hulp nodig met midi diy project, potmeter bereik

krachtwerk

Ouwe rot
Lid sinds
21 april 2004
Berichten
1.073
Locatie
berlin
pff hoe ga ik dit uitleggen..

ok:

ik heb een joystick uit een apparaat gesloopt waar analoge potmeters op zitten.
deze heb ik op mn doepfer pocketcontrol aangesloten, en via midi naar ableton.
in ableton herkent de midilearn de potmeter en stuurt daadwerkelijk een midisignaal.
maar omdat de joystick maar 1/4 van de as van de potmeter draait, is het bereik dus ook maar 1/4..
dus maw:

als ik de main volume slider toewijs, dan draait ie em maar tot 1 vierde open..

ik weet dat ik een potmeter met een kleiner bereik nodig heb (tenminste ik denk dat ik dat weet)
maar ik heb geen verstand van hoe en wat..
hoe kom ik er achet..
op de potmeter zelf staat 5kb, maar als ik bv een potmeter van 10k erop aansluit doet ie ook maar 1/4 (logisch natuurlijk)

heeelluppppp!!!:confused:
 
is toch logisch, als ik de pometer maar 1/4 deel van de slag verdraai, hij maar 1/4 van zijn waarde uitstuurt? In dit geval midivolume. Oplossing; mechanische slag vergroten of interfacing/schakeling aanpassen
 
Origineel geplaatst door gringo
is toch logisch, als ik de pometer maar 1/4 deel van de slag verdraai, hij maar 1/4 van zijn waarde uitstuurt? In dit geval midivolume. Oplossing; mechanische slag vergroten of interfacing/schakeling aanpassen

maar een joystick heeft een bepaalde mechanische slag die vast is, die kan ik niet gaan vergroten..
met interfacing/schakeling aanpassen weet ik niet wat je bedoeld..
kan ik niet gewoon een potmeter met een andere waarde gebruiken, of weerstanden gaan gebruiken?
dat lijkt me namelijk een beter oplossing?

ja ik weet het niet echt, ik ben niet zo thuis in dat wereldje weetje..

wat denk je?
 
ik heb ook deze joystick van alps thuis liggen en die beweegt ook maar 1/4 van de potmeter maar die heeft wel het hele bereik.. dus het moet toch wel kunnen!

iemand??
 
op de potmeter zelf staat 5kb, maar als ik bv een potmeter van 10k erop aansluit doet ie ook maar 1/4 (logisch natuurlijk)

Die Alps is 10k, en die heeft wel het hele bereik, ik ben je helemaal kwijt nu:confused:
 
Origineel geplaatst door gringo
Die Alps is 10k, en die heeft wel het hele bereik, ik ben je helemaal kwijt nu:confused:

ja die beweegt ook maar 1/4 van de potmeter, maar heeft wel het bereik van 0 tot 127.. snappie;)
dus het moet toch te doen zijn
 
Origineel geplaatst door krachtwerk
ik heb ook deze joystick van alps thuis liggen en die beweegt ook maar 1/4 van de potmeter maar die heeft wel het hele bereik.. dus het moet toch wel kunnen!


Niet alle potmeters draaien over dezelfde hoek. Hoewel 270 en 300 graden de meest gebruikelijke zijn, zou het zomaar kunnen dat in de ALPS stick potmeters zitten die zelf al niet meer speling hebben dan 90 graden en dus over die hoek helemaal vanaf de ene naar de andere kant lopen. Dat maakt de joystick duurder, maar de elektronica die erna komt eenvoudiger. Een joystick fabrikant kan er ook voor kiezen om stock potmeters te gebruiken en dan het bereik af te vangen in de elektronica die erna komt.
 
hm, weet je waar deze potmeters te koop zijn?
en stockpotmeters zijn die ook zels in te stellen?
 
Origineel geplaatst door krachtwerk
maar goed, hoe los ik mijn probleem nu op??

De makkelijkste oplossing lijkt mij gewoon die ALPS stick gebruiken, als die het wel goed doet.

Anders een stukje elektronica tussenvoegen die het bereik van de potmeter schaalt naar 0 tot 5 volt (ik dacht tenminste dat dat is wat die Doepfer verwacht).

Als laatste kun je hem in software schalen, maar dan gaat hij wel in grote stappen door het bereik.
 
ik op op het circuitforum dezelfde vraag gesteld, daar vertelde me iemand dat ik de potmeter moest vervangen door eentje met een waarde van 4 keer zoveel.. dat zou dan toch ook moeten lukken of niet?

nou ik ga vanddag eens bij conrad langs en vraag het daar ook nog eens..
 
ik op op het circuitforum dezelfde vraag gesteld, daar vertelde me iemand dat ik de potmeter moest vervangen door eentje met een waarde van 4 keer zoveel.. dat zou dan toch ook moeten lukken of niet?

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, zover ik me kan herinneren (ik die pocketcontrol ook gehad) staan de potmeters tussen 0 en 5 volt en werken de potmeters dus alleen maar als spanningsdeler. Dan maakt het weinig uit wat de waarde is en het verplaatst zeker niet de maxima van de potmeter.

De potmeter vervangen zou werken wanneer de waarde van belang is (het bereik wordt dan inderdaad vier keer zo groot), maar volgens mij werkt die pocketcontrol niet zo.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, zover ik me kan herinneren (ik die pocketcontrol ook gehad) staan de potmeters tussen 0 en 5 volt en werken de potmeters dus alleen maar als spanningsdeler. Dan maakt het weinig uit wat de waarde is en het verplaatst zeker niet de maxima van de potmeter.

De potmeter vervangen zou werken wanneer de waarde van belang is (het bereik wordt dan inderdaad vier keer zo groot), maar volgens mij werkt die pocketcontrol niet zo.

hm maar hoe schaal ik dan die potmeter van 0 naar 5 volt?
 
Origineel geplaatst door krachtwerk
hm maar hoe schaal ik dan die potmeter van 0 naar 5 volt?

Je zet er een spanning op van 20 Volt. Gewoon ff een SMPS-je bouwen die 20 Volt uitspuugt en voila. ;) Kun je in de pocket control de scaling niet instellen?
 
In MIDI knobboxes zijn potmeters inderdaad als spanningsdelers ingezet. een hogere of lagere waarde maakt, behalve een grotere of kleinere stroom, niet uit. (ideaal gezien)

Je kan het bereik scalen doormiddel van een relatief makkelijke opamp schakeling. Met behulp van twee waardes: Versterking en Offset, kun je het bereik afstellen.

Ik heb even op internet gezocht en vond dit schema:

opamp_scaler.gif


Je kan er in principe gewoon een standaard opamp in zetten zoals TL084. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je met een opamp die niet rail-to-rail is, geen uitgangsbereik hebt dat volledig gelijk staat aan de voedingsspanning, maar enkele volts daaronder. Als je dan een uitgangsbereik wilt hebben van 0 - 5V, dan moet je een hogere spanning aanleveren op de opamp. Je kan natuurlijk ook zoeken naar een rail-to-rail opamp.

Overigens werkt de TL084 ook niet op een single supply van 0 - 5V. Eigenlijk zou je moeten kijken of er ergens in de doepfer een spanning aanwezig is van -12V en +12V. Dat zou mooi zijn. Je kan natuurlijk ook zoeken naar een rail-to-rail opamp die op een single supply van 5V werkt.

Even over het schema:

Met Rtop en Rbot wordt de offset spanning ingesteld. Je kan hiervoor ook een instelpotentiometer nemen. Hiervoor geldt dat: Uuit = (Rbot / (Rtop+Rbot)) * Uvoeding

Met Rin en Rq stel je de versterkingsgrote in. Daarvoor geldt: (versterkingsfactor) A = - Rq / Rin.

De versterking is negatief en de uitgangsspanning dus ook (bij een ingangsspanning van groter dan 0V), maar dat kun je met een 1:1 opampinverter weer rechttrekken.

Met deze schakeling moet het lukken om te krijgen wat jij wilt.
 
Ik kan je vanavond wel een schema met uitgewerkte berekening aanleveren als je dat wilt. Ben nu even te druk bezig op m'n werk met andere dingen ;)

nou ik ga vanddag eens bij conrad langs en vraag het daar ook nog eens..

Als daar dezelfde soort mensen werken als hier ooit bij de (plotseling vertrokken) Conrad vestiging in Rotterdam werkten, dan weten ze waarschijnlijk niet meer dan hoe de kassa werkt 8) Maar je kan het altijd vragen natuurlijk... ;)
 
Origineel geplaatst door organix
In MIDI knobboxes zijn potmeters inderdaad als spanningsdelers ingezet. een hogere of lagere waarde maakt, behalve een grotere of kleinere stroom, niet uit. (ideaal gezien)

Je kan het bereik scalen doormiddel van een relatief makkelijke opamp schakeling. Met behulp van twee waardes: Versterking en Offset, kun je het bereik afstellen.

Ik heb even op internet gezocht en vond dit schema:

opamp_scaler.gif


Je kan er in principe gewoon een standaard opamp in zetten zoals TL084. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je met een opamp die niet rail-to-rail is, geen uitgangsbereik hebt dat volledig gelijk staat aan de voedingsspanning, maar enkele volts daaronder. Als je dan een uitgangsbereik wilt hebben van 0 - 5V, dan moet je een hogere spanning aanleveren op de opamp. Je kan natuurlijk ook zoeken naar een rail-to-rail opamp.

Overigens werkt de TL084 ook niet op een single supply van 0 - 5V. Eigenlijk zou je moeten kijken of er ergens in de doepfer een spanning aanwezig is van -12V en +12V. Dat zou mooi zijn. Je kan natuurlijk ook zoeken naar een rail-to-rail opamp die op een single supply van 5V werkt.

Even over het schema:

Met Rtop en Rbot wordt de offset spanning ingesteld. Je kan hiervoor ook een instelpotentiometer nemen. Hiervoor geldt dat: Uuit = (Rbot / (Rtop+Rbot)) * Uvoeding

Met Rin en Rq stel je de versterkingsgrote in. Daarvoor geldt: (versterkingsfactor) A = - Rq / Rin.

De versterking is negatief en de uitgangsspanning dus ook (bij een ingangsspanning van groter dan 0V), maar dat kun je met een 1:1 opampinverter weer rechttrekken.

Met deze schakeling moet het lukken om te krijgen wat jij wilt.

jongens, echt super hulp:okdan:

jammer ik dacht dat een reisje naar de conrad alle problemen zou verhelpen,
ik bedoel ik had liever een of ander ding gekocht, aansluiten en klaar..
het probleem is dat ik echt geen idee heb waar julli het over hebben, en dat ik van die schemaatjes al helemaal niks snap..
die alps wil ik niet gebruiken, omdat het echt een prul ding is..

ik zal eens fotos posten van de joysticks.. momentje..
 
Back
Top