MS-404 CV/Gate is vals..

M.Raven

Acidophilus
Lid sinds
11 oktober 2004
Berichten
234
Ik heb een probleem met mijn Doepfer MS-404.
Mijn SH-101 klinkt vals als ik hem aansluit op de CV/Gate uitgang van de MS-404.

Ik merkte dat ik dit probleem kan verhelpen met het CV/Adjust schroefje aan de achterkant van de 404.
Alleen als de 101 zuiver klinkt dan klinkt de 404 zelf vals.

Met de instel-potmeters in de 404 is dit probleem ook niet te verhelpen.

Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan verhelpen?
 
5. Abgleich

5.1. Abgleich des MIDI-CV-Interfaces:

P26 so abgleichen, daß am Operationsverstärker-Ausgang (IC16) genau 1.00V/Oktave erscheinen. Hierzu zuerst den Referenzton (default: 36) über MIDI-In auslösen, Spannungswert notieren (einige mV). Danach MIDI-Note 5 Oktaven höher auslösen und P26 so justieren, daß der Spannungswert 5.00 V darüber liegt. Nochmals Referenzton prüfen und ggf. Justierung wiederholen.

Hier is de link

:okdan:
 
Bedankt voor de link. :mega:

Ik moet mijn Duits weer eens ophalen geloof ik.:erm: Maar met een woordenboekje kom ik er wel uit hoop ik.

Het gaat er volgens mij om dat ik een spanning van 5 V meet op de uitgang van IC 16...
 
Origineel geplaatst door M.Raven
Het gaat er volgens mij om dat ik een spanning van 5 V meet op de uitgang van IC 16...

Zo moet de CV uitgang worden afgesteld:
Je meet gewoon de spanning van de CV uitgang.
Bij midi noot 36 (C1) moet er 0,00 Volt opstaan.
Bij midi noot 96 (C5) moet er 5,00 Volt opstaan.

Je regelt het af met potmeter P26, dat is die lange meerslagen pot die je aan de achterkant kan afstellen.

De VCO zelf regel je af met P16, P17 en P18:
5.3. VCO-Scale, High-End-Trimm + Offset

Das Gerät sollte vor dieser Justierung bereits etwa 30 Minuten in Betrieb sein, um nachträgliche Abweichungen auszuschließen.

* 1. MIDI-Referenzton des MS-404 auf C1 stellen (MIDI-Code 36)
* 2. P2 (Tune an der Frontplatte) und P18 (VCO high end trim) in Mittelstellung bringen.
* 3. Die VCO-Scale mit P17 zunächst grob einjustieren, so daß beim Spiel auf dem angeschlossenen MIDI-Keyboard Oktavsprünge am MS-404 richtig wiedergegeben werden (Oktavsprünge am Keyboard müssen eine Frequenzverdopplung des VCOs bewirken).
* 4. Taste F3 drücken (F 2 1/2 Oktaven über dem Referenz-C). VCO-Frequenz mit P16 (VCO Offset) auf 174.6Hz einjustieren.
* 5. Taste F1 drücken (F über dem Referenz-C). VCO-Frequenz mit P17 (VCO Scale) auf 43.6 Hz einjustieren.
* 6. Schritte 4. und 6. wiederholen, bis die Frequenzwerte stabil stehen.
* 7. Taste F5 drücken (F 4 1/2 Oktaven über dem Referenz-C). VCO-Frequenz mit P18 (VCO High End Trim) auf 698.4 Hz einjustieren.
* 8. Schritte 4. bis 7. wiederholen und ggf. nochmals nachjustieren.

Mit dem VCO-Offset-Trimmpotentiometer P16 wird die absolute Tonhöhenlage so einjustiert, daß bei Mittelstellung von P2 (Tune) und dem Empfang des Referenztones (tiefstmöglicher Ton) eine VCO-Frequenz von ca. 32 Hz resultiert. 32,703 Hz entsprechen der Tonhöhe eines "C" mit MIDI-Code 24 (dezimal). Auf Kundenwunsch kann der VCO auch eine Oktave höher gestimmt werden (65,406 Hz = "C" mit MIDI-Code 36). Da der MS-404 vermutlich häufig im Baßbereich eingesetzt wird, sollte jedoch genügend Reserve nach unten sein, daher die Standard-Justierung auf MIDI-Code 24.

Wel een pruts werkje.
 
EUREKA !!! :mega: :okdan:

Het is me gelukt. Het heeft me wel een hoop moeite gekost. En mijn vriendin werd helemaal naar van mijn oktaaf-loopjes! :D

De CV was snel gefixt (1V/Oktaaf) maar mijn VCO was nogsteeds vals.
Uiteindelijk bleek dat ik P17 in mijn 404 over het hoofd had gezien. Hij is staand gemonteerd en ik zag hem aan voor een condensator. Na een beetje draaien aan dat ding is het me dan toch gelukt.

Heel hartelijk dank!

Ik heb ook even de jumpertjes omgehaald zodat de CV/Gate Out een In wordt en hem met mijn 303 aangestuurd.
Check attachment...
 

Attachments

  • doepfer.mp3
    477,3 KB · Bekeken: 56
:okdan:

Hij stuiterd lekker dat loopje.


Met jumpers 3 en 4 kan je de LFO's in rechthoek veranderen.
Omdat de LFO's tot zo'n 5kHz gaan kan je daar erg leuke effecten mee krijgen.

Ik heb een daarvan voorbeeldje erbij geplaatst.
Eerst hoor je de VCO geFMed worden, daarna komt de filterresonantie erbij en hoor je filter FM.

Ik vind het een vet bakkie.
 

Attachments

  • ms-404pulsfm&filtermod.mp3
    621,1 KB · Bekeken: 60
Ja supervet man! Lekker ziek die FM! :halleluja
Ook leuk met de noise-generator.

Ik had dat ook al gezien van die jumpers.
Ik ga misschien nog een switch aan de achterkant maken zodat ik kan schakelen tussen CV-In en -Out i.p.v. de jumpers.

Een wereldbak die MS-404!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top