de poor man's theremin

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.734
Locatie
Oss
Ik blijf gewoon lachen dat het werkt :D

zilverpapier en plakband meer is het niet.

check ook het megacoole youtube filmpje

http://youtube.com/watch?v=1Lp1tZr0o5M

Officieel is het natuurlijk geen echte theremin.
 

Attachments

  • dsc00030.jpg
    dsc00030.jpg
    52,5 KB · Bekeken: 64
Ligt het nou aan mij of ziet dat er mega-fake uit?
 
ben ook wel heel benieuwd wat voor patch hij heeft gebouwd vraag me af of dat wel kan
 
Waarom zou het fake zijn? Zolang het materiaal geleid, kun je theremin antennes maken van vanalles en nog wat. Die youtube film lijkt te kampen met wat audio-vertraging, maar volgens mij is het niets meer dan een low-budget controller voor een micro-nord met een (preset?) theramin patch. Voor de gewone Modular is er ook een theremin patch, dus...
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Waarom zou het fake zijn? Zolang het materiaal geleid, kun je theremin antennes maken van vanalles en nog wat. Die youtube film lijkt te kampen met wat audio-vertraging, maar volgens mij is het niets meer dan een low-budget controller voor een micro-nord met een (preset?) theramin patch. Voor de gewone Modular is er ook een theremin patch, dus...

Jep het is zeer zeker niet fake! Er zit enige vertraging bij youtube maar wat je zegt klopt precies.

maak een rolletje van zilverfolie, wikkel dit om het uiteinde van een mono-jack kabeltje (ik heb het ground-gedeelte van de plug afgeplakt met tape maar weet niet of dat wat uit maakt) en klaar is je hardware!
 

Attachments

  • theremin.pch
    1,8 KB · Bekeken: 52
Re: de poor man's theremin

zilverpapier en plakband meer is het niet.

...en een MicroModular toch? Geen onbelangrijke component lijkt me. Maakt 'm ook wat minder "poor man's".
Erger nog, menig DIY theremin is goedkoper :D
 
vind ik een beetje gelul, voor de 5$ getto talkbox ( http://youtube.com/watch?v=9EIQxwotn3k ) heb je toch ook een dx-100 nodig? Die gast bespeelt m met zijn moog modular... zie ik je ook niet zie zo heel vaak in het ghetto.
Bovendien moet dit ook gewoon werken met een demo van reactor, max/msp etcetera. Je heb in feite niet meer nodig dan een heel simpel oscillatortje met een soort VCA. Beetje klooien met een envelope follower of lowpass filter en je bent er al.
Dus elke creatieve poor-man die vanavond een theremin-achtig geval wil bespelen kán vanavond een theremin bespelen!
 
vette shit!

dat dat kan man... :D

Ik heb hier ook wat in elkaar gezet (2 antennes en NM) en het werkt inderdaad gewoon. Moeilijk is het wel om toon te houden en te vinden. de gevoeligheid is bij mijn opstelling nog ver te zoeken.
 
Maar hoe heeft hij dat dan technisch gefixt?
Ik probeer me het een beetje voor te stellen, maar dat lukt niet helemaal.
Stukjes alufolie zie ik, en die zijn blijkbaar aangesloten op de Audio Input jacks.

Maar door het bewegen van je handen langs de alufolie 'antenne' ontstaat er volgens mij niet op magische wijze (genoeg) spanning om iets mee te doen, toch?
Of zit er ergens een boostertje tussen, of andere componenten?
 
Origineel geplaatst door Hanz
Maar hoe heeft hij dat dan technisch gefixt?
Ik probeer me het een beetje voor te stellen, maar dat lukt niet helemaal.
Stukjes alufolie zie ik, en die zijn blijkbaar aangesloten op de Audio Input jacks.

Maar door het bewegen van je handen langs de alufolie 'antenne' ontstaat er volgens mij niet op magische wijze (genoeg) spanning om iets mee te doen, toch?
Of zit er ergens een boostertje tussen, of andere componenten?

Oh, gewoon 48x versterken. :)
ik heb niet met een oscilloscoop gekeken (wel geluisterd 8o) ) , maar het leek me handig om er een unipolair signaal van te maken (met een diode module) omdat dan een envelope follower een stuk beter werkt. In de praktijk werkte een lowpass filter beter dan de 'echte' envelope follower trouwens.
Ik ben verder ook niet technisch onderlegd hierin, ik zou zeggen probeer het en ervaar hoe dit op magische wijze wél gebeurt!
 
Hehe nee dat is een mix van gezichten die ik opgenomen heb van de sateliet en gebruikt heb in een video installatie... :mexico:
 
Je kunt ook de Alesis Air-Synth nemen, dat is ook een goede nabootsing van de theremin en kost bij Peter Verspuy €179.
 
Origineel geplaatst door phochos
Je kunt ook de Alesis Air-Synth nemen, dat is ook een goede nabootsing van de theremin en kost bij Peter Verspuy €179.

tis nou juist zo cool dat je dit met je modular en een stuk alu folie kan....!
 
Back
Top