1:1 600 (of 3000) ohm trafo's met 5 pinnen (tapped)

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.871
Locatie
Bij Herentals, België
Hoi!

Nogal wat schemaatjes gebruiken een 1:1 trafo van 600 ohm (soms ook 3000). Deze heeft in het schema 5 pinnen.

Het begeleidend schrijven doet ook vermoeden dat deze trafo's overal te vinden zouden zijn (oude modems enzo) en quasi niks zouden kosten.


Ik zou er mogelijk 4 nodig hebben voor een projectje in de toekomst. Ik was alvast aan het rondkijken voor de kostprijs. Maar ik vind nergens zo'n 1/1 trafo met 5 pinnen. Weet iemand waar ik er zeer goedkoop aan kan geraken? Ik dacht dat minder dan 2€ per stuk mogelijk moest zijn, maar ik vind de dingen niet eens, laat staan voor een bepaalde prijs.

"tapped" lijkt de benaming voor de 5de pin te zijn. Tapped primary of secondary maakt uiteraard niet uit bij een 1:1.

cs_transformer_tapped_primary.gif


Dit is het symbool, let op de extra connector links.

1:1 600 ohm of 1:1 3000 ohm dus. Wordt ook wel eens scheidingstrafo of isolation trafo genoemd dacht ik.


Of heeft ieder elektronicawinkeltje deze liggen voor bijna geen geld? Ik ben niet van plan ze in de US te bestellen ofzo :).
 
Waar zijn de trafo's voor bedoeld? Als er audio doorheen moet kun je de prijs die je in gedachten had wel vergeten. Voor € 2,- koop je niet eens het draad wat op de trafo zit.
Het gebruik van trafo's heeft alleen zin als ze ook goed zijn en dan kom je al snel bij b.v. Lundahl uit. Ingangstrafo's en scheidingstrafo's zijn verkrijgbaar vanaf € 45,- per stuk.
Je kan proberen of een goedkope 'ground loop isolator' het ook doet, die zijn vaak bij de lokale electronicaboer te verkrijgen, maar het is maar de vraag of die 600ohm zijn.
600 ohm wordt in de consumentenhoek niet toegepast, dus kom je al snel bij pro spul uit.

Nogmaals, wat ga je ermee doen? Hoeveel signaal moet er door? Wat zit er voor? Wat komt er na? Wat is het beoogde frequentiebereik (dit is met name bepalend voor de prijs).
 
Hoi! Bedankt voor de reactie.

Het gaat om verschillende synthesizercircuits en aanverwanten waarin ze toegepast worden (vaak als alternatief voor complexere schakelingen). Er komt dus audio doorheen in frequenties tussen zeg maar 10 en 4000 Hz, minder dan 2.2V piek. Dat geldt voor alle circuits waarin ik ze wil gebruiken. Het gaat dus niet om hoge vermogens, of voor een monitor ofzo waarbij vervorming zeer laag moet zijn. Het mag een dirt ass trafootje zijn, als het maar 1:1 minimaal 600 ohm is. Lage prijs is veel belangrijker dan prestaties voor mijn toepassing :). Het moet dus geen mooie Amplimo ofzo zijn, dat is totale overkill. Hoe goedkoper hoe beter; prestaties zijn niet van belang. In oscillatoren ben ik niet van plan ze te gebruiken (hoewel dat vaak voorgesteld wordt), omdat ik die toch iets stabieler wil maken dan met de goedkoopste trafo die ik vind. :)

Hier heb ik eentje gevonden die aan de beschrijving voldoet (die is zelfs 3Kohm):

LINK

M0222.GIF



Die is NZ$4.88, ofwel 2.54 euro. Maar dan wel aan de andere kant van de wereld. :erm:

Okaphone heeft er eentje voor 8.6 euro, wat ik te duur vind voor mijn toepassing, en die heeft volgens mij geen 5e pin.

Of kan je zelf eenvoudig die pin aansluiten op een bestaande trafo?
 
Ah, dat veranderd de zaak inderdaad. Voor gebruik in een synth gelden natuurlijk andere eisen dan voor toepassing in b.v een versterker.
De midden aftakking kun je niet zelf aanbrengen, die moet namelijk precies halverwege de wikkeling zitten. Dit zou betekenen dat je de trafo voor de helft moet afwikkelen, draadje solderen, en weer opwikkelen. Dat gaat nooit goed.

Ik ben bang dat je nog wat verder moet zoeken, of gewoon de spullen van de andere kant van de wereld laten komen.


Het klinkt in ieder geval als een leuk project, veel succes gewenst bij de uitvoering.


P.S.
Ik ben zelf bezig met een supersimpele (simpel, niet goedkoop) buizenbak, daarvoor heb ik net 2 Lundahl's besteld. Het verhaal kun je hier lezen: Amplifier design
 
Het moet dus geen mooie Amplimo ofzo zijn

Bij Amplimo [http://www.amplimo.nl/] kun een kwalietstrafo kopen voor rond de €30.


;)


1:1 10k voor 2,75:

Kijk, daar valt al eens over na te denken! 6 pinnen is uiteraard even goed als 5. Bij deze zal het niet het geval zijn, maar soms is het opletten omdat maar 4 pinnen aangesloten blijken te zijn. Maar met zo'n lange draden zal dat wel niet.Als dat in die winkel te koop is, moet ik (mits ik voldoende andere spullen koop) ook wel zo iets kunnen regelen in de plaatselijke elektronicazaak. Ik hoop dat 10k nog steeds werkt voor de beoogde toepassingen, maar ik denk van wel aangezien men in hetzelfde schema moeiteloos 600 voor 3K kon uitwisselen.

Bedankt hoor!

Als ik eens bij een winkel geraak (wat erg lastig is met mijn werkuren) dan vraag ik eens of ze zo'n trafo goedkoop hebben, en meteen ook of ze nog ergens B-merk potmeters en sliders hebben. Ik zit namelijk te prototypen, en meerdere euro's per potmeter loopt dan boven mijn budget uit. Een groezelig elektronicawinkeltje heeft achterin vast nog wel wat liggen :). Als ik alles in 1 keer bestel, zal ik wel wat "eisen" kunnen stellen zoals weerstanden voor normale prijzen zonder ze per 100 te kopen. Ik heb nogal wat verschillende waarden nodig, maar telkens in behoorlijk kleine hoeveelheden. En om dan 8000 weerstanden te kopen wanneer ik er 100 nodig heb... :)

Bedankt voor de hulp eidereen. MisterG ook bedankt voor de verdere toelichting ivm toepassingen en plaatsen van een vijfde aftakking.
 
Als ik eens bij een winkel geraak (wat erg lastig is met mijn werkuren) dan vraag ik eens of ze zo'n trafo goedkoop hebben, en meteen ook of ze nog ergens B-merk potmeters en sliders hebben. Ik zit namelijk te prototypen, en meerdere euro's per potmeter loopt dan boven mijn budget uit. Een groezelig elektronicawinkeltje heeft achterin vast nog wel wat liggen :). Als ik alles in 1 keer bestel, zal ik wel wat "eisen" kunnen stellen zoals weerstanden voor normale prijzen zonder ze per 100 te kopen. Ik heb nogal wat verschillende waarden nodig, maar telkens in behoorlijk kleine hoeveelheden. En om dan 8000 weerstanden te kopen wanneer ik er 100 nodig heb... :)

Ik zou Dick Best even aanschrijven: http://www.dickbest.nl/. Die vist soms de meest vage dingen uit z'n archief (en voor weinig).
 
De el cheapo trafo's uit modems etc. zijn echt niet geschikt voor audio. Het audiospectrum bij telefoon is maar 300-3000Hz, dus lage tonen wordt echt een probleem. Even doorsparen voor die prima Amplimo zooi.
 
Zo'n 10k als degene die voorgesteld was lijkt me hoogwaardiger dan wat in een telefoon zit. Wat vervorming kan geen kwaad - de trafo's worden hoofdzakelijk gebruikt in vervormingscircuits. Het gaat dus niet om een mooie versterker ofzo.

2 amplimo's zou meer kosten dan al de rest samen. Het is geen kwestie van sparen, het is kwestie van mijzelf een budget gesteld te hebben voor protoypen, en de amplimo's vallen daar met een grootteorde buiten.

Ik heb de site van Dick Best bekeken. Als ik van plan ben te bestellen, kan ik hem inderdaad wel eens aanschrijven. Hij heeft interessante spulletjes staan, en bij een grote bestelling zal ik ook wel een tarief tussen de prijs per weerstand en per 100 weerstanden kunnen krijgen. Nog niet alles wat ik nodig heb staat op de lijst, maar daarvoor is de mail er he. Hij zegt zelf dat de site nog niet volledig is. NUja, dat heb ik pas nodig als het ontwerp helemaal af is.

Hij lijkt me wel iemand aan wie ik trafootjes zoals degene die hier getoond zijn kan vragen. BV bij pots heeft hij momenteel alleen lineaire, maar log pots moeten daar ook te bestellen zijn :). Ik ga de plaatselijke elektronicazaak bezoeken, maar houd zijn adres zeker ook in het achterhoofd! Dankjewel voor de link. Uiteraard wil ik bij zo weinig mogelijk verschillende bronnen gaan bestellen, dus ik moet nog eens bekijken wat het beste uitkomt.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Conrad heeft ook wel wat, ze hebben ook el cheapo potmeters van 1,50 ofzo.

Maar wel een minimum bestelbedrag van 20 euro plus 6,95 verzenden...
En die potmeters van 1,50 zijn Radiohm, Dick Best verkoopt Piher voor een euro.

Overigens kun je voor goedkope pots niet om Futurlec heen denk ik, $0,50 voor Alpha pots.
 
Dan kan ik ook bij The Electronic Goldmine gaan, die zijn soms onvoorstelbaar goedkoop. Maar die verzenden niet naar Europa. En Futurlec kan ik niet betalen via overschrijving. Potmeters voor een euro of minder is een mooie prijs. ALs ze dan ook nog eens door zouden hebben dat het goedkoopste plastic dopje erop echt wel een stuk goedkoper kan... het komt mij soms over als pannenkoeken verkopen en de winst maken op de suiker. 8o)

Om betalen en verzenden een beetje eenvoudig te houden wou ik het een redelijk lokaal houden. Zaterdag heb ik mogelijk kans om bij een elektronicawinkeltje langs te gaan, dan vraag ik meteen wat richtprijzen van prijsgevoelige elementen zoals de trafo's, pots, schakelaartjes en weerstanden in kleine hoeveelheden.

Nu vind ik die man niet de meest sympathieke, maar ja. Ik ken hier ook nog een leuke winkel, maar die is nooit open wanneer ik beschikbaar ben. Toch ooit eens proberen binnen te raken :).

En laat ons in de eerste plaats hopen dat het ontwerp in orde komt, want anders is er van prototypen al helemaal geen sprake :D

Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp.

Als ik een elektronicawinkeltje vind dat naast een aanbod kwaliteitsspul ook een aanbod "goedkope brol maar het werkt wel" heeft, laat ik het weten :). Want dat is wat ik nu nodig heb.
 
Back
Top