optreden met zelfbouw modular

ambi-j

synthveteraan
Lid sinds
23 december 2004
Berichten
567
Locatie
Leuven Belgium
Soms hoor-lees je de opmerking dat mensen met modulars daar "niets" mee doen zoals platen opnemen of optreden. ook hier op het forum!!!
Van zelfbouwers word dan weer beweerd dat ze meer met hun soldeerbout en hun toernavis (in nederland heet dat schroevendraaier zeker) spelen dan met hun synths.

om het tegendeel te bewijzen:
op 9 december 06 heb ik het gewaagd: optreden met m'n zelfbouw modular.
ik heb er de muziek verzorgd voor een choreografiestuk: lekker spacy, klank en sfeer.
op een avond waar verschillende kunstvormen elkander ontmoeten: dans, muziek(verschillende stijlen), choreografie, grafitti, breakdance, video en schilderkunst....

www.officium-event.be

niet simpel, maar toch... gelukt.
 

Attachments

  • officium 044.jpg
    officium 044.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 87
m'n setup:

van links naar rechts:
-voyager en midiklavier roland,
-m'n zelfbouw "muze", daaronder de banana polysynth (me favorite)
-m'n ouwe zelfbouwbakkie dat ok op de sf meetig ook bijhad.
daarnaast m'n goeie ouwe axxe.
achter mij: een 19"mengpaneeltje met een reverb-delay unit
-een wavestation ad en de fs1r: 2 van mn favorieten voor de saus
-en als backup de waldorf pulse (niet gebruikt)
 

Attachments

  • officium 032.jpg
    officium 032.jpg
    48,4 KB · Bekeken: 66
nog een sfeerfotooke:

a, ja... ik sta rechts helemaal achteraan
 

Attachments

  • officium.jpg
    officium.jpg
    43,9 KB · Bekeken: 58
en dit is dan m',n prokstuk:
de J.O.-MUZE
een 4 voice modular gegroeid vanuit m'n J.O.-quad
voor de gelegenheid van een nieuw kastje voorzien,
en ja hoor: met houten zijpaneeltjes.
 

Attachments

  • j_o_muze.jpg
    j_o_muze.jpg
    71,9 KB · Bekeken: 67
ziet er erg goed uit! proficiat! :)

heb je ook wat muziek uit je muze die we kunnen beluisteren? :)
 
Unieke bak heb je daar zeg! Ben inderdaad benieuwd hoe hij klinkt!
 
ADSRs met schuifjes.. zo lekker!
 
tel us about it

wat zit er allemaal in en op ,..
waar istie op gebaseerd soms vindt ik dit nog intresanter ,...want iedereen kan een dikke kast kast met 50+ modules lopen en showen ,..maar t zelf bouwen ,...goed eruit laten zien [en nog laten werken ook nog ] :okdan:

had je geen drums ritme by je optreden ,..just spacey sounding surroundings


:gaap: neee grapje
:bekdicht:
 

Attachments

  • j_o_muze.jpg
    j_o_muze.jpg
    71,9 KB · Bekeken: 63
wat heb je er allemaal mee gedaan? was het heftig patchen en draaien, of een ´preset´ tweaken?
hoe heb je hem gebruikt, in combinatie met je andere synths?
[/B]


op een optreden en zeker met ingestudeerde choreografie is in' wilde weg patchen bijna onmogelijk. nochthans was de muziek niet "geprogrameerd" buiten m'n analoge sequencer dan.
een aantal klankeffecten (opvallende) waren afgesproken met de dansers als herkennigspunt om tersamen iets te doen. verder was ik redelijk vrij en moest mij baseren op de video die op de achtergrond liep. drums of percussieve klanken waren er niet bij. puur sound en sfeer.
't was niet zo simpel om de dansers duidelijk te maken dat mijn muziek nooit hetzelfde zou zijn, dus herkenningspunten waren wel nodig.

de modulars dienden vooral voor klankeffecten en sequences. omdat de MUZE zoveel van alles heeft (8soc, 10filt, 5 vca's, 4 adsr's, 4 lfo's, 6 mixers, sequencer, joystics....enz)kan je er gemakkelijk verschillende sounds naast en door elkaar op pre-patchen zodat ik met een minimum aan kabeltjes versteken toch tot een betrouwbaar resultaat kon komen.
de sequencer speelde vooral in 't heel hoog meer iets tintelend met zelfs af ent toe wat high_pass erdoor, vrij snel en van snelheid soms varierend met veel delay...
op de achtergrond hield ik een sausje aan van diepe ondertonen (m'n banana, korg wavestation) en soms een paar keer een solooke op m'n axxe of op de moog.

ik moest wel een beetje op safe spelen want 20 minuten is zo voorbij en voor publiek kan je niet door de mand vallen met oeps, verkeerd klankje of auw m'n oren Q te ver opengedraaid.

er is de opname van een video die genomen is maar die klank is erbarmelijk. ik zal eens zien of ik er een mp3tje kan uit distileren. de goedbedoelde klankopname (op laptop) van de organisator is mislukt vanwege enkele craches (stroompannes in't begin van het optreden.)
 
Origineel geplaatst door R-ond
tel us about it

wat zit er allemaal in en op ,..
waar istie op gebaseerd soms vindt ik dit nog intresanter ,...want iedereen kan een dikke kast kast met 50+ modules lopen en showen ,..maar t zelf bouwen ,...goed eruit laten zien [en nog laten werken ook nog ] :okdan:

'k zal morgen eens wat detailfotookes trekken met wat uitleg over de verschillende modules.
 
te gek

te gek

ben zelf helemaal verknocht aan synthesizer muziek....en dan met name de NEW AGE. wil al tijden daar zelf mee experimenteren, en heb ooit eens een verhaal geschreven met daar achter muziek welke ik zelf gecomponeerd had. Zag de foto staan en vindt dit dan ook helemaall dat ik dit zag. Ben heel benieuwd hoe zoiets klinkt...daar ikzelf niet echt over de nodige kennis beschik....maar ik vindt dit echt fantasdtiech om te zien.....:okdan:
 
Ja tof zeg die bak,bizar experimentele look.

ja leuk post is wat detail fotos van die modules onderaan :okdan:
 
hey johan ik heb je je boekie nog ,..pulse
was jij toch ?
coole bak
 
Origineel geplaatst door mono-poly
van de zomer maar weer is een meeting organiseren.

Heb wel zin in een wintermeeting

Ik neem mee.
Korg Dss-1
Emu Emulator III
Spectralis

;-)
 
en dit was dan weer ons volgende wapenfeit!!

een optreden met analoge modulars, deels zelfbouw, en de octopus sequencer.

begin augustus: een optreden van:

Mono-poly en mijzelf tesamen met de maker van de octopus-sequencer, Gabriel Seher en zijn compaan Dieter. voor een klein maar zeer enthousiast publiek (mensen uit 13 verschillende landen)
op de electromusic.com europeen modular event in chateaux sonore in Frandeux (ardennen)

hier enkele fotootjes:
mischien heeft mono-poly nog wel een opname ervan.
 

Attachments

  • dennis and gabriel.jpg
    dennis and gabriel.jpg
    157,5 KB · Bekeken: 54
Back
Top