transcendent 2000 attack knop

2206

www.florisvanhoof.com
Lid sinds
6 juni 2006
Berichten
1.035
Locatie
www.florisvanhoof.com
ik heb zojuist een transcendent 2000 zonder toetsenbord en zou hier graag een "attack" knopje voor maken.
(misschien een gekke vraag, maar is dit hetzelfde als "handmatig triggeren vd adsr"?)
waar moet ik wat solderen?

enig idee waar de externe audio in zit?
en waar dat ik voeding moet aansluiten?

er is wat werk aan, maar het ziet er een leuke synth uit en lekker compact!
 
Klinkt als een aardig gesloopt exemplaar, want een Transcendent heeft een eigen voeding, een trigger ingang (SK1) en audio in (SK6).

Ik weet niet of je de schema's al gevonden had?
http://port23.co.uk/synthdiy/trancendant/manual/index.html

Waar haalt iedereen toch die dingen vandaan? Ik zoek er al jaren eentje en kom 'm nooit tegen, maar ik zie regelmatig mensen hier op het forum voorbij komen die er weer eentje vinden =(
 
bedankt voor het schema!!

het is een zelfgebouwde zonder toetsenbord en voorlopig zonder voeding en kist, maar ziet er netjes afgewerkt uit.

wel geluk gehad, maar ik heb dan ook veel achter de computer zitten zoeken ipv muziek gemaakt...
 
aaaaaaaaaaaaaaah jij hebt m dus gekocht ik gister die man bellen ...
hy had er 4
drie net niet af ,...eentje was frontpanel en voice board
blijft link zelfbouw en duur asjede ic,s moet kopen zitten geloofk 3340 cems in toch[etaoin..?]
was wel lekker cheapo 100 voor een afgebouwde heb begrepen na wat te lezen dat de structuur veel lijk op een pro one ...das toch een fyne ,...

eatoin pb mbt res3:engel:

dus 2206 asje m zat ben :D
 
blijft link zelfbouw en duur asjede ic,s moet kopen zitten geloofk 3340 cems in toch[etaoin..?]

Nee, er zitten nauwelijks bijzondere chips in. Heel veel extreem standaard 741 opamps. Het moeilijkste dat erin zit is de 4006 in de ruisgenerator (niet alle merken lenen zich daarvoor en ze zijn al een tijdje uit productie) en de 3080 en 3046 koop je ook niet overal (maar zijn niet zo moeilijk te krijgen).

Ik heb een complete Transcendent liggen in losse onderdelen, in afwachting van de printplaat van Elby Designs die hij vorig jaar oktober al zou leveren.
 
Ik heb er nog eentje liggen...helemaal compleet...250eu voor de eerste die mailt..heb hem niet getest...mooi hout...beetje beschadigd front maar wel alle knoppen en toetsen aanwezig..volgens mij is ie helemaal goed
 
ja idd vrij standaard onderdelen zei ie,
hij heeft dus nog losse stukken liggen ook, voor als je ze zelf in elkaar wil zetten.

erg compact en grote knoppen, ik doe hem nog niet weg voorlopig...
zo'n voeding heb ik nog wel nooit zelf gemaakt, heb misschien hulp nodig.
 
voeding!

voeding!

ik zou graag met de synth beginnen spelen, maar hij heeft nog geen psu.
nu vraag ik me af of ik hier een gewone adaptor op kan aansluiten.
de positieve pool van een 12 volt adaptor verbinden met de +12 van de synth, en de negatieve pool met de -12.

zou dit lukken? en wat gedaan met de aarding?
(ik zou hem echt niet graag opblazen)
 
Een adapter leeft alleen +12 en ground.
Ik zou een Power-One voeding proberen te scoren via Ebay.
Dan wel eentje die zowel +12 als -12 uitstuurd of kan uitsturen.
 
aah, bedankt voor de info
ik dacht dat die negatieve pool vd adapter dan -12 volt zou zijn. (is dus niet?)

dit hadden soort dingen kregen we dus niet op school. ik probeer het goed te maken met "elektriciteit in ons dagelijks leven" (hugo linsen - prisma) te lezen.
 
zou het zoiets kunnen zijn?
gestabiliseerde voeding 12 volt 5 amp
zegt het
(ziet er zwaar uit!)
 

Attachments

  • afbeelding 2.pdf
    353,9 KB · Bekeken: 73
hier schieten mijn elektrische beginselen en het prisma boekje tekort:::
waarvoor staat de negatieve pool dan bij een adapter? (er zitten toch 2 polen aan?)
 
Dat negatief geeft alleen maar aan dat ie negatief is ten opzichte van de andere pool. Een 12V adapter heeft gewoon 12 volt spanningsverschil tussen de twee polen. In principe kun je zelfs de + aansluiten op de massa van een ander aparaat en dan is je - pool -12V ten opzichte van dat andere apparaat.

Maar goed, waar het op neerkomt is dat een 12V adapter niet gaat werken. Dat apparaat op de foto misschien wel, 12,6 is iets teveel maar gaat waarschijnlijk wel. Het is alleen niet duidelijk of hij ±12 levert rondom de massa, of 2 x 6,3V.
 
maakt het aantal amperes uit voor zo'n toepassingen?

Yep. Als de synth meer trekt dat de voeding kan leveren gaat er vermoedelijk het een en ander in rook op...

De originele Transcendent voeding heeft transistors erin zitten die maximaal 1A aankunnen. Ik weet zo snel niet of die gekoeld waren. Als dat niet zo was ligt het maximum een stuk lager. Maar met 2x12V 1A moet je het makkelijk redden.
 
ok, hopelijk weegt de voeding niet zwaarder dan de synth...

ik ga het binnenkort proberen, daarna een kistje maken en dan de externe ingang etc zoeken & vorderingen posten!
 
ok!!! de vorderingen:
1 keer mee opgetreden voor dat ie in een kist zat::: nooit doen, ik heb veel opnieuw moeten solderen, en lang uitzoeken wat wat is omdat de draadjes los waren. wel een heel leuke synth voor live

nu heb ik een kastje zodat de pcb en de knoppen veilig zitten.
maar nog geen voor en achterkant, omdat ik nog inputs moet maken en (na dit weekend) een betere ga plaatsen.

dus dan de volgende vraagjes:::

op deze

foto

(is eentranscendent die hier ooit verkocht is, niet mijne dus)
zie je de in-en uitgangen, de meeste zijn duidelijk, maar ik zie niet waar ik de "external gate in" en de "vcf foot pedal" mee zou moeten verbinden. weet iemand raad? waar op de pcb?


met de "attack knop" (is trigger hier een juste naam voor?) weet ik ook geen raad, mijn synth heeft geen toetsen (is ok voor mij) maar ik had er graag 1 pushbutton opgemaakt zodat ik meer effecten met de adsr kan maken.
als ik mijn vinger tegen een draadje hou dan begint de adsr te werken.
dit draadje maak ik aan het ene uiteinde vd pushbutton, maar wat moet er aan het andere eind?
(als ik het tegen een bepaald weestandje hou werkt het, maar dat lijkt me een gekke plek om tegen te solderen)
 
nog iets anders dat ik niet vond (ook niet in manuals)

wat doen de schroefjes aan de binnekant? zijn er om de vco en de filter af te regelen? (waar?)

sorry voor de gekke vragen/formulering...
 
Back
Top