Probleem met Formant ADSR

Martin Peters

Stamgast
Lid sinds
13 september 2002
Berichten
415
Locatie
Halsteren
Ik ben bezig met een zelfbouw modular waar ook een aantal Format modules in zitten (zie My First Modular ).
Bij het afregelen van P4 van mijn 2e Formant ADSR stuitte ik op het volgende fenomeen. Nadat de attack fase beeindigd is zie ik een brede band op de oscilloscoop terwijl dat een dunne lijn zou moeten blijven. Hoe het eruit ziet zie je op een mpg bestand op mijn website attorks.nl . In de AD stand zie ik die brede band continue.

Weet iemand waardoor dit fenomeen zou kunnen ontstaan? Zou mij een hoop uitzoekwerk schelen.
 
Martin,

Het lijkt erop of de ADSR na de Attack-fase in zelfoscillatie gaat. Dat ziet er aardig HF uit namelijk.
Spit je lay-out nog eens door. Het zit zo te zien in de Decay-fase.

Succes!
(ex Fomant bouwer/gebruiker)
 
Origineel geplaatst door warner
Het lijkt erop of de ADSR na de Attack-fase in zelfoscillatie gaat. Dat ziet er aardig HF uit namelijk.
Spit je lay-out nog eens door. Het zit zo te zien in de Decay-fase.

Bedankt Warner, maar die conclusie had ik eigenlijk ook al. Als je op de oscilloscoop de tijd erg klein zet dan is die brede balk een driehoek golfvorm.
Gisterenavond wat transistoren vervangen waarvan ik dacht waar het aan zou kunnen liggen maar nog geen resultaat. Als ik de LED loshaal heb ik die brede balk niet; LED nog vervangen en de bijbehorende IC maar dan toch weer balk. Ik ga van het weekend alle IC's vervangen en gelijk op voetjes zetten; ook dan de overige transistoren vervangen.
 
Zonder LED heb je geen problemen? Zet eens wat extra condensatoren op je voedings-lijnen op je ADSR-print (PCB). Wild guess maar ik heb dat vaker meegemaakt. Elk IC zijn eigen ceramische condensator, hoeft niet groot te zijn, en dikke voedingskabels naar je modules.
 
Het probleem is opgelost. Ik had eerst de 2 x 10uF condensatoren vervangen die aan de voedingslijn zitten maar dat loste het probleem niet op. Nadat ik IC1 t/m IC4 vervangen had was het probleem opgelost. Dus toch een rotte IC; ik weet nu alleen niet welke, maar ik heb eigenlijk geen zin om dat nog uit te zoeken. Zo duur zijn die IC's niet.
Warner, nog bedankt voor het meedenken.
 
Back
Top