Een domme vraag over Cubase

Crystal

Nieuwkomer
Lid sinds
13 oktober 2006
Berichten
5
Hallo beste mensen,

Sinds ik mijn digitale mixer heb ben ik overgestapt van Fruity naar Cubase SX. Ik produceerde in Fruity zo'n 5 jaar en beheers dat uitstekend.

Ik ben dus pas begonnen met Cubase. Gaat ietsje moeilijker.

Domme Vraag: Ik zie activiteit als ik een VST instrument selecteer (groene indicator) maar ik hoor niets.
In configuratiescherm (volumes) is alles goed.

Ik selecteer in In : bijvoorbeeld Bass-station (VST-instrument)
Ik selecteer in Out: de midi-poort van mijn geluidskaart

Moet ik nog iets speciaals doen bij de mixer van Cubase in verband met de routering?

Alvast bedankt!
 
domme vragen bestaan niet.. domme mensen wel..

ok laat ik niet te lullig doen..

bij je out selecteer je dus je vst.. want je wil toch dat de noten die je invoert uit je bass station komen?
dit zelfde geld voor de input.. hier zou je dus de midi poort moeten kiezen waar je keyboard aan hangt of whatever
in de meeste gevallen kun je dit op ANY laten staan...

erg voor de hand liggend dit.. check je manual :eureka:
 
Als aanvulling heb ik ook een 'domme' vraag betreft cubase.

Ik ben de laatste tijd wat mindser productief (terwijl de wil er zeker is)
Ik denk dat dit te maken heeft met de manier waarop FL omgaat met audio tracks.
Het is verdomd omslachtig om een midi track of live ingespeeld stuk om te zetten naar
de audio track. Ik zal even omschrijven wat ik zo rot vind aan dat gebeuren.

In de mixer moet ik eerst een kanaal enabelen voor opname. Daarna klik ik op het
diskettetje en dan verschijnt er een File save dialoog (Het boeit mij echt niet hoe
die recording gaat heten!)
Goed, vervolgens druk ik op het rec knopje en dan op play. Na de opname moet ik de
opgenomen track slepen naar een audio track spoor. Vervolgens moet ik nog de het
een en ander aan de mixertrack instellen. mocht een opname niet goed zijn kan ik
de laatste stappen herhalen. Het kost dus minstens 10 sec per recording take.

Oftewel, TE VEEL vragen en opties voor een eenvoudige opname handeling...

Nu de 'domme' vraaag betreft cubase.
Maakt cubase opnemen eenvoudiger. Dus op REC duwen, dan inspelen of midi track afspelen,
en vervolgens meteen het resultaat in een audiotrack zien.
 
Ik denk wel dat je Cubase makkelijker zal vinden om audiotracks op te nemen en te bewerken.
 
Origineel geplaatst door koekebakker
Nu de 'domme' vraaag betreft cubase.
Maakt cubase opnemen eenvoudiger. Dus op REC duwen, dan inspelen of midi track afspelen,
en vervolgens meteen het resultaat in een audiotrack zien.

Cubase maakt opnemen zooooooooooveeeeeel eenvoudiger.. je kan op rec drukken en je ding doen of af laten af spelen en opnemen, je kan zelfs een metronoom laten meelopen vanuit cubase om het live inspelen nog gemakkelijker te maken..en na afloop het audiotrack zien? in cubase zie je de audiotrack live gemaakt worden :)
daarnaast ben je niet gebonden aan pattern lengtes zoals in FL

dat dit in FL zo verrot is, is idd de reden dat de meeste ''hardware'' mensen FL maar niks vinden..
misschien leuk om eens een synth mee te laten spelen in FL voor kleine korte stukjes maar dan houd t imo ook op

FL is in MIJN ogen daarom echt alleen leuk als je helemaal software en loop based muziek maakt..

in cubase kun je trouwens nog veel verder met je audio gaan als in FL kwa bewerken en mogelijkheden, en wat ik zelf vaak doe is dat ik heel ver in zoom op een audio track nadat ik iets heb opgenomen en dan trek ik het echt zo strak mogelijk in de grid, zodat ik er zeker van ben dat een opname die uit meerdere tracks bestaan ook allemaal strak op elkaar staan afgesteld

trouwens .. in FL kun je toch ook geen delay enzo instellen? mja dat weet ik eigenlijk ff niet zeker.. in de tijd dat ik FL checkte iig niet.. als je dan hardware opneemt dan loopt t al niet strak meer met je software.. dus das echt 3 x slappe bagger..
 
Bedankt ReSoNaNcE,

Je hebt helemaal gelijk als het gaat om VSTi's. Puur en alleen VSTis gebruiken in FL is lekker.
Dat zijn natuurlijk gewoon midi kanaaltjes. Maar die tijd ben ik al voorbij. Nou... eigenlijk...
Ik heb mijn synths alleen nog nooit een hele track gemaakt met mijn synths. Ik dacht dat
het normaal was om zo (omslachtig) te werk te gaan als het ging om audio recording.

Maar nu ik je betoog zo hoor lijkt cubase mij erg prettig. Ook omdat FL te omslachtig was met
knoppendraai recordings. Ff aan de cut-off draaien op de synth en dat eenvoudig vastleggen
was er niet bij. Ik neem aan dat een profi pakket als Cubase daar geen moeite mee heeft.

Welke versie kunnen jullie mij aanraden? Ik vind het niet belangrijk dat er CD-brand-opties ,5.1
surround recording, of routing opties naar andere applicaties bij zitten. Een paar goede
standaard plugs zoals comressor, stereo widener, delay, chorus en reverb vind ik al prima.
Er hoeven ook geen live performance opties in te zitten zoals in Ableton Live.
Het geheel moet wel geheel met mijn TI (USB) overweg kunnen.

Cubase 4 voor 888 euro (of zoiets) vind ik veel te duur. Mijn budget ligt rond de 400 euro (max.)
Doodzonde dat Steinberg geen Trial versie uitgeeft trouwens.
'Try before Buy' is zeker geen optie voor mij. Uit mijn jeugd herinner ik mij dat de software
vaak incompleet was, niet goed funcioneerde en vol bugs zat. Dus ik zal het naast
promopraatjes van Steinberg moeten doen met jullie wijze raad :)

Alvast bedankt, want ik wil nu wel weer een keer fris aan de slag!
 
Laatst gewijzigd:
kijk even op de steinberg site de lite pakketjes zijn niet al te duur, je kan dan t beste ff kijken wat t pakket te bieden heeft en wat er is weg gelaten en jezelf afvragen wat je wel en niet nodig heb..

verder moet je jezelf misschien ook even afvragen of je wel cubase wil en geen ander pakket..
het schijnt dat cubase omslachtiger is en een hogere leer curve heeft als sommige andere pakketten..

zelf werk ik al sinds cubase VST 3.0 hier heb ik mezelf de basis dingetjes in geleerd en ben langzaam met de software mee gegroeit tot nu sx heb eigenlijk nooit veel tijd in de handleidingen doorgebracht, en ik red me prima..
moet er wel ff bijzeggen dat ik volgens mij maar 50% gebruik van wat sx te bieden heeft..
maar ik kan me niet echt voorstellen wat mensen er moeilijker aan moeten vinden..
heb zelf wel eens de andere pakketten geprobeerd en daar snapte ik dan weer geen ruk van ..
nu ben ik wel het type dat probeerd zonder handleidingen, en zo redde ik me dus niet bij de andere pakketten in cubase echter geen probleem .. het enige wat ik soms wel eens puzzelen vind is die hele routing die je soms moet opzetten van je geluidskaart en cubase etc. maar dat wordt alleen lastig als je met meerdere ingangen en uitgangen bezig gaat.

daarnaast vind ik cubase sx er gewoon mooi uitzien en cubase 4 word nog mooier terwijl andere juist weer een hekel hebben aan cubase omdat het zo zn best doet er mooi en profi uit te zien

maar goed, er zijn al vele threads over ''welke sequencer'' etc. etc.

succes met je keuze :)
 
Het mooie is dat Cubase en FL tegenwoordig prima samen gebruikt kunnen worden, omdat je FL als VSTi kunt gebruiken of kunt ReWiren. :)
 
Ik ben al om :) . Zeker na de uitleg die ik kreeg in Feedback (vooral het
volautomatische mixdown gedeelte klinkte mij heerlijk in mijn oren. Mijn
Cubase Studio 4 komt over een dag of 5 binnen! De prijs vind ik ook erg
netjes... 385 Euro.

Aj kent weet! :smikkel: :smul:
 
veel plezier ermee :)

mocht je hulp nodig hebben hoor ik t wel, ben nooit te beroerd een ex dickenberger te hulp te schieten :biertje:
 
Laatste offtopic berichtje, anders gaat de moderator ingrijpen (gelijk heeft ie)

Ja, Wanda was er ook... Ze ziet er nu wel een 'stukkie' ouder uit. Bovendien heeft ze
haar mooie krullen vervangen voor dreads. (een doodzonde). Maaaar ze was nog wel net zo lief
als toen :D
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top