Synthesizers.com QPS1 Power Supply alternatief

Martin Peters

Stamgast
Lid sinds
13 september 2002
Berichten
415
Locatie
Halsteren
Ik wil wat modules bij Synthesizer.com gaan bestellen. Ik zit alleen te kijken of er geen goedkoper alternatief is voor de QPS1 power supply. Inclusief verzendkosten gaat die 235 dollar kosten plus nog BTW en invoerbelasting.
Specs van QPS1:
DC Power Output: +15V@1500ma, -15V@1500ma, +5V@6000ma

Weet iemand of er in Nederland een soortgelijke voeding kant en klaar te koop is? Kan eventueel ook zelfbouw zijn mits de printplaat te koop is (ik heb geen mogelijkheid die zelf te maken).

Misschien heeft een forumlid ervaring met een alternatieve power supply voor Synthesizers.com?
 
als je iets minder vermogen nodig hebt, is die van blacet mischien iets ?

Ik wil wat modules bij Synthesizer.com gaan bestellen. Ik zit alleen te kijken of er geen goedkoper alternatief is voor de QPS1 power supply. Inclusief verzendkosten gaat die 235 dollar kosten plus nog BTW en invoerbelasting.
Specs van QPS1:
DC Power Output: +15V@1500ma, -15V@1500ma, +5V@6000ma

Weet iemand of er in Nederland een soortgelijke voeding kant en klaar te koop is? Kan eventueel ook zelfbouw zijn mits de printplaat te koop is (ik heb geen mogelijkheid die zelf te maken).

Misschien heeft een forumlid ervaring met een alternatieve power supply voor Synthesizers.com?
 
Kunnen natuurlijk ook 2 afzonderlijke voedingen zijn van +/-15V en +5V.
Of 3 afzonderlijke voedingen van 15V, 15V en 5V.

Die 5V voeding hoeft niet zo zwaar te zijn want ik snap niet waarom er 6000mA (6 ampere!) nodig zou zijn; rond de 500mA tot 1000mA is volgens mij voldoende. Er zijn maar een paar modules die 5V nodig hebben en meestal maar een paar mA per module.
 
Tja..., niet makkelijk

Is deze mischien iets voor je ?

http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/concussor/psupro.htm

Alleen de UK verzendkosten zijn ook niet mals

Ik heb geinformeerd. Dit was mijn vraag:
I am looking for a cheaper alternative of the Synthesizers.com QPS1
power supply.
The QPS1 provides +15V, -15V and +5V and it will cost me $175 + $60
shipping + VAT and import taxes for the Netherlands.
What are the total costs of the PSUPRO when it has to be sent to The
Netherlands (PSUPRO + VAT + shipping)?
It states 30VA for the unit; what is the maximum current for each DC
voltage (+15, -15V and +5V)?
Can you also provide connectors to connect to the Doepfer style 16pin
boxed header power sockets on the unit?


En dit was het antwoord:
Hello
PSUpro is 79+VAT
Delivery cost is 19
TOTAL 115.15GBP
It uses 1A regulators, but that is theoretical maximum.
You can run closer to that if you were to put cooling fans over the
heatsinks, otherwise, perhaps stick to 500ma for 15v rails, and lower for
5v
I can provide power cables for 5GBP+VAT each

thanks

Tom Carpenter
Analogue Solutions
mail: 56 Kingsley Road, Kingswinford, DY6 9RX, UK
Tel/fax +44 (0) 1384 353694


Die 115,15 pond zou ongeveer 152 euro worden. Dus nog een aardig bedrag.
 
Ik heb van een forumlid een Power-One HDCC-150W-AG over kunnen nemen voor een redelijke prijs. Levert 5V (12A), +15V (3A) en -15V (3A) dus daar kunnen aardig wat modules aan gehangen worden.

Zag trouwens ook in de Conrad catalogus een universele schakel netvoeding module (bestelnr 19 00 08-12) die 5/9/12/15/18/24 volt leveren kan op 1,5A voor 20,50 euro. Voltage moet je instellen met jumpers. Met 3 van die modules zou ik dus ook klaar zijn voor 61,50 euro. Ik heb echter geen idee hoe stabiel die modules zijn en of bijv. 15V ook echt rond de 15.00 volt is.
 
En hoe netjes de schakelende voeding is. Een schakelende voeding werkt op een hoge frequentie en goedkope exemplaren willen die frequentie wel eens lekken op de voedingsleidingen (en via die dus in je modules).
 
gebruik maar geen schakelende voedingen voor een synth, zeker geen goedkope exemplaren ( allemaal chinese productie, dus bagger)
het is erg simpel om een goeie voeding zelf te bouwen en kost bijna niks.
( een paar tientjes) als er interesse is kan ik wel een schema posten.
garoeten,
jeroen
 
gebruik maar geen schakelende voedingen voor een synth, zeker geen goedkope exemplaren ( allemaal chinese productie, dus bagger)
het is erg simpel om een goeie voeding zelf te bouwen en kost bijna niks.
( een paar tientjes) als er interesse is kan ik wel een schema posten.
garoeten,
jeroen


Dat dacht ik dus ook al. Als je weet hoe je een voeding moet bouwen (en das niet zo moeilijk) kun je toch ook een ringkern van +-15V kopen en daar dan zelf een 5V aftakking in maken. Er zijn genoeg schema's te vinden op internet en ik denk dat je voor een euro of 50 een beste voeding kunt bouwen.
 
of neem gewoon 2 trafo's.
als je pus en min 15 volt willlt hebben zoek dan een trafo met het liefst 2 wikkelingen van iets tussen de 15 en 18 volt.
en neem voor de 5 volt een trafo van 6 tot 8 volt.

daarachter voor iedere 1 amp. die je nodig hebt een 78xx(pos) of 79xx
spanningsregelaar (bij meerdere regelaars parallel de inputs via een 0,1 ohm weerstand en de uitgangen via een diode (1n4001) summen.
de regelaars goed ontkoppelen met een C.
er otstaat wel een spanningsval van 0,6V over de diodes, maar een synth werkt ook prima met +/- 14,4 volt.
voor de 5 volt gewoon een 3 of 5 A regelaar kopen , als je meer dan 1 A nodig hebt, anders gewoon een 7805 nemen natuurlijk.
groeten,
jeroen
 
De 78xx serie is er natuurlijk ook in 2 en 3A versies.

[edit]
Weet trouwens niet of dat ook voor de 79xx serie geldt. De 78S15 (2A) is vrij gangbaar, maar ik kan zo snel geen 79S15 vinden.
 
Laatst gewijzigd:
... maar een synth werkt ook prima met +/- 14,4 volt ...
Wat ik mij hierbij afvraag: stel ik koop bijv. een Q106 VCO van Synthesizers.com. Ik neem aan dat die bij de productie voor 1V/Oct afgeregeld is op een +/-15,0V voeding. Als ik hem aansluit op +/- 14,4V, zou ik de VCO dan opnieuw af moeten regelen?
 
hoi, dat zou kunnen, hangt van het ontwerp af.
mocht dat zo zijn, neem dan dus gewoon de 3A regelaars.
dat is voor een groot systeem ( bv 100x de q106 vco's)
met 1 A regelaars kun je dus al heel wat modules voeden.
groeten,
jeroen
 
Back
Top