[Yamaha] RS-7000 patt chain en song

techno

Stamgast
Lid sinds
12 september 2002
Berichten
100
Locatie
Antwerpen
hoi, ik heb gisteren hier nog een nieuw onderwerp geplaatst ivm de filters van de RS7000, bedankt voor jullie reaktie, ben nu al enkele dagen bezig met dit toestel, heb de basis onder de knie ivm de Pattern.Maar heb een beetje problemen met de pattern chain functie en song, ik weet dat de pattern chain bedoeld is om patterns aan elkaar te koppelen of bv met mutes te werken en dergelijk.Ik heb geprobeerd om dit te volgen in de handleiding maar echt duidelijk wordt dit toch niet uitgelegd, misschien ligt het aan mij of is deze handleiding nu echt zo klote?? :) in het begin spreken ze over een tamelijk goed uitgelegde zelfstudie (tutorial) maar dit alleen voor de pattern mode. Nu heb ik dus een pattern die goed klinkt en wil dit verder uitwerken in pattern chain of bepaalde tracks te muten en dergelijk, ik heb verstaan dat je dan SCENE moet selecteren maar moet dit muten dan real time gebeuren? of hoe doen jullie dat? met de job functie? Misschien is het veel gevraagd om een beetje te verduidelijken maar zou iemand hier een woordje uitleg over kunnen geven dat beter uitgelegd is dan die handleiding?
dank bij voorbaat
 
Je kunt in de pattern chain mode de sections van een willekeurige song aan elkaar plakken maar dat had je al begrepen.. ;) Met [track select] + D - E kan je de juiste mode kiezen: patt, bpm of scene. Elk van deze drie is te editten met de EDIT knop. In patt mode zet je de sections op de goede plek. In de scene mode kan je een vooraf opgenomen scene selecteren op willekeurige plekken in de chain. Eigenlijk wijst de rest dan zichzelf. Als je tevreden bent met deze zooi dan gebruik je de [convert to song] JOB om het naar een song te converteren. Je kunt ook de chain bewaren, mits je wel save ALL gebruikt.

etc. etc..

Succes

Arv
 
ps, ik heb het toch echt allemaal uit de handleiding hoor :confused:

Je moet er effe voor gaan zitten, de RS+handleiding voor je snuffert en uitproberen maar. Hoe je een nummer moet maken staat er niet in, maar dat is meer dan logisch? :D Het is geen Roland MC303...
 
Toch bedankt voor je uitleg hoor :) wat de filters voor bepaalde sections betreffen, is het eenvoudigste om dit te doen via de pattern chain door bv scene memory's in te voegen of maken jullie enkele kopiƫn van een bepaalde section om dan in de pattern mode daar de filtering op te nemen?
 
hihi klopt, ik vind zelf de termelogy van yamaha soms best verwarrend. ik heb zelf de handleiding nog niet echt door gelezen (alleen die delen die ik toen ff nodig had!) het apparaat spreekt vaak voor zich en is niet moeilijk te bedienen, volgens mij als je het begin van de handleiding snapt, dan gaat t een stuk makkelijker :) :D :)
Ik ben helemaal gek op die RS7000 !!!!
 
ja het begint behoorlijk te gaan eens je er enkele uren op knoeit, wel ken ik alle job functies niet hoor en hou het dan ook nog een beetje bij de basis. Toch zijn er enkele puntjes waar ik graag nog een beetje informatie over zou willen vragen indien mogelijk natuurlijk :) in de sample functie, waarom eigenlijk KIT+NOTE gebruiken? waarschijnlijk is dit interessant voor heel korte samples maar wanneer ik bv een intro met een stem wil gebruiken neem ik die dus gewoon op als sample pitched voice, en neem die real time op. De SLICE+SEQ is nog een verhaal appart :) waarom wordt dit gebruikt? bv voor basslijnen die je sampled? heb het eens geprobeerd maar hetgene dat die omzet naar die kleine stukjes klinkt alles behalve interessant :)
Nog een klein vraagje ivm Quantizing van noten, vroeger op mijn groovebox van roland steldde ik die steeds in op quantize 16 of 32, nu op de RS krijg ik een tekeningetje van een noot met daarnaast die swingrate; strenght en gate time, dus wat moet ik selecteren of instellen voor die 16 of 32 van de groovebox te benaderen?
 
Origineel geplaatst door techno
ja het begint behoorlijk te gaan eens je er enkele uren op knoeit, wel ken ik alle job functies niet hoor en hou het dan ook nog een beetje bij de basis. Toch zijn er enkele puntjes waar ik graag nog een beetje informatie over zou willen vragen indien mogelijk natuurlijk :) in de sample functie, waarom eigenlijk KIT+NOTE gebruiken? waarschijnlijk is dit interessant voor heel korte samples maar wanneer ik bv een intro met een stem wil gebruiken neem ik die dus gewoon op als sample pitched voice, en neem die real time op. De SLICE+SEQ is nog een verhaal appart :) waarom wordt dit gebruikt? bv voor basslijnen die je sampled? heb het eens geprobeerd maar hetgene dat die omzet naar die kleine stukjes klinkt alles behalve interessant :)
Nog een klein vraagje ivm Quantizing van noten, vroeger op mijn groovebox van roland steldde ik die steeds in op quantize 16 of 32, nu op de RS krijg ik een tekeningetje van een noot met daarnaast die swingrate; strenght en gate time, dus wat moet ik selecteren of instellen voor die 16 of 32 van de groovebox te benaderen?

sorry hoor, maar als je zoveel pieken aan een uitgebreide bak als de RS7000 uitgeeft lijkt het me toch wel handig om gewoon eens de manual door te lopen...daarin worden al je bovenstaande vragen haarfijn uitgelegd...het kost misschien ff wat tijd maar het levert je echt veel op, bv dat je gewoon je RS7000 lekker kan gebruiken ipv alleen maar vraagtekens die door je hoofd schieten...mocht het lezen van een manual geen optie zijn dan zijn er nog wel wat kopers voor een RS7000 en een panfluit of xylofoon is een stuk leuker en heeft ook niet echt een dikke manual ;)

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
mocht het lezen van een manual geen optie zijn dan zijn er nog wel wat kopers voor een RS7000 ;)
Olaf

Yep ikke wil hem !!!! haha,
Eigelijk kan ik ook alleen maar zeggen "Read da Manual !!!!" ik weet ff geen zinnige antwoorden op je vragen omdat ik de RS nu niet in bezit heb (wel gehad, 1a2maanden te leen van een maatje!)
 
Back
Top