Midi powered self powered maken

freekymixer

Stamgast
Lid sinds
18 januari 2002
Berichten
237
Locatie
GENT
Ik heb net een Anatek Pocket sequencer gekocht.
Nu vroeg ik me af hoeveel stroom opwelke midipinnen moet om hem ook zonder midi-in te kunnen laten werken.
Om hem dus los aan bvb een drumbak te hangen.

Ik wil dus een Midiplug maken met batterij in om de sequencer te voeden, en zo zonder een Midi-input eraan hem te voeden.

Snapt iemand wat ik bedoel ?

Dank je !

Tips ... ?

Laat maar komen !

Fré
 
Laatst gewijzigd:
Check het volgende schema, even willekeurig van internet geplukt:

midi2pc_1.gif


De MIDI OUT heeft als aansluitingen:

5 - MIDI Serieel uitgang, IDLE toestand = hoog... zoals bij de meeste seriele interfaces

2 - GND. Vaak ook de shielding van de kabel. Deze aansluiting is vaak de boosdoener van aardlussen veroorzaakt door MIDI kabels. Sommige kabels hebben deze GND aansluiting verbonden en sommige weer wel.

4 - VCC in serie met een weerstand van 220 ohm. Deze zorgt er gelijk voor dat de MIDI uitgang kortsluitvast is.

MIDI Powered apparaten gebruiken vaak de MIDI ingang pinnen 2 en 4 om daar hun voeding af te halen. De spanning tussen pin 2 en 4 is wel enigszins afhankelijk van de stroom die het apparaat gebruikt, doordat de serieweerstand (in het schema R4 220ohm) een bepaalde spanningsval veroorzaakt. Het hangt van het ontwerp van het MIDI Powered apparaat af hoe hier mee om is gegaan.

Dus als je echt een MIDI uitgang wilt simuleren door een 'MIDI batterij plug' waar jij het over hebt, dan neem je die serieweerstand op in je schakeling.

Overigens is het ook nog even knutselen hoe je een 5V voeding maakt met een batterij. Dit kun je natuurlijk doen met een standaard 7805 spanningsregelaar, maar deze gaat eigenlijk niet echt effectief om met een batterij. Een hoop energie wordt gedissipeert in warmte. Een 9 volt batterij is dus zo leeg.
 
met andere woorden ...

zoek iets anders ?

Of probeer maar !

Waarom moet ik 5V hebben ?

(is dat standaard bij midi ofzo?)

Niet alle keyboards geven genoeg power voor de midi powered toestelletjes

roland PC-180 Niet, roland JX8P wel !

Waarom is dit ?

Fré
 
met andere woorden ...

zoek iets anders ?

Of probeer maar !

Dat is je eigen keuze natuurlijk ;) Veel is mogelijk... zolang je er de kennis en spullen voor hebt.

Waarom moet ik 5V hebben ?
(is dat standaard bij midi ofzo?)

Dat is inderdaad vrij standaard. MIDI is eigenlijk een optisch geisoleerde TTL interface. De optocoupler en serieweerstanden aan de ontvangerkant zijn voor +5V gekozen. Oudere digitale TTL schakelingen werken allemaal met +5V. Lagere of hogere spanningen aanbieden kan tot beperkt niveau.

Niet alle keyboards geven genoeg power voor de midi powered toestelletjes

roland PC-180 Niet, roland JX8P wel !

MIDI Powered devices zijn eigenlijk ook niet helemaal conform de MIDI standaard. Het is meer een soort hack. De keuze van de maximale stroom die de MIDI uitgang kan leveren en de aansluiting van pin 2 GND hangt af van de keuze van de ontwerper. Daarom kan het zijn dat een MIDI Powered apparaat niet werkt op een bepaalde MIDI uitgang.
 
..

..

evenoftopic:)

maareeuhm die sequencer he... bevalt ie een beetje?? en kan je dat apparaatje ook step programeren of is het meer een midirecorder waarmee je een stukje opneemt en dat vervolgens loopt???
of zit ik er gewoon helemaal naast?
 
Is wel best aardig.
Wel weird ! Haast alle functies van een sequencer quantize incluus bedienen met 3 miniknopjes, wel soms verwarrend !

Fré
 
Dit kun je natuurlijk doen met een standaard 7805 spanningsregelaar, maar deze gaat eigenlijk niet echt effectief om met een batterij. Een hoop energie wordt gedissipeert in warmte.

Een 2950-serie 5V low drop is inderdaad beter voor aan een batterij.
 
Back
Top