Defecte led's O2r meterbridge

Plaag

Ingeburgerd
Lid sinds
11 augustus 2006
Berichten
88
Locatie
de achterhoek
He hallo!

Ik heb enkele led's die niet werken op de O2r meterbridge. Aangezien ik zelf niet zo'n held ben met electra en ik liever geen dingen nutteloos losschroef leek me het handig om hier eerst wat info op te vragen.

Hoe makkelijk is zoiets te repareren? Zoja, wat voor onderdelen heb ik nodig?


Dank voor uw antwoord,


Grtz
Plaag
 
Zijn het hele bars of ledjes zelf?

Het komt niet zo vaak voor dat een ledje kapot gaat... je kunt checken op de print of alle soldeerpunten nog goed zijn van zowel het ledje als de weerstand in de buurt. Is het een hele bar, kun je kijken of de logica die de leds aanstuurt nog spanning krijgt en afgeeft. Meten is weten.

Als het normale leds zijn, zijn deze redelijk makkelijk te vervangen... Is het smd, dan hoop ik dat je goed smd kunt solderen. Let aub op dat als je soldeert het spul niet te heet wordt. Dan kunnen printspoortjes nog wel eens loslaten. Goed gereedschap is het halve werk.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Origineel geplaatst door Soepkip
Zijn het hele bars of ledjes zelf?

Het komt niet zo vaak voor dat een ledje kapot gaat... je kunt checken op de print of alle soldeerpunten nog goed zijn van zowel het ledje als de weerstand in de buurt. Is het een hele bar, kun je kijken of de logica die de leds aanstuurt nog spanning krijgt en afgeeft. Meten is weten.

Als het normale leds zijn, zijn deze redelijk makkelijk te vervangen... Is het smd, dan hoop ik dat je goed smd kunt solderen. Let aub op dat als je soldeert het spul niet te heet wordt. Dan kunnen printspoortjes nog wel eens loslaten. Goed gereedschap is het halve werk.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Zeker! bedankt voor je reply,

Het zijn de LED's. Als het signaal oranje "piekt" op een kanaal werken sommige groene LED's eronder wel en andere niet.

Aangezien ik niet supertechnisch ben en geen goed gereedschap heb laat ik een goede vriend het dan maar nakijken. Zijn er nog bepaalde type onderdelen waar ik op moet letten bij vervanging?

Plaag
 
Dat weet je pas als je zit welke onderdelen op de print zitten... :)

Meestal is er logica die het audio signaal omzet naar de led-bars. Die zou eventueel dwars kunnen liggen.. daarna is het alleen een weerstandje en een led...

Maar ik zou eerst meten of het signaal doorkomt vanaf de logica naar de weerstand/led combinatie. En dan checken of de soldeerpunten in orde zijn. Hitte zorgt voor uitzetten en krimpen... dat wil nog wel eens dwars liggen.

Werken de leds altijd niet of werken ze niet als de oranje gaan branden? Als het het laatste is kan het probleem wat dieper liggen (massa probleem in de ledbar of de logica).
 
soldeerpuntjes zou goed kunnen dat heb ik in het verleden ook wel eens meegemaakt maar condensators die niet meer 100% werken die kunnen zulke problemen ook geven.
 
Origineel geplaatst door Soepkip


Werken de leds altijd niet of werken ze niet als de oranje gaan branden? Als het het laatste is kan het probleem wat dieper liggen (massa probleem in de ledbar of de logica).

Ze werken altijd niet.

Bedankt voor je antwoorden dudes!!!!!
 
Back
Top