Yamaha REV-5 met lekke condensatoren (foto's!)

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.798
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ik heb hier een Yamaha REV-5 reverb die vanavond opeens gek begon te doen; een hoge ruis/fluit op de effects die zonder aanwijsbare reden verdwijnt en terugkomt.

Even opengeschroefd, en op het voedingsbordje zitten een aantal lekke condensatoren, zo te zien...

Twee rooie grote dingen:
 

Attachments

  • p1010099 (small) (custom).jpg
    p1010099 (small) (custom).jpg
    27,8 KB · Bekeken: 79
Een grote zwarte:
 

Attachments

  • p1010102 (small) (custom).jpg
    p1010102 (small) (custom).jpg
    22 KB · Bekeken: 58
Eentje die zo te zien echt knapperig is, en gemorst heeft over z'n buurman:
 

Attachments

  • p1010104 (small) (custom).jpg
    p1010104 (small) (custom).jpg
    34,3 KB · Bekeken: 63
Twee van die groene jongens:
 

Attachments

  • p1010107 (small) (custom).jpg
    p1010107 (small) (custom).jpg
    23,8 KB · Bekeken: 65
Nou vraag ik me eigenlijk af, is dat nou duur om te repareren?
Is er haast bij geboden omdat het 'snot' wat eruit komt dingen aanvreet?
Kan elke huis- tuin- en keuken soldeerfreak / wasmachine monteur dat doen, of moet ik 'm toch maar naar de geeigende adresjes brengen?

En nog zoiets: het 'snot' wat eruit komt is al uitgehard, komt dit omdat het misschien al een tijd geleden is gaan lekken?
Of gaat dat uitharden vrij snel?
 
Hoi Hanz,

Die zijn niet lek!!!!!. Dit is kit - lijm, een methode die vooral Japanse fabrikanten toepassen om er voor te zorgen dat zwaardere componenten tijdens transport niet lostrillen.

Wat wel mogelijk is wat ik o.a. bij Yamaha hifi regelmatig gezien heb is dat de lijm geleidend is geworden door de loop van tijd en dat gedeeltes van de schakeling die hoog impedant is daar last van begint te krijgen. Vaak was het zo dat de combinatie van lijm en tekstopdruk (silcscreen) helemaal bing is.

Ik denk in dit geval dat dit niet de oorzaak is, maar gewoon de lijm verwijderen en kijken of dit geholpen heeft.

Succes.
 
Wat studioduif zegt klopt.
Ik heb mijn Rev7 ook eens open gehad en dacht eerst ook dat mijn condensators lekte.
Maar toen ik beter keek bleek het inderdaad gewoon kit te zijn.
De onderdelen waren gewoon goed.
 
Idd was studioduif zegt, gewoon kit om lostrillen te voorkomen.
Het probleem wat je beschrijft kan op een aantal manieren ontstaan.
Als het bakkie het nog waard is, zou ik hem wegbrengen ter reparatie.
Als je een oscilloscoop hebt, kun je zelf kijken waar de storing vandaan
komt...

Heiko
 
ben ik nog niet helemaal wakker of zijn die foto's gewoon niet scherp...... :gaap:


keb eens echt lekkende elco's gehad in een oud vox jaguar orgeltje en dat zag er meer uit alsof ze schimmelde bovendien waren die elco's helemaal opgezwolle en plakkerig.
 
Is siliconenkit, althans dat gebruikte ik ook bij me exbaas om de zooi vast te lijmen op de print, prut wat uit elcoos komt is meestal bruin, kijk of de elcoos bolstaan, dat zijn die ronde zwarte tonnetjes, meestal zit er aan de bovenkant in het alu een kruisje, kijk of deze nog dicht en vlak is.
Die rooie dingen zijn ook condenators, maar zonder polirariteit, deze lekken geen vloeistof maar kunnen wel electries lekken maar dat duurd meestal zo'n 25jr, dus dat zal bij jouw wel meevallen.

Je klacht zou best wel in wat voedings-elco's kunnen zitten maar je fotoos zijn een beetje wazig dus ik kan het niet goed zien.

Oh ja, zit het in je voedingselco's en je gaat ze vervangen kijk dan voor elco's met een langere levensduur, anders heb je het weer over een paar jaartjes.
 
Ha allemaal, bedankt voor de tips!
Ik had al even wat foto's van lekke caps opgezocht, en die zagen er idd. anders uit.
Maarja, ik ben niet zo technisch met dit soort dingen, dus gelukkig hebben we daar het forum voor.

Ik ga nog maar eens op zoek naar een verklaring voor de storing... misschien warmte... misschien gewoon geesten in de machine...(zie Hooihuis' thread... ;))

Foto's zijn inderdaad wazig omdat een flits niet zo goed uitpakte en het was een beetje donker (lange sluitertijd & whisky combineren niet echt goed...)
 
Een kapotte elektrolytische condensator kan de oorzaak zijn.
De problemen die een elco kan veroorzaken zijn meestal willekeurig
totdat de elco echt de geest geeft.
Je kunt zachtjes met een plastic voorwerp op de printplaat tikken om
de ruis "uit te lokken". Als iedere keer de ruis ontstaat als je op een
bepaalde component of locatie tikt, zit je er in de buurt.
Neem een isolerend voorwerp om te tikken om geen kortsluitingen te
veroorzaken en pas op voor hoge spanningen.
Als een bezetene met een voorhamer op de onderdelen hakken mag
dus niet want de kop van de hamer is geleidend ;-)

Heiko
 
Kijk, daar heb ik wat aan!
Ik ben eens voorzichtig met de hard-rubberen achterkant van een schroevendraaier gaan rondtikken.
Wel een beetje voorzichtig, natuurlijk... ;)

Er zijn 3 gescheiden secties in de REV5; zo te zien een voedingssectie met trafo, een analoge processing sectie met verbindingen naar de audio input/output, en een digitale sectie met daarop geheugenchips en verbindingen naar het frontpaneel.
Op een gegeven moment tikte ik op wat er uitziet als het analoge processingboard, op een bepaald zilverkleurig onderdeel, en toen hoorde ik dat direct effect hebben op de mate van piep/ruis.

Bij genoemd zilverkleurige onderdeel staat "LPF101", er zitten er nog twee ("LPF102" en "LPF103"). Het lijkt me hoogst waarschijnlijk dat LPF hier staat voor Low Pass Filter en dat is op zich wel verklaar qua functie (of weigeren van functie in dit geval).

Ik heb even een fotootje gemaakt bij gunstiger licht en met minder whisky.
Kan iemand wat zinvols zeggen over het zilverkleurig ding genaamd "LPF101"?
Het goeie nieuws is dat de ruis na de 'behandeling' lijkt te zijn verdwenen. Kan ik er gezien de eerdere berichten in de post vanuit gaan dat het ding over een tijdje alsnog echt kapot gaat?

Nogmaals dank voor het meedenken! :)
 

Attachments

  • rev5.jpg
    rev5.jpg
    89,7 KB · Bekeken: 64
2 vraagjes:

-staat er nog wat op de zijkant van die LPFs ? Ik denk trouwens dat je vermoeden juist is
LPF is waarschijnlijk low pass filter...
-is het geluid wat je krijgt hetzelfde als het geluid waar je last van hebt ? Componenten kunnen
namelijk geluid veroorzaken als erop getikt wordt. Dit heet microphonie. Als je hetzelfde geluid
krijgt weet je behoorlijk zeker dat je goed zit. Als het een ander geluid is, dan klopt het waarschijnlijk niet.

Heiko
 
Het geluid waar ik last van had / heb lijkt precies een soort opstekende storm. Net of je ergens een microfoon open hebt staan, best apart eigenlijk. Een hoge suis / piep die opeens zonder reden komt en weer gaat.

Op het moment dat ik op LPF101 tikte, hoorde ik de ruis direct veranderen (plus de tik klonk door in de audio). Ik heb vervolgens nog een aantal keren over de volle breedte van het onderdeel getikt, en nu is de ruis dus (voorlopig?) weg.
Vreemd genoeg, als ik op de andere 2 LPF's tikte, hoorde ik helemaal niets.

De print op de zijkanten van de LPF's is lastig te lezen.
Volgens mij is de opdruk van alle 3 identiek, en staat er:

LP20C9B6
SOSHIN 8708

Op zich zie ik op het web wel een soort-van-referenties naar een component met de identificatie "LP20C9B6".
Maar die lopen helaas op niets uit. Ik weet er verder niet echt genoeg van om hier evt. iets mee te kunnen.

Ik sluit even nog een foto bij:
 

Attachments

  • rev5-2.jpg
    rev5-2.jpg
    127,7 KB · Bekeken: 57
Zoals het er naar uitziet is inderdaad die LPF unit kapot.
Ik weet niet het wat het is. Het ziet eruit als een module
waarin nog een printplaatje met onderdelen zit.
Misschien dat de module bedoeld is om quantisatieruis uit
het signaal te halen of zo.
Ik zou niet weten waar je zo een unit kan kopen :-(.
Digikey verkoopt ze niet en als die het niet heeft dan
wordt het lastig. Ik zou eens met yamaha bellen...

Als je handig bent met een soldeerbout, dan zou je twee
van die units onderling kunnen verwisselen en kijken of het
geluid weg is uit het kanaal.
Als je de unit los hebt, kun je kijken of je (heel voorzichtig)
het kapje los kan halen en kijken wat erin zit. Maar misschien
moet je daar nog even mee wachten totdat je weet of
ze nog leverbaar zijn...

Kun je trouwens bedenken waarom er 3 van die units in
de signaalweg zitten ? Heb je bv drie (stereo) output ?
Of zitten er drie standen van een bepaalde preset in
de reverb (bv drie sample speeds) ?

Heiko
 
Waarom er 3 in zitten is mij ook een raadsel.
De REV5 is een digitale multif-fx bak met vrij professionele specs (voor die tijd). Stereo in en out, allebei via Jack of XLR, instelbaar op -20 of +4. Verder is het er niets instelbaar qua samplerate o.i.d., maar zo oud is het apparaat nou ook weer niet (ergens eind jaren '80 / begin jaren '90 gok ik). Verder is het geen overdreven dure vintage bak, maar ik vind dat-ie fijne reverbs produceert...

Ik kwam de factory site van Soshin tegen op: http://www.soshin-ele.com
Hier staan onder het kopje "LC filters" een aantal dingen die hierop lijken ("application: for studio digital equipment").
Het gaat hier inderdaad om lowpass filters, volgens de beschrijving.
Jammer genoeg kom ik het specifieke component niet tegen...

Voorlopig lijkt het probleem opgelost, ik kijk het nog eventjes aan.
Wie weet, misschien is er tijdens transport wat losgetrild - ik kreeg de REV5 namelijk toegestuurd zonder goede verpakking.
 
Mooi dat je die site gevonden hebt. Betekent ook meteen dat je als het nodig
is kunt zien wat voor onderdeel het is etc...
Als het probleem terug komt, kun je waarschijnlijk de soldeercontacten even
aanstippen (de soldeer weer even laten smelten).

Succes met je reverb !

Heiko
 
Heiko:

Relaxte hulp heb je geboden man.
De tip van het "uitlokken" met een plastic voorwerp is voor mij een hele goeie.

Thanx
 
Back
Top