd.

8.jpg

9.jpg

10.jpg
 
Allemachtig DaGoose dat doe je meer vet netjes:mega: daar kan iedereen nog een puntje aan zuigen. En ook zo lekker zeker van je zaak, ''hij doet het(uiteraard)'' dat mag ik wel;)
 
Allmost done, tijd voor wat fotootjes ;)

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg


Moeten nog een paar zaken worden geregeld, de potmeter voor de headphone amp is nu log, moet rev lof of een lin potmeter worden, regelt nu alleen het laatste stukje van de waarde IPV over de hele linie.
En de bovenkant moet er nog opgeschroefd worden :kroon: maar eerst wat foto's van de ingewanden maken met wat beter licht.
Op de foto's zie je 2 knoppen die rood oplichten, dat is dus als er bijv mono word geselcteerd, bij normaal gebruik is alles groen, alleen monitor a/b is groen/rood, misschien dat ik dat groen/geel maak OID.
Ben super tevreden over het resultaat en het frontpanel heeft ook beter uitgepakt dan ik dacht in Mittelbronze!
 
ziet er erg classy en high end qua looks!

chapeau
 
Echt heel mooi gedaan.
Persoonlijk heb ik liever een volume knob op mijn tafel liggen, maar dat is een ander verhaal.
Het ziet er idd zeer high-end uit.:halleluja
 
Ziet er heel netjes uit (ook het soldeerwerk). De (draai)knoppen die je hebt gebruikt zijn erg mooi, waar heb je die gekocht?

Is het nu zo dat je het volume in 24 stappen kan regelen, of is het wel traploos instelbaar?
 
wow, die is echt heel cool geworden!!! Wat kost nu zo iets? Ik heb zelf helemaal geen ervaring met solderen en electrotechniek enzo op een het maken van een paar tulp/jack kabels dan, maar is dit te doen voor een "leek"? Wellicht een erg domme vraag, maar is d'r ergens iets zoals een diy instructie manual om zoiets te maken. Maar ik zie steeds meer van die diy projectjes hier voorbij komen en stuk voor stuk erg mooi spul, dus zou er zelf ook graag mee bezig willen.
 
Back
Top