piano-synth maken

Lenx

Ingeburgerd
Lid sinds
12 januari 2002
Berichten
34
Locatie
Gistel
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar de manier om zo'n pianogeluid te maken maar het lukt me nie echt. Wat ik bedoel is dus een atmosferische, warme piano die je veel hoort in deep-house, sommige d&b, trip hop, jazzy downtempo, ...

Ik werk met softsynths daar ik geen geld heb om hardware te kopen ;{ =(

Kan iemand me helpen pls?? Van welke golfvormen vertrek je en hoe stel je filters in? Welke synth gebruik ik er best voor?

Greetz, lenx ;)
 
Niemand??

Ik ga dood....!! =(
 
Volgens mij gaat het niet lukken met analoog-achtige software, je hebt wel speciale software voor pianogeluiden, ik geloof dat e-piano er een is.

En misschien is het wel gewoon een pianosample? :s
 
Ik weet niet of dat wel een echte pianosample is. Misschien dat je het daaruit kunt maken maar mij is het nog niet gelukt.
De attack is helemaal anders, veel zachter en met minder hoog in.

't klinkt in ieder geval wel alsof het met een synth gemaakt is.
 
Je hebt wat plugins die electrische piano's nadoen zoals Wurlitzers en Fender Rhodes. Emagic heeft er een in logic zitten (evp88) en volgens mij is die ook los als VST plugin te krijgen.
 
Het probleem is dat ik dat allemaal niet heb, jammer genoeg.
Ik werk vooral met madtracker of fruity loops. Fruity gebruik ik omdat madtracker veel vastloopt op mij PC.
Ik heb wel Cubase maar daar kan ik voorlopig nog niet mee werken. Dat is eigenlijk ook niet echt nodig want ik heb geen hardware. (ik heb nie veel é, behalve veel interesse dan ;) )

Verder download ik nog softsynths van het net maar die zijn dan ook niet zo veelzijdig. Onlangs nog de demo van Reaktor gedownload, ziet er wel héél grof uit! Daarmee moet het toch te doen zijn denk ik. Maar 't is ook maar een demo.

Het moet niet echt piano klinken, het trekt er alleen een beetje op. Het is gewoon veel zachter, dieper, atmosferischer,...
 
Kun je niet een stukje muziek uploaden waar die piano van jou duidelijk in zit? Dat maakt het voor ons ook weer een stukje makkelijker.
 
Ok, ik ben daarvoor aan't kijken. Maar ik moet uploaden naar m'n pandora acount en 'k moet nog een ftp-progje installeren. Maar het komt er aan.
 
ik denk dat je een fender rhodes of iets dergelijks bedoeld....als je met fruityloops werkt moet je de gratis(!!) VST plugin genaamd ePiano eens uitchecken, vind die erg goed klinken

Olaf
 
Ja, het lijkt mij ook iets van een fender-rhodes, electrische piano.
Als je er een goeie reverb op zet, krijg je die extra zweverige sound.

Verder vind ik dat je met standaard analoge synths (elec) piano's vrij moeilijk kunt nabootsen.
Ik ben ooit in het bezit geweest van een Yamaha DX7, en daar kun je echt onwijs goede electrische pianosounds uithalen. Dit kwam door de toepassing van FM-synthese, misschien is er ook wel zo'n plug-in te vinden. (of misschien is die E-piano-plugin daar wel op gegebaseerd)
 
ePiano is gebaseerd op een sample-set....maar klinkt echt super en er zijn behoorlijk wat parameters die je kan veranderen..

en inderdaad is FM fameus voor de epianos.....in veel deephouse nummers wordt trouwens extreem veel FM sounds gebruikt...de orgeltjes en bassen komen ook van FM synths...

Olaf
 
Wow, ik leer bij :)

'k heb die plugin gedownload, die zet een dll-bestand van zo'n 900 kb in de plugin map. Maar hoe kan je daar nu mee werken in fruity?
 
Meestal zit er in de programmamap van een VST host programma (zoals Fruity) een map VST waar je hem in moet plaatsen, of er is ergens bij de instellingen een plek waar je kunt aangeven in welke map je VST plugins zich bevinden.

Als dat niet zo is moet je even op de FruityLoops pagina kijken.
 
Orgineel geplaatst door Lenx
Wow, ik leer bij :)

'k heb die plugin gedownload, die zet een dll-bestand van zo'n 900 kb in de plugin map. Maar hoe kan je daar nu mee werken in fruity?

Ik vind Fruity een waardeloos programma. Kijk eens bij http://www.buzzmachines.com

Dat werkt met dezelfde fx als fruity, alleen is het veel prettiger om mee te werken imho. Download de bigpack, installeer het en kijk wat je ervan vind.

Sorry voor de lap tekst, maar hier een korte uitleg; :)

Its Modular. The true power of Buzz.
Buzz is the first ever "easy to use" free modular software based synthesizer. What this means is that the entire system is based on objects, which may be routed in a modular fashion, giving you the freedom to be as creative as you want. For example, if you wish to run 3 Physical Modelling synths and a Drum Machine through 2 seperate Stereo Delays, into a Mixer, through a Compressor and Parameteric EQ, and finally out to your speakers - no problem. Lay down your synths, connect the wires and you're done.

Its Expandable. Buzz introduces the concept of a Machine.
A Machine is an object in Buzz which either creates or modifies sound. A Machine is the equivalent of a single piece of gear in a traditional music studio. It may be a synthesizer, a sampler, a dsp effect, a mixing board, or any other piece of gear that exists in a studio. Every piece has the same parameters and functions you would expect to find in the studio you know and love. Whats better is that all existing machines are free.

Its in Real-Time. Buzz moves with you.
Every aspect of Buzz is built to be controlled in real-time. This means that as you tweak the resonance on a virtual analog synth, you hear it's classic sqeualching response immidietly. The same goes for all DSP effects, samples, etc.

It's Built for Speed.
Unlike other audio packages which require a super-computer to power a single synth, Buzz has been programmed for speed. It is not at all uncommon to employ 10 completely seperate polyphonic synthesizers, 5 samplers, 2 drum machines, 3 mixers, and 10 DSP effects all simultaniously. Thats on a decent machine. A fast machine could easily triple that.

Its Portable. A studio in a briefcase.
Imagine having a studio with 200 pieces of gear. Now imagine fitting it on a laptop and taking it anywhere with you. It sounds like a dream to any Musician, but its completely possible with Buzz. An install size of 15 megs, with a memory requirement of 32 megs. Buzz fits easily onto most decent laptops.

Its Free. Is there anything else to say?
Thats right. $0.00 US! That translates to roughly 0 British Pounds, which translates to 0 Finnish Marks which translates to 0 Euros which translates to 0 Japanese Yen which translates to 0 German Marks which translates to 0 Swedish Kronda which translates to 0 Swiss Francs which translates to 0 Russian Roubles. You can always donate money to Oskari to encourage further development.

Its a Secret Weapon. Its cooler then a lot of other programs out there.
Don't be mistaken. Buzz is not a Soft-Synth. Buzz is not a Tracker. Buzz is not a Sequencer. Buzz is all of these things and more. It is the worlds first true soft-studio. Strike that, free soft-studio.
 
krz >> ik vind dat je gelijk hebt, maar sommige mensen hebben andere prioriteiten bij het kiezen van software.

Maar je moet zeker Buzz een keer proberen als je het nog niet kent, het is ff doorbijten in het begin zeker als je niet bekend bent met trackers maar het is ontzettend flexibel vergelijken bij andere muzieksoftware.

En hij kan ook VST plugins aan, alleen sommige plugins werken nogal *buggy* in Buzz.......
 
Ik werk ook niet graag met fruity hoor (damn piano roll). Geef mij maar een tracker, maar die loopt vast.

Nu ja, pluginmap aangeven en zo heb ik al gedaan maar dat helpt blijkbaar niet. Geen plugin te vinden.
In Cubase vindt ie hem wel natuurlijk, maar daar kan ik niet mee werken. Heb je daar geen pianoroll in of zo?
 
Orgineel geplaatst door Lenx
Ik werk ook niet graag met fruity hoor (damn piano roll). Geef mij maar een tracker, maar die loopt vast.

Nu ja, pluginmap aangeven en zo heb ik al gedaan maar dat helpt blijkbaar niet. Geen plugin te vinden.
In Cubase vindt ie hem wel natuurlijk, maar daar kan ik niet mee werken. Heb je daar geen pianoroll in of zo?

Ik ben ook een trackerpersoon. Ben begonnen met ft2 en dan werkt Buzz het lekkerst. Ik heb ook met Madtracker gewerkt, maar dat vond ik niet veel bijzonder. Je moet gewoon Buzz eens een keer proberen, het is toch gratis en is het niks gooi je het eraf. Het kan af en toe een beetje buggy zijn, maar dat is niet het programma, maar een generator of een fx. De VSTi-plugins werken niet allemaal even lekker inderdaad, dat is het allergrootste minpunt van het hele programma. De Pro52 geeft ook weleens problemen, maar werkt wel. Veel saven dus :)
De VST effecten doen het daarintegen wel erg goed bij mij.... maar ik denk dat ik maar stop, want ik wil hier geen pleidooi voor Buzz gaan houden, probeer het gewoon als je niet tevreden bent met wat je nu gebruikt. Ik probeer alles uit.... is het niks, uninstall :)
 
1) De Piano Roll is volgens mij zowat uitgevonden door Steinberg :)

Teken een leeg stukje in het overzicht bij een track waar je de VST plugin hebt geinstalleerd, dubbelklik het stukje wat je net getekend, als je nog geen piano roll ziet gebruik dan CTRL+E

2) BuzzTracker is een tracker, en werkt dus in de basis het zelfde als alle andere trackers. Hij is alleen veel uitgebreider dan bijvoorbeeld MadTracker.

krz >> de Pro52 (eva plugins) werkt alleen maar monofoon volgens mij, maar daar merken jij en ik meestal toch niks aan aangezien we meestal Unison aan hebben staan ;)

Persoonlijk sequence ik VSTi's het liefst in Cubase, daar werken ze beter in en als het crasht dan ben je alleen dat loopje kwijt. Je verliest dan wel de flexibiliteit van Buzz helaas.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top