sh-101: Resonantie en pulse osc werken niet

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.169
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Heb gisteren een sh101 op de kop getikt voor een schappelijke prijs. Jammergenoeg stond ie al jaren op zolder en werkt niet alles meer.

Wat er aan scheelt:

- De resonantie doet helemaal niets meer. Alleen als je over stand 2 schuift hoor je een klein ruisje, meer niet
- Het pulse gedeelte van de OSC werkt niet. Zodra ik de schuif van de pulse openzet kan ik heeeeel zachtjes wat horen, maar dat is alleen zonder omgevingsgeluid. Hierdoor heb ik ook kunnen bevestigen dat de pulse het nog wel doet, want als ik met de pulsewidth speel hoor ik heeel zachtjes dan het geluid verandert. Het is echter superzacht en niet hoorbaar als er ander geluid te horen is.
- De snelheid van de LFO lekt door naar de output. Of je kan het lampje aan en uit horen gaan over de koptelefoonuitgang. Ook hoor ik tikjes van de enevelopen waar snader geloof ik wel eens wat over had geschreven, maar dit is volgens m ij normaal.

Conclusie: Volgens mij is de CEM chip kapot. Ik heb niet het idee dat de schuiven zelf kapot zijn. Maar wellicht dat iemand met wat meer ervaring hier meer over kan vertellen.

Mijn vraag dus: Herkent iemand deze problemen? Kan het aan de cem chip zelf liggen of zijn er waarschijnlijk meerdere dingen kapot.

Ik heb de 101 gister opengemaakt, maar zag in eerste instantie niets raars. Ik moet 'm nog goed demonteren, want na het openmaken van de onderplaat ben ik niet verder gegaan aangezien ik niet wist hoe ik de rest het beste kon demonteren.

Alle reacties zijn welkom!
 
Niemand??

Gisteren kwam er opeens een behoorlijke ruis uit de output. Toen kwam ik erachter dat de resonantie wel een beetje werkte, jammergenoeg nog niet helemaal, hij kwam nog niet tot zelf oscillatie. Wel veroorzaakte de res dus nogal wat ruis, die je alleen hoort als je een toets ingedrukt houdt.

Ik moet 'm nog helemaal openmaken, om te zien hoe de sliders eruit zien. Waarschijnlijk zitten ze vol met stof.
Ik vraag me wel erg af of de problemen worden veroorzaakt door een kapotte chip of gewoon door gare sliders.
 
Origineel geplaatst door dsil
Ik vraag me wel erg af of de problemen worden veroorzaakt door een kapotte chip of gewoon door gare sliders.

Waarschijnlijk de sliders.

Ik heb in het verleden een SH-101 gehad waarvan de cutoff en LFO mod niet meer werkte. Nieuwe sliders erin en gaan met die banaan!

Helaas zijn nieuwe (originele) sliders bijna niet meer te krijgen. Senso had er destijds nog een paar, maar die waren juist voor de minder gebuikte functies. Het probleem is dat SH-101 sliders met verschillende waarden gebruikt voor bepaalde functies.

Succes!

edit: Die replica sliders zijn trouwens echt van mindere kwaliteit. Die heb ik namelijk moeten vervangen destijds...
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Waarschijnlijk de sliders.

Ik heb in het verleden een SH-101 gehad waarvan de cutoff en LFO mod niet meer werkte. Nieuwe sliders erin en gaan met die banaan!

Helaas zijn nieuwe (originele) sliders bijna niet meer te krijgen. Senso had er destijds nog een paar, maar die waren juist voor de minder gebuikte functies. Het probleem is dat SH-101 sliders met verschillende waarden gebruikt voor bepaalde functies.

Succes!

edit: Die replica sliders zijn trouwens echt van mindere kwaliteit. Die heb ik namelijk moeten vervangen destijds...

Thanks voor de tip. Er staan nu replica sliders op ebay van chipforbrains, maar die zijn dus van slechte kwaliteit??

Had jij destijds ook last van een ruis op de output doordat de sliders niet goed functioneerden?? Ik weet namelijk niet zeker of het alleen de sliders zijn, of dat er meerdere problemen zijn.

Vandaag of morgen eens openschroeven en bekijken hoe het synthboard eruit ziet!
 
De schuiven die niet meer werkten in mijn SH, waren replica schuiven. Ik weet niet of ze van chipForBrains kwamen...

Ik denk dat er eigenlijk geen alternatief is voor chipForBrains.

Oh, de SH heeft toch een aparte slider voor de noise? Dan zal deze ook wel gaar zijn...
 
Ja klopt, maar de noise slider werkt wel gewoon.

En de ongewenste noise hoor je alleen als je een toets indrukt en reageert ook op de envelope en op de filter. Zodra ik dan de noise schuif openzet hoor je een iets andere ruis, echte white noise. De ongewenste noise heeft minder hoog lijkt wel.

En het leek erop dat die ongewenste ruis pas begon toen ik tig keer met de res schuif heen en weer ben gegaan en de resonantie ook minimaal begon te werken.

Ik zal vanavond eens wat proberen op te nemen dan post ik het wel, dat zegt meer dan mijn onhandige uitleg :D
 
De 101 ligt nu open en ik heb maar even wat foto's en samples gemaakt.

Wat viel er op:
- Op de printplaat van met name het synth gedeelte zaten wat bobbeltjes. Niets echt ergs, maar het zag er een beetje verrot uit. De printbaantjes zien er ook wel oke uit, het is meer het soort van vernis wat over de printplaat zit waar de bobbeltjes op zitten. Foto hiervan is niet echt duidelijk

- De sliders zaten vol stof, die gaan vanavond door het cleaning proces in de hoop dat dat wat helpt.

- De ruis was er natuurlijk uit, dat heb je altijd als je het wilt opnemen. Ook de resonantie was amper meer hoorbaar.




foto 1:

Bobbeltjes op de printplaat
 

Attachments

  • pict2897.jpg
    pict2897.jpg
    75 KB · Bekeken: 89
Ik zit ook met een kapotte slider op mijn SH101.
De rate knop van de LFO.

Ik overweeg ook de sliderset van chipforbrains te kopen.
Misschien kunnen we samen die set kopen en delen?
Als de prijs niet al te hoog is kan ik ook nog een derde persoon vinden die wil meedoen.
Dan wordt het nog goedkoper.

Interessant voor je?
 
Soundclip 1:

De pulse die amper hoorbaar is. Het geluid heb ik genormalised zodat je het goed kunt horen. De hoort dat ik de pulsewidth aanpas...

Ook hoor je de tikjes die de lfo in het signaal lekt heel goed. De tikjes doen gezellig mee op de maat van het lfo lampje...
 

Attachments

  • 101 pulse lfo ticks.mp3
    64,9 KB · Bekeken: 90
Soundclip 3:

Hier speel ik met de resonantie. Je hoort het amper, maar het is wel goed zichtbaar als je het in je soundeditor opent.
De ruis die de resonantie eerst gaf was nu niet hoorbaar..
 

Attachments

  • 101 zaag met resonantie.mp3
    57,3 KB · Bekeken: 83
De schoonmaaksessie heeft jammergenoeg weinig tot geen resultaat opegeleverd, dus er zullen toch nieuwe schuiven op moeten. De resonantie werkt soms wel, soms niet.

Heeft iemand wel eens vaker van die bobbeltjes op een printplaat gezien en denkt men dat dit problemen kan veroorzaken? Ik denk zelf van niet, maar alle reacties zijn welkom!!
 
Mijn resonance werkte niet bij de SH-101 die ik voor weinig kon scoren.
Er was van binnen al eens wat geprobeerd kon ik zien (vanwaar de prijs).
Bleek een printbaan onderbroken van de resonance.
Alles schoonmaken en nu klink hij weer super.
 
Origineel geplaatst door dsil
Ik heb op de bobbeltjes na niets raars kunnen vinden op de printplaat, dus daar ligt het volgens mij niet aan.

De 101 gaat volgende maand gezellig bij Saint Eric op bezoek voor wat nieuwe sliders en dan maar hopen dat het probleem is opgelost!

Daar doe je sowieso even goed aan, is ie meteen geserviced.
 
Saint Eric heeft helaas geen sliders voor de sh101 heeft hij me verteld.
Anders had ik de mijne daar ook wel heen gebracht.
 
Ik hoop ook voor die tijd nog een zooitje sliders te vinden :D



Ik was gisteren bezig met de 101 en nadat die zeker een uur in sync had gelopen met mijn 707 zag ik dat niet alleen het play knopje, maar ook de arpeggio knopjes brandde. En ook mijn powerknop ledje wil wel eens mee knipperen met de lfo led, maar dan om de beurt en niet tegelijk aan en uit :confused:
 
Back
Top