Welke geluidskaarten zijn puur voor softsynths goed?

geobeo

Nieuwkomer
Lid sinds
4 Maart 2007
Berichten
11
Op dit moment heb ik de volgende PC:
-Core duo2 E6600 overgeclockt van 2,4 naar 3Ghz
-2Gig RAM op 800Mhz (dual channel)
-stuk of wat hardeschijven samen goed voor zo'n 2TB, schijven met Cubase en windows erop in RAID (die snelle RAID ben ff kwijt welk nummer dat is).
-Creative Audigy 2 ZS

Wanneer ik nu met vst's en vsti's probeer te werken heb ik altijd gekut; bij akoustik piano bijvoorbeeld heb ik altijd klikjes door het geluid heen en bij cubase zijn er altijd sync problemen bij opnemen/afspelen met midi/vst/vsti. Altijd gezeik en niemand lijkt er een zinnige oplossing voor te weten behalve "koop eens een fatsoenlijke geluidskaart".

Dat laatste wil ik nu dus gaan doen, echter wil ik geen onnodig geld uitgeven aan een kaart met super goede A/D D/A en super veel in en uitgangen en andere zaken die ik niet nodig heb.

Nu heb ik hier en op internet al wat proberen te zoeken, maar alles wat ik kan vinden zijn reviews van proffesionele dure geluidskaarten met allemaal toeters en bellen die ik niet nodig heb (ze worden beoordeeld op zaken die mij helemaal niets interesseren en daar zit hem ook de prijs in).

Misschien kunnen jullie mij nu verder helpen: ik ben dus op zoek naar een soundcard die ik PUUR EN ALLEEN voor midi en VST's/VSTi's wil gebruiken. Belangrijk voor mij is dat er weinig (ASIO?) delay is (dus aardig wat rekenkracht?) en dat ik er weinig gezeik mee heb; inprikken en pompen maar. Zonder moeilijk te moeten doen met rare drivers/truucjes/hacks/gezeik. Kortom: een stabiele zo simpel mogelijke kaart die perfect geschikt is voor werken met softsynths (en eventueel minder geschikt is voor ander werk).

Goede A/D converters en andere dure ongein zijn dus voor mij NIET van belang. Iemand tips?

Edit: stel ik nou dezelfde vraag als in dit topic https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=45177 of wordt met DSP wat anders dan softsynths/vst's bedoeld?
 
Laatst gewijzigd:
m-audio audiopile usb ..goedkoop lekker kaartje ...
Je kan natuurlijk ook je onboard geluidskaart gebruiken met de asio 4 all drivers ...moet je natuurlijk niet te veel verwachten van je laptop output .....
 
www.echoaudio.com

Ik heb de Gina24 (inmiddels niet meer in productie) en ben er zeer tevreden over. De kwaliteit is heel goed en de latency erg laag.

De (driver)support is van dit merk verder ook uitstekend. Zelfs voor de Gina24, die al een tijd niet meer in productie is, zijn Vista drivers gemaakt en komen nogsteeds updates uit. Je kan zien dat deze producten met liefde zijn gemaakt. Ze staan ook open voor nieuwe ideeen en suggesties van gebruikers. Ik hou zelf wel van dat soort service. Bij de meeste (chinese massa) fabrikanten vind je dat soort mentaliteit tegenwoordig niet meer...

Echo-audio :mega:
 
www.echoaudio.com :D

Ik heb een MiaMidi kaartje voor mijn sofsynths en ik heb er eigenlijk niets slechts over te vertellen. Eenvoudig kaartje, zonder extra toeters en bellen software, dat doet wat het moet doen.


btw Goede D/A convertors heb je wel nodig en is totaal geen overbodige luxe (en die heeft dit kaartje gelukkig ook.) Slechte convertors kunnen echt ruk klinken.
 
Ok, dat is idd wel een beetje wat ik zoek :)

Zijn er ook reviews/vergelijkingen/roundups die wat kaarten met elkaar vergelijken? Of is dit echt de enige kaart in deze prijs/functie klasse?
 
Ik heb een EMU 1212m (had voorheen een M Audio Audiophille 2496 : alleen maar gekraak en slechte software support!).

De EMU 1212M is 150 euries en ik gebruik zware VSTI's zoals Eastwest Symphonic Choirs en niks geen gekraak (i.c.m. Cubase SX 3).
 
Trouwens zonde dat je eerst heel veel geld investeert in software, en dan pas een paar centen overhebt voor een geluidskaart.
 
Edit: stel ik nou dezelfde vraag als in dit topic https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=45177 of wordt met DSP wat anders dan softsynths/vst's bedoeld?

Een (VST) software synth draait op je processor. Het probleem van je geluidskaart zit 'm er in dat de drivers geen voorrang geven aan de geluidsstroom.

Je zou http://www.asio4all.com/ eens kunnen proberen voor je Audigy, dan kan de latency al een hoop omlaag.

Een DSP is iets anders. Wat je doet is in feite een computer erbij kopen die alleen voor geluidsbewerking geschikt is; de enige plugins die er op draaien zijn diegenen die er door de fabrikant of bedrijven worden bijgeleverd. Verder is er niks met elkaar compatible; een UAD kaart draait geen Powercore plugins, een Creamware Pulsar doet niks met UAD plugins. Verder zit er een limiet aan het aantal plugins wat je er op kunt draaien, dus kom je al snel aan het renderen/freezen van sporen. Kijk dus eerst heel goed wat de kaart ondersteunt, ga niet uit van mooie beloften in de toekomst, en kijk of je er nog wel lang genoeg mee kan doen qua hardware. Het voordeel van zo'n DSP is dan wel dat de plugins die er op lopen beter geoptimaliseerd kunnen zijn en qua kwaliteit er bovenuit steken.

Verder zijn de 1212m en de Audiophile prima no-nonsense kaartjes.

Tactic heeft overigens wel een goed punt; een fatsoenlijke geluidskaart is ook een vitaal deel van de studio. Het is je al eens eerder aangeraden om wat anders te pakken ;)
 
Laatst gewijzigd:
Een (VST) software synth draait op je processor. Het probleem van je geluidskaart zit 'm er in dat de drivers geen voorrang geven aan de geluidsstroom.

Je zou http://www.asio4all.com/ eens kunnen proberen voor je Audigy, dan kan de latency al een hoop omlaag.

Een DSP is iets anders. Wat je doet is in feite een computer erbij kopen die alleen voor geluidsbewerking geschikt is; de enige plugins die er op draaien zijn diegenen die er door de fabrikant of bedrijven worden bijgeleverd. Verder is er niks met elkaar compatible; een UAD kaart draait geen Powercore plugins, een Creamware Pulsar doet niks met UAD plugins. Verder zit er een limiet aan het aantal plugins wat je er op kunt draaien, dus kom je al snel aan het renderen/freezen van sporen. Kijk dus eerst heel goed wat de kaart ondersteunt, ga niet uit van mooie beloften in de toekomst, en kijk of je er nog wel lang genoeg mee kan doen qua hardware. Het voordeel van zo'n DSP is dan wel dat de plugins die er op lopen beter geoptimaliseerd kunnen zijn en qua kwaliteit er bovenuit steken.

Verder zijn de 1212m en de Audiophile prima no-nonsense kaartjes.

wow, duidelijke info! Ik heb inmiddels al een miamidi van Echo besteld. Ik dacht dat de hardware zelf voornamelijk het verschil zou maken, maar na het lezen van jouw bericht kom ik tot de conclusie dat vooral de drivers van de audiocard het verschil maken. Ook goed; als het er maar op vooruit gaat. Asio4All heb ik al eens geprobeerd, maar dat hielp niet veel. Daarnaast vind ik het niet echt een optie; er zijn al genoeg instellingen waar je mee aan moet kloten. NOG een driver/programma ertussen vind ik niet handig. Maar dat is persoonlijk en het blijft een goede tip ;)

Klopt deze stelling trouwens: DSP's zijn eigenlijk nutteloos, want wat je met een DSP kan kan je ook met een VSTfx? Met de kanttekening dat DSP waarschijnlijk sneller en wat mooier is wanneer je heavy real-time processing wilt doen?
 
om kort te zijn: "Vst fx is een vorm van dsp".

Uitvoeriger:
Dsp betekent "Digital Signal Processing" (of soms" Discrete Time Signal Processing") en is de benaming voor de wetenschappelijke achtergrond achter de digitale geluidssynthese, of preciezer, achter de virtuele verwerking van elk mogelijk signaal (bijv. zie computer 3D grafische kaart, statistische gegevensverwerking, geluid, fysica enz...). Zo'n DSP-kaart is een kaart, die erop gemaakt is om bepaalde wiskundige functies zo snel mogelijk uit te voeren (eigenlijk net hetzelfde als een computerprocessor, maar dan op specifieke mathematische functies gericht). Bij een computer zonder een DSP kaart rekent de processor gewoon de algoritmes uit. Dsp is de virtuele tegenhanger van analoog. Een geluidskaart heeft de functie om het analoog signaal om te zetten naar het digitale (ingang) en het digitale naar het analoge (uitgang) en dit zo goed mogelijk.

VST, DX, en andere zijn o.a. enkel een "shell". Zij vertalen ahw de dsp naar een bepaalde software standaard.
 
Klopt deze stelling trouwens: DSP's zijn eigenlijk nutteloos, want wat je met een DSP kan kan je ook met een VSTfx?
Ja en nee.

Sommige plugins draaien alleen maar op de DSPs zoals de synthesizers van Creamware. Die zou je theoretisch opnieuw kunnen programmeren zodat ze gewoon als VST werken, maar het voordeel van DSPs is tweevoudig: 1) het is een geweldige kopieerbeveiliging omdat je ze toch al geld moet geven voor de kaart en 2) het zou kunnen dat je op die plugin dan hoogstens een paar noten tegelijk kan spelen, wat het niet aantrekkelijk maakt als optie.

Elke programmeur moet tijdens het begin een afweging maken; wil ik dat zoveel mogelijk mensen mijn plugin kunnen draaien (maximale winst) of wil ik dat mijn plugin zo goed mogelijk draait, ook al heb je daar een bizar dikke computer voor nodig (maximale kwaliteit). Omdat een programmeur ook moet eten is het vaak optie 1; en dat wordt bewezen door iets als Reason wat heel zuinig voor de CPU is maar daar wel een aantal voorwaarden voor heeft.

Dus - zijn ze uberhaupt verkrijgbaar als DSP, en zijn ze praktisch in het gebruik? Omdat een aantal bedrijven die kopieerbeveiliging wel interessant vindt en op een deel van de markt mikt wat meer te besteden heeft voeren ze hun instrumenten en effecten niet als VST of AU uit.
 
Na wat problemen omtrend de levertijd van de Echo Miamidi heb ik ervoor gekozen de iets duurdere 1212m aan te schaffen. Deze heb ik gisteren binnen gekregen en ik ben er eigenlijk niet heel tevreden mee, hier een opsomming van de minpuntjes in mijn ogen:

-Ik kan hem niet tegelijk met mijn oude audigy gebruiken (de audigy gebruik ik voor surround/films kijken/gamen). De PC boot dan extreem traag en loopt vast wanneer beide kaarten gebruikt worden (in andere woorden: wanneer beide kaarten enabled zijn en de drivers geinstalleerd zijn). Dat voor kaarten van notabene hetzelfde merk.

-De Patchmix DSP applicatie boot automatisch mee met windows en gaat vervolgens elke keer dat je de pc opstart allerlei dingen inladen wat veel tijd kost.

-De Patchmix DSP (de software waar je de kaart mee "bestuurd") is niet om aan te zien imo; het lijkt op een of andere "funky" interface uit een of ander spel. Alles behalve overzichtelijk en handig.

-Bij het gebruik van (bijvoorbeeld) Akoustik Piano (VSTi) met 150 voices en 2ms asio delay krijg ik nog steeds regelmatig een 'glitch' (rotgeluid uit de speakers tijdens het spelen). Wanneer ik 50 voices instel met 2 ms gaat het al beter (nog maar soms een glitch). Ik had niet verwacht dat zo'n "proffesionele" kaart nog steeds problemen zou geven. De enige reden dat ik hem heb aangeschaft waren voor mij de problemen die ik had met ASIO, die zijn nu niet echt opgelost (wel een stuk beter, maar nog steeds niet acceptabel voor zo'n kaart vind ik).

-De laatste driverupdates stammen uit het jaar 2005... dan zeg ik... wtf? Toegegeven, dit had ik van te voren ook kunnen weten. Dan nog iets: als ik die nieuwste driver dan probeer te installeren, krijg ik (overigens in het Frans, lekker proffesioneel) de melding dat er zich geen geschikte hardware in mijn PC bevind, terwijl ik de driver van de CD wel gewoon kan installeren. Handig handig...


Wat kan ik nou doen om dit op te lossen? Moet ik voor een nog duurdere kaart gaan of zal dit niet helpen? Zijn er manieren om bovenstaande problemen te verhelpen?
 
Laatst gewijzigd:
-De Patchmix DSP applicatie boot automatisch mee met windows en gaat vervolgens elke keer dat je de pc opstart allerlei dingen inladen wat veel tijd kost.
Dat valt an sich redelijk mee, maar als je het wil uitschakelen kun je naar Start > Run > msconfig en het daar uitschakelen in het tabblad "Startup".

-De Patchmix DSP (de software waar je de kaart mee "bestuurd") is niet om aan te zien imo; het lijkt op een of andere "funky" interface uit een of ander spel. Alles behalve overzichtelijk en handig.
Deze is skinnable. Dat 'ie ingewikkeld is, dat komt bij meerdere voor; Hoontech (nu ESI) had een geluidskaart die ook alles met z'n eigen schermpje op volledig onlogische wijze de routing regelde.

Kijk hier maar eens even, dat heeft me ook een hoop geholpen:
http://www.soundonsound.com/sos/nov05/articles/emupatchmix.htm

Ik had niet verwacht dat zo'n "proffesionele" kaart nog steeds problemen zou geven.
2ms is wel erg laag; ik haal hier 4-5 met m'n Core 2 Quad 6600.

-De laatste driverupdates stammen uit het jaar 2005... dan zeg ik... wtf?
Hm, ik vind updates daar niet echt een maatstaf voor om eerlijk te zijn. Don't change a winning team ;).

Wat kan ik nou doen om dit op te lossen? Moet ik voor een nog duurdere kaart gaan of zal dit niet helpen? Zijn er manieren om bovenstaande problemen te verhelpen?
De E-mu hardware-dinges melding krijg ik zelf ook (wel in 't Engels overigens); ik klik 'm weg en dan vind ik 't wel goed (maar ik heb 'm in december 2005 gekocht).

Als dit je dwarszit, gewoon er mee teruggaan.
 
Na wat problemen omtrend de levertijd van de Echo Miamidi heb ik ervoor gekozen de iets duurdere 1212m aan te schaffen. Deze heb ik gisteren binnen gekregen en ik ben er eigenlijk niet heel tevreden mee, hier een opsomming van de minpuntjes in mijn ogen:

-Ik kan hem niet tegelijk met mijn oude audigy gebruiken (de audigy gebruik ik voor surround/films kijken/gamen). De PC boot dan extreem traag en loopt vast wanneer beide kaarten gebruikt worden (in andere woorden: wanneer beide kaarten enabled zijn en de drivers geinstalleerd zijn). Dat voor kaarten van notabene hetzelfde merk.

-De Patchmix DSP applicatie boot automatisch mee met windows en gaat vervolgens elke keer dat je de pc opstart allerlei dingen inladen wat veel tijd kost.

-De Patchmix DSP (de software waar je de kaart mee "bestuurd") is niet om aan te zien imo; het lijkt op een of andere "funky" interface uit een of ander spel. Alles behalve overzichtelijk en handig.

-Bij het gebruik van (bijvoorbeeld) Akoustik Piano (VSTi) met 150 voices en 2ms asio delay krijg ik nog steeds regelmatig een 'glitch' (rotgeluid uit de speakers tijdens het spelen). Wanneer ik 50 voices instel met 2 ms gaat het al beter (nog maar soms een glitch). Ik had niet verwacht dat zo'n "proffesionele" kaart nog steeds problemen zou geven. De enige reden dat ik hem heb aangeschaft waren voor mij de problemen die ik had met ASIO, die zijn nu niet echt opgelost (wel een stuk beter, maar nog steeds niet acceptabel voor zo'n kaart vind ik).

-De laatste driverupdates stammen uit het jaar 2005... dan zeg ik... wtf? Toegegeven, dit had ik van te voren ook kunnen weten. Dan nog iets: als ik die nieuwste driver dan probeer te installeren, krijg ik (overigens in het Frans, lekker proffesioneel) de melding dat er zich geen geschikte hardware in mijn PC bevind, terwijl ik de driver van de CD wel gewoon kan installeren. Handig handig...


Wat kan ik nou doen om dit op te lossen? Moet ik voor een nog duurdere kaart gaan of zal dit niet helpen? Zijn er manieren om bovenstaande problemen te verhelpen?


Knal je latency eens naar 8 of 10 ms.. Dat hoor je niet, en je zult zien dat je ineens veel meer kan draaien! 150 voices bij 2 ms is wel érg extreem...
 
Knal je latency eens naar 8 of 10 ms.. Dat hoor je niet, en je zult zien dat je ineens veel meer kan draaien! 150 voices bij 2 ms is wel érg extreem...
2ms is wel erg laag; ik haal hier 4-5 met m'n Core 2 Quad 6600.

eu ik heb een duo core e6600 met 3 gig dual ch ram hd 10000 rpm.
Presonus firebox.met zen eerste bijgeleverde ASIO drivers
En ik haal 2 ms easy.
In de performance meter van c4 beweegt de ASIO meter nauwlijks.
ik zit meestal met 20tal mono tracks aan vocals en 1 stereo track instrumental.
Met op alle vocals de C4 comp,reverb,delay.
Bij de presonus software zit in de taakbalk een optie LOW CPU,MEDIUM CPU,HIGH CPU.
Dit is verbonden aan met welk systeem dat je zit de E6600 mag met gemak op high.

Dan heb je nog zoiets als DIRECT MONITORING, maar dit is hardwarematig.
Bv inkomend signal dat direct terug word uit gestuurd naar de hoofdtelefoon in de booth.

Maar als je latency te hoog staat gaat het signal ook later in u systeem komen.

En te hoge latency met Vsti merkte ik wel hoor,,,, met mijn 2 ms zijn de keys/notes nu super direct.

Ik las hier dat de convertors niet belangrijk waren voor de topic starter zijn card.
Kom dan niet zagen achteraf dat bv u PRO53 VSTI toch niet zo goed klinkt.

Tzelfde met softsamplers over een card met shitty convertors,elke Kontakt/Halion en consoorten Ssamplers klinken anders op elke card.

Daarom houd ik mijn sampling sectie hardware matig,EMU!

De audio kwaliteit word toch bepaald door u convertors?! bij opname en weergave?!

Anyway my 2 cents :-)
 
2ms is wel erg laag; ik haal hier 4-5 met m'n Core 2 Quad 6600.

eu ik heb een duo core e6600 met 3 gig dual ch ram hd 10000 rpm.
Presonus firebox.met zen eerste bijgeleverde ASIO drivers
En ik haal 2 ms easy.
In de performance meter van c4 beweegt de ASIO meter nauwlijks.
ik zit meestal met 20tal mono tracks aan vocals en 1 stereo track instrumental.
Met op alle vocals de C4 comp,reverb,delay.
Bij de presonus software zit in de taakbalk een optie LOW CPU,MEDIUM CPU,HIGH CPU.
Dit is verbonden aan met welk systeem dat je zit de E6600 mag met gemak op high.

Dan heb je nog zoiets als DIRECT MONITORING, maar dit is hardwarematig.
Bv inkomend signal dat direct terug word uit gestuurd naar de hoofdtelefoon in de booth.

Maar als je latency te hoog staat gaat het signal ook later in u systeem komen.

En te hoge latency met Vsti merkte ik wel hoor,,,, met mijn 2 ms zijn de keys/notes nu super direct.

Ik las hier dat de convertors niet belangrijk waren voor de topic starter zijn card.
Kom dan niet zagen achteraf dat bv u PRO53 VSTI toch niet zo goed klinkt.

Tzelfde met softsamplers over een card met shitty convertors,elke Kontakt/Halion en consoorten Ssamplers klinken anders op elke card.

Daarom houd ik mijn sampling sectie hardware matig,EMU!

De audio kwaliteit word toch bepaald door u convertors?! bij opname en weergave?!

Anyway my 2 cents :-)

Hier ben ik het wel mee eens; 80-10ms merk je echt wel duidelijk, valt wat mij betreft niet echt iets fatsoenlijk mee in te spelen. Blij te horen dat het ook anders kan (zoals jouw firebox).

Trouwens nog bedankt voor de reacties over het skinnen van de patchmix, ik zal het nog een kans geven maar ik denk dat ik hem later weg doe (kan hem niet naar de winkel zelf terugsturen aangezien ik nu in Frankrijk zit en ik hem dus niet binnen 8 dagen terug kan sturen om m'n geld terug te krijgen). Denk dat ik hem maar ga verkopen en voor een ander kaartje ga als het mij echt niet bevalt.

Trouwens wat betreft de driver updates waar ik mij over verbaasde (laatste update uit 2005) is niet het feit dat de laatste update 3 jaar oud is opzich, maar meer het feit dat ik hem uberhaupt niet kan installeren + het feit dat alleen windows xp ondersteund word (dus geen 98 en geen vista, Vista is toch wel iets waar alle andere software straks op over gaat, dan zit je daar met je oude kaartje). Bij voorbaat is de kaart dus al verouderd. Als ik de reacties hier zo bekijk was dat bij een echo audio miamidi wel anders geweest... die hebben zelfs nog updates voor kaarten die niet meer verkocht worden! Maargoed, nu weet ik niet of de miamidi kwa asio delay ook beter is...
 
Met RME HDSP kaarten is 3ms redelijk normaal en 1.5 ms kan met een snelle machine ook wel. Alleen krijg je er altijd adat bij dus dat maakt het wel wat prijzig.
RME zou heel slim zijn als ze een 'budget' versie bouwen waar ze alles op knallen wat een serieuze thuismuzikant nodig heeft en niet meer.
 
Dat valt an sich redelijk mee

Ja, ik heb hier ook wel dingen die langer duren om op te starten. Je kunt eventueel het laden van de FX bij startup uitschakelen, dat scheelt wel iets.

maar als je het wil uitschakelen kun je naar Start > Run > msconfig en het daar uitschakelen in het tabblad "Startup".

Vergeet niet dat Patchmix de routing in de DSP moet initialiseren. Dus als Patchmix niet start, doet je geluid het niet.

Ik heb niet zo'n problemen met Patchmix hoor, het is een van de meest uitgebreide audiorouters die ik ooit bij een geluidskaart gezien heb.
 
de drivers stammen uit 05?
de 1.83 uit 06 dacht ik
en de beta v2 uit 2007 :)


maare
heb je wel je creative audigy kaartje er eerst uitgehaald
zoals in de manual stond
en daarna pas de emu geinstalleerd?
:erm:
 
de drivers stammen uit 05?
de 1.83 uit 06 dacht ik
en de beta v2 uit 2007 :)


maare
heb je wel je creative audigy kaartje er eerst uitgehaald
zoals in de manual stond
en daarna pas de emu geinstalleerd?
:erm:

Als ik op de EMU site kijk zie ik dat de laatste drivers idd uit 05 stammen, niet 06 laat staan 07, kun je misschien een link posten?

En nope de audigy er niet eerst uit gehaald, heb de manual wel doorgelezen maar heb niet zien staan dat ik de audigy er eerst uit zou moeten halen (misschien over het hoofd gezien though). Eerst ging het dus mis met audigy, toen de audigy eruit gehaald en de 1212m erin gestopt, toen ging het wel goed en de audigy ligt er nu nog steeds naast (ervanuitgaande dat er een of ander conflict was dat toch niet op gelost zou kunnen worden). Zal die audigy als ik weer in NL ben er weer in stoppen en het resultaat hier posten.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top