Hulp gevraagd...

Rik_de_Onwetend

Nieuwkomer
Lid sinds
16 november 2006
Berichten
9
Jullie Forum is -helaas- een n00b op dit gebied rijker. Alvast mijn excuses voor het aanstaande onbegrip, ik zal echt mijn best doen om alles te begrijpen maar ik sta nog steeds zwaar aan het begin van deze wondere wereld van zelfbouw.

Ik heb soort van bouwpakketje van Ebay vandaan, het is een D&R 10kanalen mengpaneel (maar niet die met de eerste 8 subgroepen, ik heb waarschijnlijk een deel van een groter geheel te pakken), en er is een voeding bij. Welnu, ik heb geen idee hoe ik die voeding eraan moet sluiten, met een multiconnector, alleen is de D&R alleen maar een stuk ijzer met knoppen en eronder 10 printplaten die allemaal keurig gelinkt zijn aan mekaar... Ik moet allee nwel de voeding chekken, want als de voeding niet correspondeert met het mengpaneel, dan blaas ik de boel op en heb ik een rookmelder die loopt te piepen.

Hebben jullie een idee hoe ik
A. kan checken of mijn voeding past bij het mengpaneel
B. Waar ik uberhaupt mijn voeding in moet pluggen

:halleluja
Ik buig in minderwaardigheid! Spui allen uw wijsheden!
 
Ziet onderstaande er bekend uit?
 

Attachments

  • dr1.jpg
    dr1.jpg
    89,1 KB · Bekeken: 65
Origineel geplaatst door etaoin
Uit je beschrijving maak ik trouwens op dat je de master/output print niet hebt, dus alleen 10 kanalen en een voeding?

Correct, ik heb niet de master-in/out, en dus ook niet de talkback XLR aansluiting.
En inderdaad komt die foto me bekend voor, minus de bekabeling onderin die waarschijnlijke te maken heeft óf met het eensluiten van doe voeding of met het bij mij ontbrekende master-gedeelte.
 
De voeding loopt bij deze met drie draden door de hele mixer heen, op onderstaande foto zie je die drie draden vanaf de onderste print (de voedingsprint) komen. Links is +15V, midden is ground (dubbel uitgevoerd) en rechts is -15V.
 

Attachments

  • drvoeding.jpg
    drvoeding.jpg
    86,8 KB · Bekeken: 57
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, ik zal zo even wat foto's maken van de mijne als ik mijn digitale fotocamera bij me heb (geef me even uurtje of 2).

Maar

Mijn multiconnector heeft 14 pinnetjes en de 3 ijzeren draadjes die erdoorheenlopen zijn daar bepaalt niet op aan te sluiten... buitendien heb ik nog geen idee of de voeding bij het mengpaneel past...:confused:
 
Je kan het bepalen van welke busrail de + en de - voeding is ook op de de volgende manier bepalen.

Hoogstwaarschijnlijk zitten er opampjes op de printen. Ook weer een zeer grote kans dat dit TL072 en TL071's zijn. Zoek nu een van die 2 types op en meet vervolgens tussen de voedingspinnen van deze opamps en de busrails, en dan weet je 100% zeker wat de + en de - van de rail is. Waarschijnlijk zitten er op de PCB's nog 10ohms of zoiets serie weerstandjes, dus dat is de weerstand die je op een gegeven moment moet gaan meten.
 

Attachments

  • dr_busrail.jpg
    dr_busrail.jpg
    18,4 KB · Bekeken: 63
Mijn multiconnector heeft 14 pinnetjes en de 3 ijzeren draadjes die erdoorheenlopen zijn daar bepaalt niet op aan te sluiten... buitendien heb ik nog geen idee of de voeding bij het mengpaneel past...:confused:

Klinkt alsof je toch een hele andere mixer hebt dan, want in deze zitten helemaal geen connectors.
 
Beste Studioduif

Hoe graag zou ik willen begrijpen wat jij allemal zegt!
Om even mijn situatie te verduidelijken, ik loop stage bij een studio, en heb weinig verstand van electronica.
Ik heb voor jou gekeken naar mijn printplaten, ik heb, als je het paneel op de kop legt, 10 vertikale platen met daaraan an elke plaat 1 horizontale vastgepint. Nogmaals, binnenkort komen er foto's jongens!~
Ik heb gekeken of er iets opstond, maar ik heb tot nu toe nog niets kunnen vinden wat te maken had met jou post, helaas.

Nogmaals mijn nederige excuses voor mijn extreme onwetendheid, en alvast bedankt voor jullie geduld! :okdan:
 
Origineel geplaatst door etaoin
Klinkt alsof je toch een hele andere mixer hebt dan, want in deze zitten helemaal geen connectors.

Dat is een betje het punt, er is mij verteld dat uiteindelijk de voeding op het paneel moet worde naangesloten. De voeding werkt: we hebben gen idee welke voltage hij heft en al helemaal niet waar we die moete naansluiten op het paneel.
Maar
Als er suggesties zijn hoor ik dat graag
 
Ok, je doelt denk ik op een multimeter. Ja dat kan ik binnenkort het beste even doen. Alvast bedankt daarvoor!

Maar goed... Het mengpaneel werkt nog steeds niet dus... en ik heb net de vamera opgehaald van huis, maar de batties zijn leeg en dat zou betekenen dat ik weer de oplader moet gaan halen...zucht. ik ben ook zo lekker bezig :s

In ieder geval, etaoin, jou pic die je gepost hasd komt, naast de kleuren van de printplaten, behoorlijk overeen. Doel van mijn stage is onder andere dat de helt van het board weer begint te werken, enkel en slechts alleen de opnamedeel, dus NIET het mixgedeelte, dat gebeurt wel digitaal.. maar we willen een lekker vintage sound als resultaat. Ik heb nogmaals geen idee hoe alles werkt, zelfs niet wát uberhaupt werkt, en de enige manier om daarachter te komen, is de voeding erop te zetten.

Stel dat ik de voeding gemeten heb, hoe zou ik de multiconnector in vredesnaam erop aan kunnen sluiten?
 
Ok, dan op deze manier dan, op alle kanaal printen zullen waarschijnlijk 8 pins IC's zitten. Dit zijn zwarte blokjes van +/-8 bij 10mm. Dit zijn waarschijnlijk TL072 of TL071's. Dit staat op dit componentje gedrukt.

Meet voorbeeld bij een TL072.
Pak een multimeter, zet deze op ohmse meteing en controleer even of ie het doet door de 2 meetpennen tegen elkaar te drukken, de meter zal nu iets van 0 of een zeer laag getal moeten weergeven.

Zet nu een meetpen op bijvoorbeeld pin 8 van het IC (zie foto waar +15vdc bijstaat), en ga nu alle busleidingen na waar je een lage ohmse meteing ziet. Deze leiding is de +

herhaal dit voor de pin waar ik -15VDC bij gezet heb en dit is dus de -.


Als er alleen maar TL071's in zitten, dan moet je voor de plus meting niet pin 8 maar pin 7 pakken.

Is dit allemaal te moeilijk, dan is het mischien zowieso verstandig om na te denken of je dit uberhaubt zelf moet doen.

Groet,
 

Attachments

  • drawing1.jpg
    drawing1.jpg
    9,4 KB · Bekeken: 67
OK, ik heb de TL's geteld. Ik kom per printplaat niet verder dan 6, en ik heb ze uitvoerig bekeken. Hier staat voornamelijk TL072 op, maar ik trof ook een TL042 aan en ook wat onbekende.... Gaat hetzelfde hiervoor nog steeds op?
 
de voedingen van al die TL's hangen toch allemaal aan elkaar. Je hoeft de meting maar met 1 iCtje te doen (maakt niet uit waar, omdat de voedingen van deze IC's met 99% zekerheid allemaal aan elkaar vebronden zitten) en dan weet je de plus en - van de bus van de tafel is.

Ik zou zeggen, omdat er toch meerdere TL072's opzitten, zoek er 1tje uit, waar dan ook, waar je makkelijk bij kunt en voer de meting uit.

Succes
 
Ik heb even gekeken naar het bovenstaande schema wat je gepost had, maar ik wordt er, zoals verwacht, niet evenveel wijzer van. Ziet u, een "bus" is mij redelijk onbekend als het gaat om mengpanelen, dus ik zou graag wat meer uitleg, want van dat schema snap ik niet heel veel.

Mijn oprechte excuus.
 
Met de bus bedoel ik de metalen draadjes die over alle printen heen gesoldeerd zitten. de waarschijnlijk blanke draden die de kanaal printen met elkaar verbinden.

Ik raad aan om er verder niet zelf aan te zitten, laat dit liever aan iemand over die er meer kijk op heeft
 
Origineel geplaatst door studioduif
Met de bus bedoel ik de metalen draadjes die over alle printen heen gesoldeerd zitten. de waarschijnlijk blanke draden die de kanaal printen met elkaar verbinden.

Ik raad aan om er verder niet zelf aan te zitten, laat dit liever aan iemand over die er meer kijk op heeft

Juist. Ziet u, het probleem is een beetje dat dit het beoogd resultaat moet worden van mijn stage. Ik heb verder weinig dingen te doen, naast de kunst af te kijken hier...
 
Back
Top