Wat is er mis met mijn versterker?

Likwidz

Music Please...
Lid sinds
8 februari 2005
Berichten
484
Locatie
Nijmegen
Beste SF-ers,

Sinds kort geeft mijn versterker nog maar aan 1 kant geluid. De rechter uitgang is blijkbaar defect. Omdat ik totaal geen verstand heb van electronica vroeg ik me af of iemand een idee heeft waar het aan kan liggen. Is hij afgeschreven of is het een veel voorkomend kleinigheidje?

Graag jullie hulp! Tnx!
 
Tnx voor je reactie. Deze electro noob heeft waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Op aanraden van een kennis even het ding opengeschroefd en wat blijkt: 1 van de twee zekeringen is kapot. Net de rechtse, dus het lijkt me toeval als dit het probleem niet is. Morgen ga ik even langs de electrozaak voor een F2,5A/250V.
 
Hmzzz, :(

Daar zit natuurlijk wat in. Enig idee, wat er dan fout kan zijn? Is zoiets dan zoeken naar een naald in de hooiberg?
 
Soms gaat zo'n zekering eruit door een fout die eens in de zoveel tijd voorkomt, zoals erg luid draaien op een feest, of het luid afspelen van testtonen. Daarna kan de zekering vervangen worden, en heb je grote kans dat er niets blijvend beschadigd is.

Dus eerst de zekering vervangen - dat is een centen kwestie* - en als het probleem blijft dan horen we het wel :)

* reken op 1 euro :duivels:
 
Kijk dat geeft weer wat hoop :)

Ik was sowieso al van plan om morgen een zekeringetje te halen, die krengetjes zijn inderdaad een kleine euro als ik me niet vergis. Ik heb een tijdje terug mijn tv proberen te maken, daar was ook een zekering kapot. Ik zet een nieuwe erin en BANG, kapot. Het probleem zat daar verder dus. Uiteindelijk richting schroothoop gegaan.

Ik ben benieuwd en hoop dat je gelijk hebt en dat ik mazzel heb met mijn versterker. Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor de reacties alvast!
 
Yeahhhhhhhhhhhhhhh! :)

Ik heb mazzel, geluk bestaat nog! :)

Het was het zekeringetje, even verwisselen en alles werkt weer! Iedereen bedankt!
 
Als de zekering er weer uitgaat moet je eens je afvlakelco's bekijken (dat zijn de grootste colablikjes in je versterker, meestal zitten er zo 2 in maar een veelvoud hiervan kan ook). Als die lekken of bol staan, dienen ze vervangen te worden. Verwar de bevestigingslijm onderaan niet met lekken.

Een gesprongen zekering kan ook duiden op instabiliteit, bv door een ontregeling in de bias van je versterker, een probleem met de inschakelvertraging... In het slechste geval begint een eindtor aan zijn doodsstrijd.

Maar even goed kan het nu gewoon jaren goed blijven en lag het enkel aan de zekering of een eenmalig probleempje. Onwaarschijnlijkheden zijn ook mogelijk he.

"een weerstand gaat normaal niet uit zichzelf stuk" zegt men zo vaak, "dus als een weerstand doorgebrand is moet je het probleem elders zoeken". Nuja ik heb toch ook eens gehad dat het simpelweg aan de weestand lag. Nieuwe erin, en hoppa ding werkt weer :).
 
Ik denk dat een lesje in "condensator"-kunde hier wel op z'n plaats is.

PAS OP MET JE POTEN BIJ DE PENNEN VAN EEN CONDENSATOR! Ook als de stekker van de versterker niet in het stopcontact zit kun je daar een behoorlijk heftige schok van krijgen!

Dat komt omdat condensators eigenlijk een soort stroom-buffers zijn. Een soort badkuipje met overloop waar je continu water bijgooit en waar via de overloop continu water uitloopt. Als de toevoer nu hapert dan blijft de overloop toch nog eventjes stromen doordat er genoeg water in de badkuip zit. Dit doet een condensator, maar dan met stroom. Het kan echter lang duren voordat alle spanning eraf is... Pas dus op!

Groeten,

Rutger
 
Nog even een tip op het bovenstaande.
Wil je zeker weten of alle spaning uit je apparaat verdwenen is: Schakel dan je apparaat niet uit met de on/off knop, maar trek simpel weg de stekker uit het stopcontact,
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Rutger19
PAS OP MET JE POTEN BIJ DE PENNEN VAN EEN CONDENSATOR! Ook als de stekker van de versterker niet in het stopcontact zit kun je daar een behoorlijk heftige schok van krijgen!

Dat komt omdat condensators eigenlijk een soort stroom-buffers zijn. Een soort badkuipje met overloop waar je continu water bijgooit en waar via de overloop continu water uitloopt. Als de toevoer nu hapert dan blijft de overloop toch nog eventjes stromen doordat er genoeg water in de badkuip zit. Dit doet een condensator, maar dan met stroom. Het kan echter lang duren voordat alle spanning eraf is... Pas dus op!

Als een versterker goed ontworpen is, dan valt de kans op een schok van een condensator op zich wel mee. Want meestal zijn er wel weerstanden ingebouwd om de lading van de condensators af te voeren als de versterker uitstaat. Condensators zijn trouwens geen stroombuffers, maar spanningsbuffers. Niet dat dat voor je eigen veiligheid veel uitmaakt, want je kunt er inderdaad een flinke schok van krijgen. Op condensators staat vermeld hoeveel Volt (spanning) ze maximaal kunnen vasthouden. Hoe meer Volt, hoe groter de schok. Verder staat op condensators hoeveel capaciteit (Farad) ze vast kunnen houden. Hoe meer (micro-)Farads, hoe langer de spanning over de condensator blijft staan. Kijk met grote condensators vooral uit bij defecte apparaten en zelfbouw projecten.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Als een versterker goed ontworpen is, dan valt de kans op een schok van een condensator op zich wel mee. Want meestal zijn er wel weerstanden ingebouwd om de lading van de condensators af te voeren als de versterker uitstaat.

Dat is toch ook de reden dat bij sommige versterkers (en adapters) het lampje soms nog wel een minuut naar uitschakeling brandt en dan langzaam uitsterft?

En even als bijdehandte aanvulling op Boemtsjak:

De verhouding tussen die spanning (V) en capaciteit (F) is overigens de lading in Coulomb (C):
http://en.wikipedia.org/wiki/Coulomb


Edit: De lading in Coulomb is niet in L, maar in C
 
Laatst gewijzigd:
Nu zal het met een stereo transistor versterker wel mee vallen met het gevaar van een schok bij de de afvlak C's. Ben je nu aan het prutsen met een buizenversterker dan is het pas echt oppassen geblazen; ik las laatst op een forum over gitaarversterkers dat iemand een bijna doodervaring had gehad nadat hij een van de condensatoren verkeerd had aangeraakt, terwijl de amp al bijna 3 dagen uitstond...
 
Origineel geplaatst door SchweinSteigör
Nu zal het met een stereo transistor versterker wel mee vallen met het gevaar van een schok bij de de afvlak C's. Ben je nu aan het prutsen met een buizenversterker dan is het pas echt oppassen geblazen; ik las laatst op een forum over gitaarversterkers dat iemand een bijna doodervaring had gehad nadat hij een van de condensatoren verkeerd had aangeraakt, terwijl de amp al bijna 3 dagen uitstond...

Buizenversterkers hebben inderdaad condensators die wel 300 Volt vast kunnen houden. Computervoedingen werken zelfs met bijna 400 Volt. Als je niet weet waar je mee bezig bent, laat dat soort voedingen dan liever links liggen. Alhoewel de beste leermethode misschien toch wel een flinke optater is. Ik heb m'n les wel geleerd toen ik met mijn vinger de printplaat van een opgeladen fotoflitser op de verkeerde plaats aanraakte... 8D :eureka:
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Ik heb m'n les wel geleerd toen ik met mijn vinger de printplaat van een opgeladen fotoflitser op de verkeerde plaats aanraakte... 8D :eureka:

Dat hoop ik wel te voorkomen. :)

Het ding, een Pioneer, werkt nog steeds als een tierelier. Eens kijken hoe lang hij het volhoudt...
 
Back
Top