Dubbele tonen uit mijn Roland XP-50 ? Hoe verhelpen ?

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Nou ja, wat ik nu weer voor vaags mee maak.
Sinds gisteravond doet mijn Roland XP-50 echt vreemd.

Als ik gewoon wil spelen, om het even of het om een patch of een performance gaat, krgij ik dubbele noten.
Dus als ik een 'd' in druk hoor ik 'd' en 'd#' tegelijk, en zo geldt dit voor een aantal andere toetsen, niet allemaal dus, maar wel heel hinderlijk (ik durf die XP op deze manier dus niet live meer te gebruiken).

En ik krijg ook hele rare tonen als ik een akkoord pak, etc, kun je dus nagaan hoe hinderlijk het is als je splits maakt etc.

Wie of wie heeft dit ook meegemaakt (niet per se op Roland synth). Wat is het (en oorzaak) en hoe is het te verhelpen ?



Alvast heel erg bedankt !!!

CJ
 
Zo maar een idee......zou het kunnen dat hij op een andere (user)scaling staat ingesteld per ongeluk? Ik weet niet of de XP-50 deze optie heeft, maar ik zou het even nagaan als ik jou was.
 
Bedankt voor jullie reacties !

Er zit geen chordmemory op, en de scale was ook gewoon goed.

Maar vreemd genoeg doet ie nu wat minder vreemd, nog maar een beetje. Hopelijk gaan die restjes van oneffenheden snel weg.

Ja heel raar, het lijkt net alsof intern (dus de achterkant van de toetsen) dingen los zitten en zodoende een toon willekeurig naar de naastgelegen toets glijdt ofzo.

Thnx,

CJ
 
Heb je hem via een midi interface (bijv. pc) aangesloten? Als je dan je 'Local Control' op je XP-50 aan hebt staan en je noten worden ook nog eens door de pc of midi-interface teruggestuurd krijg je dubbele noten; als dan je XP-50 een halve toon getransponeerd staat zou je dit effect wat je beschrijft kunnen krijgen.... maar het moet wel heel toevallig zijn als dit allemaal het geval is.
 
Back
Top