hulp nodig met midi diy project, potmeter bereik

krachtwerk

Ouwe rot
Lid sinds
21 april 2004
Berichten
1.073
Locatie
berlin
pff hoe ga ik dit uitleggen..

ok:

ik heb een joystick uit een apparaat gesloopt waar analoge potmeters op zitten.
deze heb ik op mn doepfer pocketcontrol aangesloten, en via midi naar ableton.
in ableton herkent de midilearn de potmeter en stuurt daadwerkelijk een midisignaal.
maar omdat de joystick maar 1/4 van de as van de potmeter draait, is het bereik dus ook maar 1/4..
dus maw:

als ik de main volume slider toewijs, dan draait ie em maar tot 1 vierde open..

ik weet dat ik een potmeter met een kleiner bereik nodig heb (tenminste ik denk dat ik dat weet)
maar ik heb geen verstand van hoe en wat..
hoe kom ik er achet..
op de potmeter zelf staat 5kb, maar als ik bv een potmeter van 10k erop aansluit doet ie ook maar 1/4 (logisch natuurlijk)

heeelluppppp!!!:confused:
 
is toch logisch, als ik de pometer maar 1/4 deel van de slag verdraai, hij maar 1/4 van zijn waarde uitstuurt? In dit geval midivolume. Oplossing; mechanische slag vergroten of interfacing/schakeling aanpassen
 
Origineel geplaatst door gringo
is toch logisch, als ik de pometer maar 1/4 deel van de slag verdraai, hij maar 1/4 van zijn waarde uitstuurt? In dit geval midivolume. Oplossing; mechanische slag vergroten of interfacing/schakeling aanpassen

maar een joystick heeft een bepaalde mechanische slag die vast is, die kan ik niet gaan vergroten..
met interfacing/schakeling aanpassen weet ik niet wat je bedoeld..
kan ik niet gewoon een potmeter met een andere waarde gebruiken, of weerstanden gaan gebruiken?
dat lijkt me namelijk een beter oplossing?

ja ik weet het niet echt, ik ben niet zo thuis in dat wereldje weetje..

wat denk je?
 
ik heb ook deze joystick van alps thuis liggen en die beweegt ook maar 1/4 van de potmeter maar die heeft wel het hele bereik.. dus het moet toch wel kunnen!

iemand??