DX7IId laten repareren of niet?

foton

Baby's got an atom bomb
Lid sinds
27 juli 2003
Berichten
154
Een tijdje terug (2005) heb hier gevraagd waar ik mijn Yamaha DX7IId kon laten repareren.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=47769

Ik heb 'm pas een aantal weken geleden daar heen gebracht (idd... lekker snel) en kreeg een tijdje later te horen dat de schakelende voeding defect was.
Hij zou proberen om aan onderdelen te komen om het geheel weer aan de praat te krijgen.

Nu heeft diegene mij vandaag gebeld (was zelf niet thuis) met de mededeling dat het 122 euro zou gaan kosten om 'm te rapareren.

Zelf vind ik 122 euro voor een reparatie nogal veel voor een synth die 2dehands 200 a 300 kost.

Ik gebruik 'm niet echt veel, maar ik vind het ook zonde om 'm te laten 'verstoffen'.

Wat zouden jullie doen? Gewoon laten repareren of niet (misschien iets anders er meedoen)?
 
als je niet repareerd krijg je er 0€ voor.
wel een fijn toetsenbord trouwens
 
Re: DX7IId laten repareren of niet?

Origineel geplaatst door foton
Ik gebruik 'm niet echt veel, maar ik vind het ook zonde om 'm te laten 'verstoffen'.

Dan moet je hem veel gaan gebruiken :D

Mooie synth.
 
Ik zou 80 euro bij leggen en een 2handse dx7mk2 van het net plukken, bewaar je je 2de voor onderdelen, of die verkoop je voor een euro of 100
 
Re: DX7IId laten repareren of niet?

Je zou natuurlijk ff kunnen uitzoeken welke voltages hij intern nodig heeft, en er een bijpassende externe voeding bij kopen. De voedinglijnen breng je dan naar buiten mbv een connector op de achterkant bijvoorbeeld.
 
Origineel geplaatst door Mike Philco
Wat is er stuk aan de voeding? Soms valt het namelijk enorm mee.

Ik ben zelf niet erg technisch op dat gebied.
Dit is het laatste mailtje van de reparatieman...

Ik heb nog geen nieuws, ik heb de schakelende voeding wel aan de draai.
De output is nog niet goed, heb vandaag nog onderdelen besteld bij Yamaha (duurt minimaal een week).
Ik wil eerst de voedingsspanningen 5-en 12V + en - correct hebben alvorens ik verder kan, en iets kan zeggen over de kosten.


Het zou lullig zijn dat ik zometeen 122 euro zit te lappen, terwijl er misschien alleen maar een kabeltje los zat.

80 euro is voor mij eigenlijk wel een beetje het limiet voor reparatie van deze synth.
Ik zou deze synth misschien voor onderdelen kunnen houden en nog een 2dehands kopen. Ik zie ze hier op synthforum voor zo'n 200 euro staan (soms 140).
Maar als ik 'm laat repareren dan weet ik dat 'ie weer een tijdje vooruit kan (mag ik hopen).
 
Origineel geplaatst door foton
Ik wil eerst de voedingsspanningen 5-en 12V + en - correct hebben alvorens ik verder kan, en iets kan zeggen over de kosten.

Kun je hiervoor niet een ATX PC-voeding gebruiken, deze leveren namelijk +5,-5 en +12,-12V :)

atx2.jpg
 
Als je die Pc voeding apart wilt gebruiken moet je wel iets aanpassen om de startsequence door te lopen na het aanzetten. Staat op internet uitgelegd, niet zo moeilijk.

Maar heeft een DX7 nog meer dan 5 en 12 nodig?
 
Maar heeft een DX7 nog meer dan 5 en 12 nodig?

Ik weet niet waarom die 'reparatieman' het heeft over 12 volt, want volgens de service manual heeft de DX7 +5V, -15V en +15V nodig, met aparte grounds voor analoog en digitaal.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ik weet niet waarom die 'reparatieman' het heeft over 12 volt, want volgens de service manual heeft de DX7 +5V, -15V en +15V nodig, met aparte grounds voor analoog en digitaal.

Ik zou het niet weten, de mijne is trouwens de DX7IId, ik weet niet of dat wat uitmaakt in vergelijking met de DX7.

Ik vraag me af hoeveel zo'n interne voeding kost. Zou niet zo duur moeten zijn, toch?
 
Ik heb zonet de 'aardige' man teruggebeld.

Ik zat de hele tijd te denken of ik de synth voor dat bedrag moet laten repareren of dat ik gewoon de onderzoekskosten ga betalen en gewoon nog een 2dehands koop.
Vertel ik hem dat zo.... wordt hij opeens *niet blij*, met opmerkingen 'dit doe ik niet weer' en dergelijke, blijkt hij 'm al gerepareerd te hebben :frons: terwijl ik erg duidelijk had aangegeven dat hij contact met mij moest opnemen voordat hij 'm zou repareren. Want ik wou niet dat de kosten relatief te hoog zouden worden voor wat de synth eigenlijk waard is.

*

Ik heb na een lange discussie met hem toch maar besloten om 'm voor dat bedrag morgen op tehalen. Hij was bereid om de synth weer uitelkaar te halen en dan alleen de onderzoekskosten te berekenen.

*lullige opmerking verwijderd.

Sorry, ben nu ook een beetje chagrijnig :peukie:
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door foton

*ik weet nu zeker hoe hij aan die 'deuk' komt op zijn hoofd :duivels: , zeker nog een ontevreden klant.

Als je er behoefte aan hebt, wil ik best uitleggen hoe de beste meneer aan die deuk komt.
Laat eigenlijk maar, die behoefte heb ik zelf niet.
Maar gezien je reactie hier op het forum, denk ik dat jij een gaatje in je hoofd hebt.

Ik heb met deze meneer alleen maar heldere communicatie gehad en is in mijn optiek een vakman. Een laaielichter is het zeker niet. Sterker nog, hij heeft mij vaak gematst.

Naast een probleem met je (op)voeding, wellicht ook een probleem met je attitude?
 
Ik denk dat de kosten voor de onderdelen veel lager waren voor het maken, maar laat het een les zijn voor andere kopers van defecte apparatuur. Het maken van synthesizers kost veel tijd en dat kost tegenwoordig veel geld. Het is het verschil tussen commerciele tarieven en hobbyisten. In dit geval had de reparateur gewoon 80 euro kunnen rekenen, of aantonen waaruit de kosten zijn opgebouwd...
 
Origineel geplaatst door M01C
Als je er behoefte aan hebt, wil ik best uitleggen hoe de beste meneer aan die deuk komt.
Laat eigenlijk maar, die behoefte heb ik zelf niet.
Maar gezien je reactie hier op het forum, denk ik dat jij een gaatje in je hoofd hebt.

Ik heb met deze meneer alleen maar heldere communicatie gehad en is in mijn optiek een vakman. Een laaielichter is het zeker niet. Sterker nog, hij heeft mij vaak gematst.

Naast een probleem met je (op)voeding, wellicht ook een probleem met je attitude?

Ik weet dat jij 'm kent en ik geef je helemaal gelijk dat mijn opmerking zeer ongepast is.
Ik vind alleen hoe de zaken gegaan zijn zeer zeer vervelend en eigenlijk onproffesioneel.
Als iemand bij mij komt en vraagt mij wat het gaat kosten om een applicatie te programmeren aan de hand van de opgegeven functie eisen, dan ga ik toch ook niet direct die applicatie maken, dan de klant opbellen zeggen dat het klaar is en dat het 5000 euro kost.... en betalen maar.
En zo is het nu ook gegaan. Ik kan nu wel even die 122 euro ophoesten, voor iets wat ik misschien eigenlijk helemaal niet wil. Want 122 euro vind ik gewoon veel. Eigenlijk zou ik kwaad moeten worden i.p.v. anders om. :erm:

Maar goed, nogmaals je hebt gelijk over mijn opmerking en daarvoor mijn excuses.
 
Nu heeft diegene mij vandaag gebeld (was zelf niet thuis) met de mededeling dat het 122 euro zou gaan kosten om 'm te rapareren.

Als ik dat lees vraag ik me af tegen wie die aardige meneer heeft gesproken. Voicemail, partner, één van de ouders? Heeft misschien de gesprekspartner ingestemd met reparatie?

Deze reparateur repareert namens Yamaha maar ook voor particulieren. Misschien heeft dat iets met de prijs te maken?

Zaken doen gaat twee kanten op. Onprofessioneel? Jij bent dan :engel: ofzo?

Leuk dat je je excuses maakt, echter dat hoef je niet naar mij te doen. Het zou netter zijn als je je post aanpast, of de aardige man je excuus aanbiedt voor die opmerking.

Natuurlijk ben ik nergens bij geweest, maar nogmaals communicatie is als het goed is full duplex en niet bi-directioneel (fora, ouderwetse brieven, etc. daargelaten ;)). Daarom is het wel verstandig om een transport control protocol te hanteren. Dan weet je zeker dat beide partijen elkaar begrijpen.

Misschien is het aardig als de aardige man hier zijn versie van het verhaal zou schrijven :D
 
miscommunicatie:frons:
 
Back
Top