Probleempje met midi sync

Pruneau

Lichtjes bedorven lid
Lid sinds
16 augustus 2005
Berichten
43
Locatie
Antwerpen
Hi,

Domme vraag vd dag:

Ik heb tot nu toe altijd met een PC gewerkt, maar speel nu enkel nog live, of tenminste, dat is de bedoeling.

Ik heb een CME master keyboard, met midi out. Verder een nord lead 3 en een motif ES Rack.

Ik heb me de ganse week een breuk gezocht om die twee - en mijn korg kp3, maar daar ben ik gewoon nog niet aan toe gekomen - te laten syncen over midi.

Ik heb het al in beide richtingen geprobeerd: De NL3 op internal clock, en de motif op midi clock gezet, maar alhoewel de arps op de motif spelen, zitten ze niet op de beat, en ze reageren ook niet als ik de master clock op de Nord verander: 80 BPM of 200 BPM, de Motif blijft hetzelfde klinken.

Dan de Motif op internal, en de NL3 op external clock. Zelfde fenomeen: de Nord zegt Run, alsof ie een clock krijgt. Als ik de midi kabel uittrek verdwijnt ook die Run. De arps spelen ook tot ik de kabel uittrek. Maar, als ik de clock op de motif verander, reageert de Nord daar niet op, ook al staat de arp op clock sync.

Op papier zou het moeten werken, maar er moet iets zijn dat ik nog niet weet. Ik verwacht de arps en drums patterns gesynct worden, dat moet toch kunnen he? Met de PC en cubase clock nooit problemen gehad.

Opstelling:
Master midi out -> nord midi in - nord midi thru -> motif ES midi in: met de nord op internal clock en de motif op midi clock
of
Master midi out -> motif ES midi in - midi thru -> nord midi in: hier is de motif op internal, en de nord op external clock ingesteld.

Is er iemand die me uit mijn lijden kan verlossen?
 
De midi thru geeft geen midi klok door, omdat de midi in geen midi klok signaal krijgt.

Je moet een midi uitgang met klok signaal (master) verbinden met een midi in, die op slave staat.

De synth die wel een klok signaal op de ingang heeft, geeft deze door aan de midi thru. En dat is waarom het met de PC wel werkte, die had op de midi uit een klok signaal.
 
Je zou, voor life, of de Nordlead of de Motif als master keyboard kunnen gebruiken. Dan heb je het masterklavier niet nodig.

Wil je persé het masterklavier gebruiken, dan heb je een goede midi patchbay nodig. Of een laptop gebruiken tussen masterklavier en de synths.

Met een midi merger kan je de uitgang van de Nord/Motif mengen met je masterklavier. En dan weer terug naar de Nord/Motif. Maar dan heb je een midi feedback loop gemaakt, en dat zou problemen kunnen geven (maar ik weet niet uit het blote hoofd of dat wel zo is of niet).
 
gebruik de masterclock van je CME

te activeren door op play te drukken.
en de 8ste draaiknop is tempo (als ik me niet vergis)
 
als het een CME van de UF reeks is, verstuurt hij 100% zeker ook midiclock..

van andere CME's heb ik geen flauw gedacht.
 
Ja, het is een CME UF7 klavier, dat probeer ik asap.

De motif is een rack, dus ik heb die master kb nodig.

Ik heb de aansluiting nu gewijzigd:

master midi out -> motif midi in
motif midi out -> nord (ik moet de keystrokes niet hebben, enkel de clock)

als ik nu de nord op external clock zet, zegt ie:

Ext 97 BPM Stop

als de motif op 97 BPM staat. Dus hij krijgt de juiste clock. Als ik de Bpm op de motif wijzig, dan toont de nord de juiste bpm. Dus er zit zeker iets op. Alleen krijg ik die stop niet weg. En dus willen de arps niet werken, alhoewel de juiste BPM wordt gesensed. Zit daar dan ergens een start op ofzo?

Sorry voor de domme vragen, ik heb dat nog nooit zonder PC gebruikt allemaal.
 
je moet in het scenario van het eerste bericht hierboven de master clock van de nord eens op send in plaats van internal zetten, dat scheelt waarschijnlijk stukken!
 
In de NL3 is send midi clock een aparte functie, en die staat wel aan. Dus dan staat ie op internal, send midi clock.

Echter, de tip met de klok van de CME heeft alle problemen opgelost, na enig zoeken hoe je de BPM kan instellen heb ik nu volledige controle over de clock, en synct alles prima. Ik ben aan het werk, dus de rest van de componenten probeer ik vanavond eraan te linken, maar ik veronderstel dat dat dan ook wel werkt.

Bedankt allemaal voor de hulp.

P.
 
als ik nu de nord op external clock zet, zegt ie:

Ext 97 BPM Stop

als de motif op 97 BPM staat. Dus hij krijgt de juiste clock. Als ik de Bpm op de motif wijzig, dan toont de nord de juiste bpm. Dus er zit zeker iets op. Alleen krijg ik die stop niet weg. En dus willen de arps niet werken, alhoewel de juiste BPM wordt gesensed. Zit daar dan ergens een start op ofzo?

Midi clock kent inderdaad naast een kloksignaal dat continu blijft doorlopen (en dat zie je ook) ook nog start, stop en continue functies. Ik gok dat hij daarop staat te wachten...
 
Back
Top