Geloso 1020 Buizen versterker als FX-unit

renehelmig

Stamgast
Lid sinds
22 oktober 2002
Berichten
412
Hi all,

Ik heb een tijdje terug een Geloso 1020 buizen versterker gekocht en deze werkt perfect.
Nu heb ik de speaker out met een tulpstekker verbonden aan mijn normale versterker met de hoogste ohm waarde (die kun je kiezen door een matrix van 8 schroeven).
Als ik de toon en volume regeling gebruik dan krijg ik echt een heel rauwe distortion! Dit is echt super.
Ik vraag me nu alleen 2 dingen af, waar een van jullie me vast bij kan helpen:
-Is dit niet slecht voor de buizen?
-Is dit slecht voor mijn versterker en zo ja, wat kan ik hieraan doen?

Dit is echt super en wil hier dus graag een mooie FX van maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Btw: wanneer nodig kan ik ook nog een schema posten, ik heb er zelf geen verstand van, maar solderen kan ik zonder moeite (veel velleman kitjes om te oefenen :D)


Hieronder wat foto's van the little beast:
 
foto 1
 

Attachments

  • dsc00298.jpg
    dsc00298.jpg
    28,1 KB · Bekeken: 91
foto 2x EL84 buizen (voorversterker 2x ecc83 buizen):
 

Attachments

  • dsc00299.jpg
    dsc00299.jpg
    26,5 KB · Bekeken: 73
foto 3:

de matrix voor het kiezen van de ohm:
 

Attachments

  • dsc00300.jpg
    dsc00300.jpg
    17,8 KB · Bekeken: 101
komt er nu niet een veel te krachtig signaal je versterker in ?

en de impedantie van de geloso uitgang en die van je versterker ingang komen natuurlijk verre van overeen. dit kan heel veel schade toebrengen aan de uitgangs trafo's en de eindbuizen.
 
Het signaal is inderdaad heel krachtig.

Ik heb de uitgang van de geloso op 280 ohm staan en die gaan naar een aux ingang van een huis-tuin-en-keuken marantz versterker.

Ik zie de eindbuizen ook pulseren op de beat.
Dus dit zou slecht zijn voor de uitgangs trafo van de geloso? dan zal ik dat maar niet doen, als dit zo is.

Is er een manier: door middel van een printje maken met weerstanden of wat dan ook, zodat ik dit wel veilig kan doen?

Alvast bedankt voor je hulp.
 
Dat is inderdaad heel slecht voor je eindbuizen. Probeer dat soort dingen ook zeker nooit uit bij een volwassen gitaarversterker met meerdere eindbuizen zoals 6L6 of EL34. Er onstaan zo'n hoge spanningen in de eindbuizen waardoor deze echt stuk gaan. Ze gloeien helemaal rood op zelfs.

De uitgangstransformator gaat ook stuk op den duur als daar teveel stroom door de winkelingen loopt.

Een goede oplossing zoeken dus... ;)
 
Ja dit is idd heel slecht voor de eindtrafoos en eindbuizen, je moet buizen versterkers echt belasten en dit kan je ook doen met (shunt)weerstanden, deze moeten dezelfde waarde hebben als de uitgangsimpedantie, meestal dus 8 Ohm, en moeten ook het uitgangsvermogen van de versterker aankunnen.
Ik zou ook oppassen met die hoge uitgangsimpedantie, dit betekent ook een hoge uitgangsspanning en dat is weer slecht voor je mengtafel, maar bij 8 Ohm kan je beter ook eerst een weerstanddeler gebruiken voordat het je tafel ingaat.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Ja dit is idd heel slecht voor de eindtrafoos en eindbuizen, je moet buizen versterkers echt belasten en dit kan je ook doen met (shunt)weerstanden, deze moeten dezelfde waarde hebben als de uitgangsimpedantie, meestal dus 8 Ohm, en moeten ook het uitgangsvermogen van de versterker aankunnen.

Wat hier boven staat klopt als een bus.
Voor de zekerheid zet hethaal ik nog maar even wat richard 2000 al schreef: deze weerstand moet dus het vermogen van de versterker aankunnen! Je kan dus niet naar de electronica winkel gaan om ff een 4 of 8 ohm weerstandje te kopen. Dit zijn speciale kastjes die meestal tussen de 150 en 300 kosten. Je kan zoeken op de volgende woorden:

Marshall - Power Break
THD - Hotplate
Koch - Loadbox


Succes
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Wat hier boven staat klopt als een bus.
Voor de zekerheid zet hethaal ik nog maar even wat richard 2000 al schreef: deze weerstand moet dus het vermogen van de versterker aankunnen! Je kan dus niet naar de electronica winkel gaan om ff een 4 of 8 ohm weerstandje te kopen. Dit zijn speciale kastjes die meestal tussen de 150 en 300 kosten. Je kan zoeken op de volgende woorden:

Marshall - Power Break
THD - Hotplate
Koch - Loadbox


Succes

Wow, dacht ik ff een goedkope fx voor mekaar te hebben :D.

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het anders aanpak:
Aansluiten op een stand alone speaker en er een mic voor, dan moet dat wel goedkomen denk ik.
Dan kom ik op de volgende vraag. Doordat ik een hoge ohm waarde had gekozen kreeg ik die distortion, kan ik dit dan ook bij die speaker doen. Ik denk eerlijk gezegd van niet maar wil het toch ff vragen.

Thanks
 
Nee dat kan idd niet.


Wat mensen vaak doen is een speaker op hetzelfde vermogen als de versterker (of iets minder).
Dan zetten ze de versterker vol open.
Hierdoor overstuurt zowel de versterker als de speaker. Da's erg mooi.

Je zou dan die speaker, samen met een microfoon in een kafsluitbare kist kunnen doen.
Hierdoor beperk je de geluidsoverlast weer.


Dit verhaaltje hierboven wordt wel eens door gitaristen gedaan.
 
Bedankt voor je hulp MatthijsBlom, dit ga ik eens verder uitzoeken om te fabriceren.

De rest ook bedankt voor je wijze lessen.

Blijft gewoon lekker zo'n buizen amp ook als ie niet overstuurd is. Hier ga ik me eens verder in verdiepen.
Ik zit er ook nog over te denken een cheapcheap buizen bandrecorder te kopen voor het dikke geluid dus ik ben nog niet klaar met mijn buizen avontuur.


Wederom dank voor de hulp.
 
Houd ons maar op de hoogte.
Tenminste...mij in ieder geval.
Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen die je nog gaat hebben met die bandrecorder en dit project.
Wie weet heb ik er dan ook weer wat aan ;)
 
Back
Top