levensuren electronische apparatuur

- -

Ouwe rot
Lid sinds
7 februari 2003
Berichten
3.750
ik heb laatst mijn rm1x een heel weekend aan laten staan per ongeluk.
in principe zoub het geen probleem moeten zijn, want mijn versterker staat al 11 jaar zowat iedere dag aan.

maar wat is de gemiddelde levensduur voor z'n rm1x ? en dan heb ik het over normaal gebruik. hoeveel uren mag die aan staan totdat die gebreken gaat vertonen? zelfde met de k-station
 
dus ik kan mijn rm1x best 10 jaar onafgebroken aan laten staan?
bw iemand nog laptop nodig? rm1x inruil mogelijk, kan er wel 2 gebruiken, stop met soft synths
 
Als 'ie zo lang (10 jaar dus) aan staat en stof staat te verzamelen heb je dikke kans dat daarna alles kraakt, de voeding een keer doorbrandt en het lcd scherm niet meer werkt.
 
ik heb weleens vernomen dat het juist beter voor je spullen is om ze altijd aan te laten staan aangezien ze de grootste "klappen" krijgen van het aan en uitzetten.

wegens te hoog energieverbruik doe ik dat overigens niet zelf, maar een weekend aan laten staan stelt echt niks voor.
 
De voyager verzamelt een ander type 'stof' en ik heb een sterk vermoeden dat 'ie van hoogwaardigere materialen is gemaakt dan een massaproductie synth/sequencer
 
zwakste schakel !

oneindige levensduur lijmkt me stedrk ,er wordt toch een berekening van te voren gemaakt wat de +verwachte levensduur is , in uren-

discrete onderdelen:)
 
Origineel geplaatst door koediman
ik heb weleens vernomen dat het juist beter voor je spullen is om ze altijd aan te laten staan aangezien ze de grootste "klappen" krijgen van het aan en uitzetten.

wegens te hoog energieverbruik doe ik dat overigens niet zelf, maar een weekend aan laten staan stelt echt niks voor.

Het is een beetje dubbel, bij het steeds afkoelen en opwarmen, dus uit en aanzetten, kunnen er haarscheurtjes in componenten komen waardoor ze een keer defect kunnen gaan.
Maar door het voortdurend aan laten staan slijten de onderdelen wel weer harder, in principe slijten halfgeleiders (transistors diodes IC's) niet, maar ja..., condensators en vooral elco's hebben wel een beperkte levensduur, weerstanden gaan ook niet eeuwig mee...

Dus eigenlijk valt er niks zinnigs overr te zeggen.
 
jij weet er veel van. is bv de electronica van een Roland d10 uit de jaren 80 beter dan bv k-station van nu?
condensators is iets uit een analoge synth?
 
beetje nutteloos allemaal .. wil je gegarandeerd zo lang mogelijk met je gear doen.. zet t dan zo weinig mogelijk aan en bedek t onder stofhoezen.. hoe lang iets mee gaat is tegenwoordig echt niet te voorspellen..

soms gaat t jaren mee, soms enkele seconde en soms is t al kapot voordat je t heb aan geraakt

geniet gewoon van elk moment dat je spul t nog doet en maak je verder niet druk om de levensduur :)

sowieso.. alles is (bijna) te repareren en vooral met dat yamaha en novation spul hoef je je geen zorgen te maken
genoeg adressen waar je die zooi kan laten repareren. zeldzame vintage instrumenten, als dat t begeeft dan heb je pas een probleem, maar ook hiervoor is bijna altijd wel iemand te vinden als je goed zoekt, dan nog maar hopen dat de benodigde onderdelen nog ergens te vinden zijn, of vervangbaar zijn voor onderdelen van tegenwoordig :)
 
niet helemaal on topic maar wel een knagende vraag bij mij;

Ik heb sinds 31 december 1989 een D20.
De laatste 7 jaar gebruik ik hem niet veel, daarvoor heel veel.
Maar de memory batterij heb ik nog nooit hoeven vervangen.
Dat is godoeme bijna zeventien jaar.

Is dat uberhaupt "physisch" mogelijk zou ik aan de hier verzamelde deskundigen willen vragen.
 
vreemd, misschien verbruikt het niks.
battreijlekkages zijn bekende problemen en die zijn opgelost met vervangbare onderdelen. das dus geen probleem.
 
in principe slijten halfgeleiders (transistors diodes IC's) niet,

Er bestaat een fenomeen genaamd electro migratie. Dit is sliijtage van halfgeleiders. Wanneer een IC goed ontworpen is zal je daar niet al te veel van merken, maar normaal wordt toch voor een soortement van beperkte levensduur gekozen i.v.m. kosten etc. Vaak doen halgeleider fabrikanten Oplife testen (Operational Life), en wordt de chip werkend in een oven gelegd gedurende 500-1000 uur op 125-150 graden. Komt ie daar door heen dan garanderen veel IC fabrikanten dat zo'n chip 10-20-25 jaar meegaat, daarna is het gewoon geluk hoe lang ie nog meegaat
 
Origineel geplaatst door chilistein

Ik heb sinds 31 december 1989 een D20.
De laatste 7 jaar gebruik ik hem niet veel, daarvoor heel veel.
Maar de memory batterij heb ik nog nooit hoeven vervangen.
Dat is godoeme bijna zeventien jaar.

Dat klopt, ik had orginele Roland penlite batterijen waar een houdbaarheidsdatum van 87 ofzo
opstond, en die doen het nog prima. Heb ze opgemeten, voltage nogsteeds correct en
geen sporen van aankomen corrosie. Zal wel aan de soort batterijen liggen.
 
...

...

nou er toch zoon dergelijk onderwerp is heb ik ook meteen eenvraagje :p

Is het erg om al je apperatuur met 1schakelaar aan en uit te zetten ipv alles afzonderlijk met de powerknop van iederapparaat?

of maakt het eigenlijk geen fukc uit?
 
Re: ...

Re: ...

Origineel geplaatst door CptCRxCK
nou er toch zoon dergelijk onderwerp is heb ik ook meteen eenvraagje :p

Is het erg om al je apperatuur met 1schakelaar aan en uit te zetten ipv alles afzonderlijk met de powerknop van iederapparaat?

of maakt het eigenlijk geen fukc uit?
Als je je PC op dezelfde groep hebt zou ik dat niet doen. Volgens mij zijn zulke stroompieken niet erg bevordelijk voor je PC.
 
Mijn broer die is afgestudeerd in elektronica (wat niet veel wil zeggen) hij zegt dat bij potmeters en vaders een bijgevoegt nummer staat vermelt hoevaak je die kan draaien voor dat deze theoretische het begeeft. alleen weten niet veel mensen deze code op zakjes. op instrumenten zitten vaak toch wel de betere.
 
@MrSpace
Ik snap het niet helemaal... Je RM1X stond dus een weekend aan.
Maar is ie nu dan kapot ? Anders is er toch niets aan de hand ?

De levensduur van elektronica hangt sterk af van de belasting van
de elektronica. Hierbij gaat het zowel om de spanning als de temperatuur
waar de componenten aan bloot gesteld worden.
Hoog-spanningscomponenten (dan heb ik het over echte hoogspanning
dus duizenden volts) heeft een grotere kans om stuk te gaan.
De elektrische krachten die op deze componenten staan zijn namelijk
groter.
De temperatuur heeft ook een grote invloed. Daarom gaan onderdelen
die warm worden vaak eerder stuk dan hetzelfde component bij dezelfde
spanning op kamertemperatuur.
Een andere factor is de constructie van de component en de materialen
die voor de fabricage gebruikt zijn. Elektrolytische condensatoren gaan
volgens mij het meeste kapot van laag-spanningscomponenten. Dit
komt omdat hierin een vloeistof (elektroliet) zit die langzaam verdampt.
Na een groot aantal jaren is er veel elektroliet verdampt en zal de condensator
stuk gaan. Dit heeft dus duidelijk te maken met de constructie.

En je vraag over condensatoren:
Volgens mij zijn tegenwoordig de isolatiefolies die in condensatoren gebruikt
worden van veel betere kwaliteit dan vroeger. Dus is volgens mij een
condensator elektrisch gezien net zo goed of beter dan als vroeger.
Hoe het zit op audio gebied is weer anders. Hier komen dingen zoals
frequentiegedrag en soakage aan de orde. Daar zou ik persoonlijk niet
even weten of de condensatoren beter zijn. Ik denk dat het daar
afhangt van het soort isolatiemateriaal (teflon, polyester of mylar isolatie
etc...)

En het verhaal dat aan en uitschakelen van apparaten het slechts is klopt
in het algemeen wel. Als de voeding van een apparaat een tijd uit heeft
gestaan zit er geen lading meer in de condensatoren. Als het apparaat
dan aangeschakeld wordt, worden heel snel de voedingscondensatoren
opgeladen. Hierbij treden hoge stromen op, die dus een zwaardere belasting
dan bij normaal aan staan vormen.
Aparaten zoals televisies die zware voedingen hebben, hebben om deze
reden een piekstroombegrenzer. Dit is een weerstand die de stroom tijdens
het opstarten begrenst. Als de condensatoren vol zitten neemt de waarde
van deze weerstand af en zal de stroom hierna ongehinderd kunnen vloeien.
Deze weerstand kan niet heel snel reageren op aan en uitschakelen vanwege
het werkingsprincipe (opwarming). Daarom moet je nooit je computer of
televisie snel aan en uitzetten (een paar keer per seconde de knop in drukken)
dan heb je een redelijke kans dat je de voeding snel molt...

Anyway genoeg geleuter van mijn kant. Ik zou me niet druk maken om je
RM1X. Dat is volgens me een heel degelijk ontworpen apparaat dus die kan
dat wel hebben om een tijdje continu aan te staan... ;-)
 
Origineel geplaatst door heiko
@MrSpace
Ik snap het niet helemaal... Je RM1X stond dus een weekend aan.
Maar is ie nu dan kapot ? A................ heel degelijk ontworpen apparaat dus die kan
dat wel hebben om een tijdje continu aan te staan... ;-)
mooi uitgelegd
 
Back
Top