eenvoudig diy ssm2044filtertje

ambi-j

synthveteraan
Lid sinds
23 december 2004
Berichten
567
Locatie
Leuven Belgium
Een tijdje geleden ontwierp ik een printje voor een ssm2044 lowpassfilter.
een rechttoe rechtaan toepassing van de datasheet.
er zijn er nu ondertussen zo'n 15 tal van gebouwd waaronder 5 door mijzelf.


't word dus tijd om er mischien eens mee buiten te komen.

ziehier:
 

Attachments

  • ssmfiltertje.pdf
    179,7 KB · Bekeken: 77
voor diegenen die zelf hun printjes maken hierbij een gif van de banenzijde.
voor eigengebruik kan je er mee doen wat je wilt, commercieel gebruik is niet toegestaan zonder mijn uitdrukkelijke toestemming.

en ja, ik maak ook wel printjes voor de liefhebbers. ik zal ze via Aanbod te koop zetten.
 

Attachments

  • ssm2044.gif
    ssm2044.gif
    7,7 KB · Bekeken: 68
hee,
die ssm2044 zit ook in mijn monopoly. moet zeggen dat het filter niet het sterkste punt is van die synth.
hoe zit dat dan?
 
De monopoly is idd niet de beste synth ooit gemaakt. Je kan er wel geluiden uithalen die je niet met andere synts kan maken.
Wat ook een groot nadeel van de monopoly is: de mixer, die kan je niet oversturen en de mixer kan het filter niet oversturen. Als dat wel kon was het een brute bak, nu blijft het altijd een braaf synthje.

Hoe het komt dat synths met dezelfde onderdelen toch anders klinken, ligt aan de layout van de componenten en de extra onderdelen die je nodig hebt om de chips te laten werken.
 
Printen zijn aangekomen en zien er prima uit.

Het enige onderdeeltje wat ik niet bij Newtone kon bestellen was de meerslagen instel pot van 50k voor de V/oct tracking. Dit is voor mij niet super belangrijk, maar maakt het filtertje wel helemaal af.

Dus weet iemand waar je deze kan bestellen?
Of kan iemand er in 1 keer een aantal kopen voor ons allemaal?

En ik was natuurlijk ook vergeten dat er nog een voeding bij moet.
 
Origineel geplaatst door ch9527
hee,
die ssm2044 zit ook in mijn monopoly. moet zeggen dat het filter niet het sterkste punt is van die synth.
hoe zit dat dan?

ff gechecked onder de motor kap ,..
allebei mn siel hebbe dezelfde filters ,...2044 filters
en ook de 2056 env ,...en 2024 [wat is dexze ook alweer ...vca ? ]

:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door Mike Philco
SSM2024: Quad Current Controlled Amplifier (VCA)

ohh thnx


wat wekt by een poly six / monopoly de osc op ,..ook een ssm,... nee toch

iig in mn siels dk 700/opera zitten lm 3046n voor int voice signaal pad
lm .... = ?
wat doet ie ongeveer


:confused:
 
Doordat dit filter een geinverteerde ingang heeft, kan je met een paar extra opampjes hele leuke uitbreidingen maken. Ik heb het er al even met Ambi-j over gehad in prive pbtjes.

Voorbeeldjes:
Je kan door 2 lowpass filters van elkaar af te trekken, een volledig variabel bandpass filter maken.
Dit doe je door: Signaal in gewone ingang ene filter, zelfde signaal in geinverteerde ingang. En de uitgangen van de filters optellen. Of dezelfde ingangen gebruiken en de uitgangen aftrekken.

Er kan ook een highpass ingang gemaakt worden. Door deze ingang te gebruiken krijg je een highpass filter. Maar je kan op deze ingang natuurlijk ook een heel ander signaal stoppen als in de normale lowpass input.
Je trekt gewoon het lowpass signaal van de input af.
Dit doe je door: De geinverteerde input te gebruiken en het ingangs signaal bij de uitgang op te tellen . Zie plaatje.
Art3_4.jpg


Door highpass en lowpass filters bij elkaar op te tellen of af te trekken, krijg je hele bijzondere filter types. Zoals oa. 1e voorbeeld.
 
en patatmajoor hedegy al uwe gedachte laten gaan over de frontjes / layout

ik moet ook snel weer aan deslag met mn asm,...![twordt weer winterrrrrrr]:engel:
 
iig in mn siels dk 700/opera zitten lm 3046n voor int voice signaal pad
lm .... = ?
wat doet ie ongeveer

3046 is gewoon vijf transistors op 1 chip. Niet heel erg bijzonder dus, anders dan dat hij heel handig is als je je transistors enigzins gematcht en op dezelfde temperatuur wilt hebben.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Nee, dat is Keet z'n afdeling. Heb ik ook helemaal geen zin in om te doen.

evt wel leuk om nog paar filter modulkes [die ene die mp laatst poste ] in een losse unit te plaatse wooden case erom ,..home build filter unit nouwen
tofke *D kheb nog wel t een en ander aan kastjes ...liggen
 
Back
Top