Jack- of bananenstekkers

Martin Peters

Stamgast
Lid sinds
13 september 2002
Berichten
415
Locatie
Halsteren
Ik ben bezig om zelf een modular te maken maar ik ben nog een beetje aan het dubben over de te gebruiken patchkabels en connectoren. Ik dub dan tussen jacks (6,3mm) of bananenstekker. Ik persoonlijk vind de 6,3mm jacks wat degelijker en betrouwbaarder dan de 3,5mm jacks.
Bananenstekkers hebben het voordeel dat je ze op elkaar kan prikken waardoor je weer minder multiple jacks modules nodig hebt. Ook zijn de connectoren voor op de frontplaat in meerdere kleuren verkrijgbaar. Maar bij bananenstekkers heb je geen afscherming omdat het een enkele draad is. Levert dit dan geen storing op het signaal op? Of is dit niet relevant omdat het niet om audiosignalen gaat maar om stuursignalen?
Vroeger maakte ik patchkabels met afgeschermde kabels en mono 6,3mm jacks met aan een zijde de afscherming wel gesoldeerd op de jack en aan de andere kant niet om aardlussen te voorkomen. Heeft iemand daar andere ideeen over?
 
Re: Jack- of bananenstekkers

Origineel geplaatst door Martin Peters
Ik persoonlijk vind de 6,3mm jacks wat degelijker en betrouwbaarder dan de 3,5mm jacks.
Die zijn inderdaad wel wat degelijker, maar als je metalen jacks en goede sockets gebruikt werkt het prima, ze nemen minder plaats in beslag op het frontpaneel.

Bananenstekkers hebben het voordeel dat je ze op elkaar kan prikken waardoor je weer minder multiple jacks modules nodig hebt. Ook zijn de connectoren voor op de frontplaat in meerdere kleuren verkrijgbaar. Maar bij bananenstekkers heb je geen afscherming omdat het een enkele draad is. Levert dit dan geen storing op het signaal op? Of is dit niet relevant omdat het niet om audiosignalen gaat maar om stuursignalen?
Niet afgeschermde kabel is een stuk gevoeliger voor storingen, de kabels vormen antennes die zowel flink zenden(wil best aardig zo'n blokgolf 10volt peak to peak) en ontvangen. De kans is dus een stuk groter dat je oscillators "locken" als de frequentie maar een paar Hertz verschilt. Een ander nadeel is dat het lastiger is om genormaliseerde verbindingen te maken(dat is met een paar componetnen wel weer op te lossen).


Vroeger maakte ik patchkabels met afgeschermde kabels en mono 6,3mm jacks met aan een zijde de afscherming wel gesoldeerd op de jack en aan de andere kant niet om aardlussen te voorkomen. Heeft iemand daar andere ideeen over?
Dat doe ik ook altijd, al denk ik dat het niet echt nodig is.
 
ik heb zelf minijack, maar zou er ooit graag banaan van maken.
heel handig om de verbinedingen terug te vinden met verschillende kleuren
en volgens mij ga je hier ook anders door patchen. meer over elkaar en terug lussen maken.
 
ben ook nogal fan van banaantjes, alhoewel,
met jacks grote of kleintjes kan je ook gaan schakelen en dat is de reden dat ik de twee dooreen toepas.
ik gebruik jacks voor het audiopad van een synth en banaantjes voor het cv gedeelte met enkele overgangskabeltjes voor als ik audio als cv wil gaan gebruiken.
rooie zijn uitgangen, blauwe geinverteerde uitgangen en zwarte ingangen.

en eigenlijk zou ik het nog anders willen gaan doen:

banaantjes op alle uitgangen en jacks op alle ingangen: kan je ook nooit 2 uitgangen met elkander verbinden. lekker veel stacken op de uitgangen, intern prepatchen en dan schakelen op de ingangen.

aleen...
alle kabeltjes zijn dan van banaan naar jack. en daar moet ik toch nog een diep over nadenken.

grote of kleine jacks?
kleine: als je goede kwaliteit neemt gaat dat ook goed en 't neemt alleszins een heel pak minder plaats in. de meeste van mijn modules zijn maar 4he.
 
Alleen al voor de duidelijkheid is banaan heel erg fijn!
Qua storing: heb ik nog geen problemen mee gehad. Bij mij is het ook nog vrij klein, en audio zit nog op minijacks.
Vind ik ergens wel fijn zo, ik heb een simpel conversie paneeltje gemaakt banaan<->jack, werkt tot nu toe perfect...
 
Als het om de kleur gaat.....ik werk alleen met gewone jacks maar die zijn er ook in allerlei kleuren hoor :)
 

Attachments

  • img_1287_2.jpg
    img_1287_2.jpg
    82,9 KB · Bekeken: 55
Voordeel van banaan is ook de stevigheid maar een groot nadeel is het aarde probleem.
Aard dan ook gewoon je modulars naar je mixer toe om tuning problemen etc te voorkomen.
 
wat wordt er precies bedoelt met "schakelmogelijkheden"?

waarom kunnen jacks dit wel en bananen dit niet?

misschien zijn dit stomme vragen, maar afcherming snap ik wel, maar bij schakelmogelijkheid weet ik niet wat er bedoelt wordt...
 
Schakelmogelijkheid: de bus die je op het frontpaneel monteert heeft naast een aansluiting waar je meestal de aarde op zet nog 2 aansluitingen. De eerste aansluiting voor de lip die verbonden wodt met de tip van de connector als er een connector in de bus zit. De tweede aansluiting voor een tweede lip die verbonden is met de eerste lip als er geen connector in zit en niet verbonden is met de eerste lip als er wel een connector in zit :confused:
Het is misschien een beetje onhandig uitgelegd maar het spreekt voor zich als je zo'n bus ziet.
 
woeps!

betekent dit dat de achteraan doorverbonden verbindingen niet meer kunnen werken met bananenpluggen?

de ene formant heeft wel zo'n aansluiting: hij speelt als er niks in gepatcht is, en door te patchen ga je die verbindingen "overschrijven"
de andere formant heeft dit niet denk ik.

bedankt voor de hulp. dat wordt nog even twijfelen.

+daarstraks in de elektroincazaak kostten de bananen bussen 0,75 cent (75 euro want ik heb er +-100 nodig!) en de kabels 2 euro. waar kan dit goedkoper? is er iemand van de telefoonmaatschappij op het forum?
 
en zouden er dan geen bananen bussen zijn die zo'n schakelmogelijkheid hebben?

weet iemand de goede/engelse benamingen hiervoor?
 
Back
Top