CD mastering

G

Guest

Guest
Hoi allemaal,

Ik zit met een prangende vraag die gaat over het terug sampelen van een 24 bits multitrack omgeving naar 16-44.1 cd-kwaliteit.

------------

Even ter uitleg:

Ik neem mijn materiaal op in het programma Audition in meerdere sporen .... dit allemaal in 24 bits.

Hiermee werk ik naar een totaal mix die ik als session opsla in 24 bits. Tot zover geen probleem.
De audio-kwaliteit blijft dan ook prima.
Dit ook als ik alle sporen down naar 2 sporen sample en opsla als 24 bits.

Uiteraard moet ik de 2 sporen 24 bits eindmix terug sampelen naar 16-44.1 om er een cd-master van te kunnen maken ... en daar gaat het volgens mij dus mis.

------------

In de 16-44.1 is met name het laag een stuk minder mooi dan ik in een 24 bits bestand beluister.
Het laag klinkt veel minder vol en "punch" dan waar ik de 24 bits eindmix op gemaakt heb.

Verschillende pogingen om een goede omzetting naar 16-44.1 te maken geven steeds hetzelfde resultaat.

Wat doe ik verkeerd? ..... en wie kan mij even op de rit zetten hoe ik wel een goede omzetting kan maken zodat ik dezelfde warmte in het laag behoudt zoals ik het bedoeld heb ???

============

Voor de geinteresseerden:

Ik luister af op een setje 8040A Genelecs en gebruik in mijn computers M-Audio kaarten .... mijn eindprocess bestaat uit o.a. een SPL 9530 Vitalizer en een Drawmer DC2476 Masterflow.

=============

Als iemand mij even op de "rit" kan zetten of uberhaupt ervaring heeft met wat ik ervaar .... dan lees ik graag jullie uitleg en oplossingen ....

Thansk in advance ..... ;o)
 
Ik denk dat je zo min mogelijk conversies moet doen en zoveel mogelijk bits/headroom daadwerkelijk gebruiken.

Als je naar 2 sporen gaat, maak dan een mixdown op 24bit en los daarvan eentje gelijk op 16bit 44.1
Het verschil is misschien zeer klein, maar wellicht het proberen waard.

Desnoods analoog resamplen/opnemen, kijken of dat uitmaakt (zomaar een idee).
Kan je er gelijk wat analoge warmte tussen mikken oid ;)
 
Het lijkt erop dat ergens je dithering niet goed gaat. Heb je er ook last van dat je ultra hoog in je mix soms niet helemaal sprankelend is??

Heb hier ongeveer hetzelfde probleem gehad. Nam op op 24 bit, en daarna masteren en dan terug naar 16 bit, maar na rendering van mn master was t ultra hoog ineens weg... Pas toen ik op 16 bit ging werken, klonk het ineens als een klokje!

GRTZ
 
Kan je dit niet beter aan een echte masteraar overlaten ? ik had altijd zo'n idee dat zij dit soort conversies altijd beter kunnen omdat ze betere apparatuur hebben. Of vergis ik me en is dit prima ?

Daarom geef ik ook die tip. Dit wordt ook door veel ME's gebruikt. (soms ook de commerciele versie) En het is gratis en dus relatief onschuldig om het te proberen.
En dat jij denkt dat mastering alleen met goede apparatuur te maken heeft houdt in dat je nog heel wat over mastering kunt leren.
 
Ik denk dat je zo min mogelijk conversies moet doen en zoveel mogelijk bits/headroom daadwerkelijk gebruiken.

Als je naar 2 sporen gaat, maak dan een mixdown op 24bit en los daarvan eentje gelijk op 16bit 44.1
Het verschil is misschien zeer klein, maar wellicht het proberen waard.

Desnoods analoog resamplen/opnemen, kijken of dat uitmaakt (zomaar een idee).
Kan je er gelijk wat analoge warmte tussen mikken oid ;)

Dat is me allemaal duidelijk .... converteren doe ik dan ook zo min mogelijk.

Mijn werkwijze is als volgt:

- Alle tracks worden in 24 bits opgenomen en bewerkt.
- Ik maak daar een 24 bits 2 spoor van. (geen kwaliteits verlies hoorbaar)
- Van die stereo master moet ik dan nog een 16-44.1 maken (en daar gaat het dus fout)

Als je een PC hebt kan je het hiermee proberen:
http://www.voxengo.com/product/r8brain

Thanks !! .... Ik ga dat morgen even uitproberen of dat een goed stukje soft is.
Reviews laten al wel veel positieve reacties lezen.

Het lijkt erop dat ergens je dithering niet goed gaat. Heb je er ook last van dat je ultra hoog in je mix soms niet helemaal sprankelend is??

Heb hier ongeveer hetzelfde probleem gehad. Nam op op 24 bit, en daarna masteren en dan terug naar 16 bit, maar na rendering van mn master was t ultra hoog ineens weg... Pas toen ik op 16 bit ging werken, klonk het ineens als een klokje!

GRTZ

Nee, het midden en hoog blijft na de conversie slag naar 16-44.1 heel mooi intact.
De hoorbare verliezen die ik na een conversie hoor zijn met name in het laag te merken.
De baslijnen worden een stuk dunner zeg maar en klinken na de conversie alsof ze door een goedkope compressor zijn gehaald .... de punch en de gevoels ambiance in het laag zijn dan voor een groot deel verdwenen. De energie die het laag in de multitrack had is behoorlijk afgevlakt / platgeslagen of hoe je dat ook wilt noemen.

Kan je dit niet beter aan een echte masteraar overlaten ? ik had altijd zo'n idee dat zij dit soort conversies altijd beter kunnen omdat ze betere apparatuur hebben. Of vergis ik me en is dit prima ?

Dat zou een optie kunnen zijn als mijn portemonaie het toe zou laten .... maar helaas is daar wat vaak een reverb-effect in te horen ..... ;o\

Het ligt dus niet aan mijn apparatuur .... de laaste conversie slag wordt gedaan in de computer en is dus softwarematig.

----------

Ik zal morgen het aangeboden progje eens aan de tand voelen .... en zal daarvan mijn bevindingen hier laten lezen ...

In ieder geval bedankt allemaal ..... tot zover dan he ..... ;o))
 
Als je een PC hebt kan je het hiermee proberen:
http://www.voxengo.com/product/r8brain

Ik heb vandaag eens wat verschillende conversies met dit programma gedaan .... en ik moet zeggen dat het zijn werk heel goed doet.

Na wat testen merkte ik al snel dat er behoorlijk wat meer details overblijven in vergelijk met de omzetting van 24 bits naar 16-44.1 in o.a. Audition.

Voor mij is het programma een blijvertje .... ;o)

Bedankt voor T meedenken in mijn probleempje .... Ik ben er prima mee geholpen .... Thanks ... ;o)
 
Back
Top