Nord Lead 2 zoemt

foton

Baby's got an atom bomb
Lid sinds
27 juli 2003
Berichten
154
Gisteren kwam ik erachter dat mijn NL2 een klein beetje zoemt (gewoon het apparaat zelf, niet de audio uitgangen).
Normaal valt het mij niet op omdat mijn computer en versterker meestal aanstaan, waarvan de fans enigzins het geluid van een kleine tornado voort produceren. :D
Ik lig er niet wakker van, maar ik wil even weten of het zoemen normaal is of dat ik 'm even moet na laten kijken.

Tevens zit de modwheel van de NL2 niet helemaal in het midden, was al zo toen ik 'm kocht. Hij begint ergens bij 10 te tellen en wanneer 'ie bij 127 is kan ik 'm nog een beetje verder schuiven.
Kan ik dit zelf gemakkelijk aanpassen of is dit lastig?
Ik ben zelf geen synth expert en de combinatie van mij en schroevendraaiers is ook niet echt aan te raden. :D
 
Ik heb precies hetzelfde zoem 'probleem' op m'n Nord Rack 1. Ik vermoed dat het iets met de transformator heeft te maken, en daar heb ik geen kaas van gegeten dus ik laat 't maar voor wat 't is. Hij zoemt bij mij nu al een paar jaar heel zachtjes dus kwaad kan 't niet, de Nord is er nog niet van kapot gegaan. Maar goed, als iemand iets meer weet: ik ben ook wel benieuwd.
 
Waarschijnlijk het platenpakket in de trafo dat meetrilt. Mogelijk ook een inschakelrelais (indien aanwezig :)) dat versleten is en niet goed aantrekt, maar dat lijkt me sterk. Dat kom je eerder bij lasposten tegen dan bij synths. Ik kan je zeggen dat het dan wel een enorme getik geeft, zo'n sterkstroomrelais dat maar blijft schakelen :). Zo'n relais -althans de grote- tikt dus eerder dan zoemen. Trillende trafopakketten zoemen. Kan verder geen kwaad als het niet extreem meerammelt :). Bij sommige trafo's kan je het zelf aanspannen, maar bij velen is dit niet echt mogelijk. Laten zoemen dan...

Bij goedkope PC speakertjes hoor je dit erg vaak, zo'n hoogfrequent gezoem, bijna gepiep. Bij monitors is een piep iets anders voor zover ik weet.
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Waarschijnlijk het platenpakket in de trafo dat meetrilt. Mogelijk ook een inschakelrelais (indien aanwezig :)) dat versleten is en niet goed aantrekt, maar dat lijkt me sterk. Dat kom je eerder bij lasposten tegen dan bij synths. Ik kan je zeggen dat het dan wel een enorme getik geeft, zo'n sterkstroomrelais dat maar blijft schakelen :). Zo'n relais -althans de grote- tikt dus eerder dan zoemen. Trillende trafopakketten zoemen. Kan verder geen kwaad als het niet extreem meerammelt :). Bij sommige trafo's kan je het zelf aanspannen, maar bij velen is dit niet echt mogelijk. Laten zoemen dan...

Bij goedkope PC speakertjes hoor je dit erg vaak, zo'n hoogfrequent gezoem, bijna gepiep. Bij monitors is een piep iets anders voor zover ik weet.

Ik volg het niet helemaal....
Ik hoor het gezoem dus niet over mijn monitors. Het komt dus echt uit het apparaat zelf (aan de achterkant, bij het roostertje). Het zal misschien de voeding wel zijn, het viel mij gisteren gewoon op dat 'ie zoemt. Zolang het normaal is, vind ik het prima. :)
Ik heb hier ook nog een Yamaha DX7IId die al jaren niets meer doet, waarschijnlijk ook een dooie voeding of iets dergelijks (misschien het batterijtje?). Die moet ik nog steeds laten repareren. Ik probeer daarom een beetje voorzichtig te zijn met mijn Nord Lead 2... precaution zegmaar :)
 
Als het lamellenpakket van je trafo trilt, hoor je dat rechtstreeks trillen (zoemen, want het is hoogfrequent). Dus niet over je monitors. Ook bij goedkope PC speakertjes hoor je de voeding van de speakers zelf zoemen, niet via de speakers.

Maar het kan dus niet veel kwaad als het niet te gek staat te trillen. Heel veel trafo's zoemen.
 
Volgens mij is het inderdaad de transformator. Zowel m'n Nord Lead als Nord Rack hebben het, en het komt bij de voedingsprint vandaan. Erg vervelend, dus als ik ze niet gebruik zet ik ze meteen uit.

Is er een remedie voor? Andere trafo, of betere bevestiging ofzo?
 
Origineel geplaatst door DavidMenting
Volgens mij is het inderdaad de transformator. Zowel m'n Nord Lead als Nord Rack hebben het, en het komt bij de voedingsprint vandaan. Erg vervelend, dus als ik ze niet gebruik zet ik ze meteen uit.

Mja, dacht ik al.
Ik zal kijken of ik volgende week mijn DX7IId naar de Yamaha reparatieman kan brengen, misschien kan 'ie ook m'n NL2 even bekijken :)
Anders kan ik misschien Clavia ook wel even mailen, maar ik denk dat ik antwoord toch wel weet....'Ja, dit komt voor bij de meeste Nord Leads, maar het kan geen kwaad.... blabla.... gegroet Clavia'.
 
Origineel geplaatst door DavidMenting
Volgens mij is het inderdaad de transformator. Zowel m'n Nord Lead als Nord Rack hebben het, en het komt bij de voedingsprint vandaan. Erg vervelend, dus als ik ze niet gebruik zet ik ze meteen uit.

Is er een remedie voor? Andere trafo, of betere bevestiging ofzo?

Tenzij je het lamellenpakket kunt aanspannen, wat ik niet denk, is de enige remedie een trafo vinden die niet zoemt. Gesteld dat het de trafo is.
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Tenzij je het lamellenpakket kunt aanspannen, wat ik niet denk, is de enige remedie een trafo vinden die niet zoemt. Gesteld dat het de trafo is.

Uhh... lamellenpakket... hebben we het dan over die dingen die voor de ramen hangen? :confused:
 
Wikipedia zegt:

Een transformator bestaat uit twee spoelen, die zich in elkaars magnetisch veld bevinden. Soms zijn de spoelen uitgevoerd als één wikkeling met aftakkingen. Afhankelijk van de toepassing van de transformator worden de spoelen al dan niet gewikkeld rond een magnetiseerbare kern. Het wikkeldraad is meestal koper, dat is voorzien van een schellak isolatielaagje om sluiting tussen de wikkelingen te voorkomen.

Bij laagfrequenttypen, transformatoren voor lage frequenties (tot ca. 1 KHz) is de kern meestal van gelamelleerd, zacht Silicium-staal ( = weekijzer), zgn. transformatorblik. De kern bestaat uit lamellen die van elkaar geïsoleerd zijn om het vermogensverlies in de kern ten gevolge van wervelstromen te beperken. De uitvoeringsvorm kan naar de vorm van de ijzerlamellen een E-I-, U-I-, U-U- of een ronde kern (ringkern) zijn. De spoelen worden op een kunststof of hars-gedrenkt kartonnen spoelvorm gewikkeld.

----------

Een stapeltje metalen plaatjes dus.
 
Het geeft mij nu enigsins wel een gerustellend gevoel nu ik weet dat bijna elke Clavia synth hier er last van heeft. :)

Maar m'n modwheel zit ook niet echt in het midden... is dit een beetje makkelijk aan te passen?
 
Origineel geplaatst door foton
Het geeft mij nu enigsins wel een gerustellend gevoel nu ik weet dat bijna elke Clavia synth hier er last van heeft. :)

Nergens last van bij mijn nord :duivels:

In het verleden heb ik al eens zoemende trafo's "gerepareerd" met kunstof lak uit een spuitus.

Soms zitten namelijk de buitenste windingen van een trafo ook los en slecht gewonden.
Dit komt namelijk, als het laatste stukje bij het wikkelen met de hand, aan de contakten van de poxy plaat wordt gesoldeerd.

hierna was het euvel opgelost.

Oudere transformatoren hebben door het lammellen pakket, vaak op 4 punten een gat zitten waar je een bout en moer kunt indraaien.

Mischien is het een optie om de voeding te isoleren of dempend op te hangen ?
 
Back
Top