Jupiter 4 - Hangende voice

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Sinds de dag dat mijn ARP Omni weer werkend in de studio staat heeft mijn Jupiter4 de geest gegeven.
Er blijft 1 voice hangen.

Als ik de voiceboards omwissel verhuist het probleem niet mee.
Het moet dus ergens in het key assigner gebied zitten.
Als ik mijn multimeter op de stekker van de gates zat, dan zie ik dat de eerste gate uitgang continue ongeveer -13 volt uitstuurt.

Voor die 4 gate uitgangen zitten 4 transistors SC1815, daarna 4 weerstanden en daarna een 4069 Cmos. Die onderdelen werken allemaal. Ik heb de C-mos vervangen maar dat heeft niet geholpen. Hetzelfde geldt voor die transistors.


Heeft er iemand nog tips?
 
zou het helpen als je de omni weer kapot maakt?

sorry, kon het niet laten. sowieso vind ik het knap dat je al zover komt met uitzoeken, maar owow, wat is dat toch een gedoe met die oude spullen. er is altijd wel iets aan de hand.

maar, als je weet waar het misgaat en de onderdelen daar zijn op zich in orde, ligt het dan niet aan de onderlinge verbinding? of is dat te simpel geredeneerd?
 
Probleem is waarschijnlijk opgelost.
Het was een condensatortje van 100pf.
Ik heb die vervangen voor een 220pf en toen was het probleem opgelost.
Nu werkt het op zich nog niet helemal naar behoren, maar ik verwacht dat dat komt doordat ik niet de juiste waarde erin heb gedaan.
Binnenkort maar weer langs de electronicaboer om een stelletje nieuwe 100pf condensatortjes te kopen en dan maar hopen dat alles weer 100% is :D
 
Helaas te vroeg gejuigd.
Ik heb net een nieuwe condensator erin gezet met de juiste waarde maar nu is het probleem ook weer terug. Die condensator was dus waarschijnlijk niet kapot (nu overigens wel door het eruit slopen :))

De volgende stap wordt dan de 4052 devider/multiplexer chip.
I'll keep my fingers crossed...
 
Ik snap niet waar die -13 Volt vandaan komt. Er is niks in de buurt van die gate outputs dat met die spanning werkt. Ja, die 4052 misschien, maar die zit wel een eind weg van de gate outputs. Ik zou sowieso eens met een oscilloscoop gaan meten. Multimeters zijn voor electriciens. :)
 
Het probleem van de hangende voice is nu opgelost.
De 4052 chip is vervangen.

Echter is het ding nog steeds neit helemaal 100%
Hij triggert niet netjes en gelijkmatig over alle voices meer.
soms trigger hij bij het indrukken EN loslaten van een toets.

Daarnaast wordt de eerste voice af en toe opnieuw getriggert zodra er een tweede toets wordt ingedrukt.

Iemand enig idee?
 
Back
Top