da goose
DaGooseMusic.nl
Ik heb hier al een tijdje een onaangesloten Behringer tubeultrafex T1954 staan waar ik niets meer mee doe en ben hem dus gaan dismantellen en aan het modden geslagen.
Behringer staat niet bekend om zijn hoge kwaliteit producten als het op ruis en geluidskwaliteit aankomt.
Dat komt omdat er veel winst gemaakt moet worden, de producten moeten goedkoop zijn en dat met zoveel mogelijk knoppen en features, logisch maar het kan anders...
Ik ben dus deze T1954 onder handen aan het nemen om er voor te zorgen dat een 150 euro apparaat een machine gaat worden die klinkt als eentje van 1500 euro.. ok.. lucky guess.. maar het schijnt echt een flinke verbetering te zijn, ze worden soms zelfs voor de hoofdprijs op ebay aangeboden.
Ten eerste, behringer gebruikt NJM4580 opamps die niet bekend staan om hun hoge kwaliteit, in mijn versie ben ik nu om mee te beginnen NE5532's aan het plaatsen wat al een groot verschil moet gaan maken en wat ik nu heb gehoord is ie in ieder geval al wat stiller en dan heb ik er nog maar 8 vervangen.
Ik zou ook kun gaan voor dure burr browns maar dan praat je over een factor 10 wat betreft prijs in vergelijking met een 5532 en voor een mod als dit net iets te riskant, is wel al gedaan door iemand overigens.
Omdat het SMD techniek (alles heeel erg klein dus) is is het een riskant klusje, vooral ook omdat de opamps naast gesoldeerd ook gelijmd op het board zitten. :confused:
De truc is, men neme 1 kniptang, zette die midden op de opamp en knip deze in tweeen
Als hij in tweeen gebroken is is er ten eerste geen weg terug maar kun je wel makkelijker (absoluut niet makkelijk) de opamp verwijderen zonder het board al te erg te beschadigen.
1 spoor loopt onder de opamp door, waar dus de lijm zit en in 50% van de gevallen gaat dit spoor stuk en moet je dus met stukje draad aan de gang (zie foto).
Verder hoort een opamp schakeling een bypass condensator(s) te hebben, door 'bezuinigingen'(?) zijn deze dus niet geplaatst wat weer extra ruis/distortion veroorzaakt door oscillatie.
Dit is dus de volgende stap, per opamp twee 100nf caps plaatsen en nog wat elco's die te klein zijn parallelen met een grotere/zwaardere. Verder ga ik nog de voeding onder handen nemen, er zitten (wederom) te kleine elco's (goedkoper) in de voeding waardoor je ripple en dus brom krijgt, kleine modificatie maar naar het schijnt met groot resultaat.
Het tube circuit ga ik misschien ook nog naar kijken maar dat is niet zo schokkend, misschien ander buisje en wat andere caps ofzo maar ga hier niet veel tijd aan besteden omdat het hele tube circuit toch niet veel doet.
Grappig detail is trouwens, de buizen geven altijd mooi licht zo door het raampje aan de voorkant, dat komt omdat er achter de buis een mooi 'fietslampje' brand waardoor het lijkt of de buis mooi opgloeid!
Zowieso krab je wel even achter je oren als je de relatief grote, diepe, zware kast openschroeft, er is niet veel te beleven, hij is zo goed als leeg en wat er al in zit is in smd techniek gepropt.
Paar fotootjes van de status:
Behringer staat niet bekend om zijn hoge kwaliteit producten als het op ruis en geluidskwaliteit aankomt.
Dat komt omdat er veel winst gemaakt moet worden, de producten moeten goedkoop zijn en dat met zoveel mogelijk knoppen en features, logisch maar het kan anders...
Ik ben dus deze T1954 onder handen aan het nemen om er voor te zorgen dat een 150 euro apparaat een machine gaat worden die klinkt als eentje van 1500 euro.. ok.. lucky guess.. maar het schijnt echt een flinke verbetering te zijn, ze worden soms zelfs voor de hoofdprijs op ebay aangeboden.
Ten eerste, behringer gebruikt NJM4580 opamps die niet bekend staan om hun hoge kwaliteit, in mijn versie ben ik nu om mee te beginnen NE5532's aan het plaatsen wat al een groot verschil moet gaan maken en wat ik nu heb gehoord is ie in ieder geval al wat stiller en dan heb ik er nog maar 8 vervangen.
Ik zou ook kun gaan voor dure burr browns maar dan praat je over een factor 10 wat betreft prijs in vergelijking met een 5532 en voor een mod als dit net iets te riskant, is wel al gedaan door iemand overigens.
Omdat het SMD techniek (alles heeel erg klein dus) is is het een riskant klusje, vooral ook omdat de opamps naast gesoldeerd ook gelijmd op het board zitten. :confused:
De truc is, men neme 1 kniptang, zette die midden op de opamp en knip deze in tweeen
Als hij in tweeen gebroken is is er ten eerste geen weg terug maar kun je wel makkelijker (absoluut niet makkelijk) de opamp verwijderen zonder het board al te erg te beschadigen.
1 spoor loopt onder de opamp door, waar dus de lijm zit en in 50% van de gevallen gaat dit spoor stuk en moet je dus met stukje draad aan de gang (zie foto).
Verder hoort een opamp schakeling een bypass condensator(s) te hebben, door 'bezuinigingen'(?) zijn deze dus niet geplaatst wat weer extra ruis/distortion veroorzaakt door oscillatie.
Dit is dus de volgende stap, per opamp twee 100nf caps plaatsen en nog wat elco's die te klein zijn parallelen met een grotere/zwaardere. Verder ga ik nog de voeding onder handen nemen, er zitten (wederom) te kleine elco's (goedkoper) in de voeding waardoor je ripple en dus brom krijgt, kleine modificatie maar naar het schijnt met groot resultaat.
Het tube circuit ga ik misschien ook nog naar kijken maar dat is niet zo schokkend, misschien ander buisje en wat andere caps ofzo maar ga hier niet veel tijd aan besteden omdat het hele tube circuit toch niet veel doet.
Grappig detail is trouwens, de buizen geven altijd mooi licht zo door het raampje aan de voorkant, dat komt omdat er achter de buis een mooi 'fietslampje' brand waardoor het lijkt of de buis mooi opgloeid!
Zowieso krab je wel even achter je oren als je de relatief grote, diepe, zware kast openschroeft, er is niet veel te beleven, hij is zo goed als leeg en wat er al in zit is in smd techniek gepropt.
Paar fotootjes van de status: