toetsen Edirol PCR 30

ditmer

Ouwe rot
Lid sinds
27 september 2004
Berichten
1.393
Locatie
Nabij Arnhem
Ik heb net een 2e hands Edirol PCR 30 midicontroller gekocht. Ter plekke natuurlijk alle knopjes en schuifjes uitgeprobeerd en gekeken of ze midi uitstuurden. Alle knopjes/schuifjes werkten en aangezien het apparaat er verder keurig uitzag heb ik hem gekocht.
Thuis gekomen bleek dat er maar 5 toetsen werkten ........ (dat had ik dus niet ter plekke gecontroleerd).
Ding voorzichtig opengemaakt en begonnen aan een voorzichtige schoonmaak: resultaat een aantal toetsen doet het weer (sommige nog zacht), maar de helft weigert nog steeds.
Ik ben bang dat als ik hem naar de muziekwinkel breng ter reparatie ik net zo goed een nieuwe voor dat bedrag kan kopen.
Is er iemand in de buurt van Arnhem die mij kan helpen of heeft iemand nog een goede tip?
 
Vanmorgen verder schoongemaakt (contacten onder een grijze rubberen strip). Wordt nu wel iets beter: heb al wat meer toetsen aan de praat gekregen. Toch blijft een groot aantal nog steeds weigeren.
Er zit ook behoorlijk veel vet aan de palletjes waar de toetsen op steunen (stink ook ontzettend). Hoort dit zo of is dit gedaan om de toetsen minder te laten klikken (is daar die vilten strip niet voor)?
Inmiddels heb ik hem maar op de marktplaats gezet, want ik heb enigszins de hoop verloren.........
 

Attachments

  • smurrie.jpg
    smurrie.jpg
    177,8 KB · Bekeken: 64
Ik heb eens zitten neuzen in wat nieuwsgroepen (o.a. in Yahoo) en kwam tot de ontdekking dat het een bekend probleem is bij de PCR-30. Vanwege de goedkope uitvoering is er bezuinigd op de contacten (rubbertjes).
In een nieuwsgroep kreeg ik de sugestie om het eens met een haardroger te proberen (zie onderstaand bericht).
Maar voordat ik hier aan begin hoor ik graag de mening van de deskundigen hier.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
i owned a pcr50 and was ANOTHER PIECE OF CRAP like any pcr-xxx
series (no pcr-m THAT are the GOOD ones!!! long live)
the only trick i figure it out to MAKE THE KEYS PLAY -respond- is:

TAKE A HAIR DRIER (dunno how its written, bad english here!)

the thing woman use to dry their hair

well, get one,
and put the keyboard 90 degrees up (dcout/midi/usb panel looking to
the roof) and then pass the hair dryer and move it trough the keys.
blow the keys with the hair dryer at MAX velocity.

after 5 minutes or less of that
ALL KEYS ARE WORKING.

dont ask me how i figure it out but IT TRUELY WORKS!!!

-and do yourself a favor and SELL THAT PIECE OF DYING-KEYS! :-)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 
De koolstofcontact in de rubber strip voorzichtig met een gum schoonmaken.

De contacten op de print onder de strip is een beetje afhankelijk wat het is. Als het vergulde contacten zijn gewoon schoonmaken met een wattestaafje met alcohol. Als op de print ook koolstofcontacten zitten heb je kans dat die versleten zijn, alhoewel hij daar denk ik nog niet oud genoeg voor is. Maar ik gok dat het gewoon vergulde contacten zijn.

Dat vet is waarschijnlijk om het scharnierpunt soepel te houden. Dat zou ik lekker laten zitten.
 
Hij doet het weer perfect !
Op aanraden van Live Music uit Arnhem (bedankt Bart) heb ik hem naar Roland gestuurd. Ondanks dat ik geen aankoopbon had is ie toch gemaakt onder garantie, gratis dus.
Prima geregeld!
 
Back
Top