720 DD Floppy's voor MPC-60II / Backlight?

Quest

Ingeburgerd
Lid sinds
24 augustus 2006
Berichten
81
Locatie
Apeldoorn
Twee vragen:

-Waar kan ik goede 720kb floppy's krijgen (in dit geval voor MPC-60II), of bestellen via internet?
-Backlight van me MPC-60II is zo goed als uitgedoofd, synthdoctor of gewoon zelf maken, hoe, en waar kan ik een nieuwe krijgen?
Thanks
 
Je kunt standaard 1,44 MB floppy's ook gewoon als 720 KB formatteren hoor in je pc...
 
Je kunt gewoon op HD diskettes het extra gat afplakken (dus niet het 'beveiligings' gat, maar het andere gat), dan kun je ze gewoon in de Akai formateren en gebruiken.

In je PC formateren kan sinds windows ME niet meer, geloof ik. En dan nog zul je het extra gat moeten afplakken, anders bestaat de kans dat je Akai de diskette weigert te accepteren. En ik meen ook dat Akai diskettes in de Akai moet formateren, niet ergens anders.

Zoek anders even op het forum, er is geloof ik nog ergens een winkel in amsterdam is die DD diskettes verkoopt.
 
Backlight gevonden, zoiezo niet zo'n probleem. Geen floppy's wel. 1.44MB kunnen dus gewoon in MPC60 geformateerd worden tot720 KB?
 
yeps. gewoon doen. je kan er hooguit een floppie mee verknoeien. probeer er een en schrijf je programma/samples weg. dan proberen te laden van de schijf en je merkt 't vanzelf.
 
Geen goed idee. Ik heb een MPC60 I en Bij HD floppies geeft ie op een gegeven moment problemen.
Blijven ratelen en niks doen, geen samples kunnen wegschrijven of meer kunnen lezen.

ALs nuchtere nederlander denk je ff alles te kunnen omzeilen en slim te zijn,
maar het verhaal is wat breder dan hd> in dd-drive douwen.
Verhaal is dacht ik: dat de samenstelling voor dd flops is anders dan die voor hd. De dd-floppy-drives zijn gecalibreerd om die dd-flops te schrijven en niet HD floppies.
Gevolg: sneller data verlies als je HD in dd-drive stopt.. (zoiets)

google maar ff :)
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Je kunt gewoon op HD diskettes het extra gat afplakken (dus niet het 'beveiligings' gat, maar het andere gat), dan kun je ze gewoon in de Akai formateren en gebruiken.

Kan dus niet. De dichtheid van de HD-diskettes is zodanig dat de DD-Diskdrive er meestal niets mee kan.
Andersom kan wel hoewel je dan ook voor vreemde problemen kan komen te staan.
 
Dat is op zich wel waar ja, HD disks zouden een hogere mate van magnetisme hebben waar sommige DD drives niet tegen kunnen. Ikzelf heb al jaren op 2 apparaten (Ensoniq EPS en Amiga) geen last van de HD disks die ik gebruik, maar dat zegt verder natuurlijk niets. Toch vraag ik me ook af of het gebruiken van oude DD disks ook geen slecht idee is... Bij cassette tapes kunnen oudere tapes ook 'slecht' zijn voor de koppen, ze laten een hoop vuil achter.
 
Gewoon zo'n schoonmaak diskette gebruiken.

Maar Roger Linn schrijft:

Q: I find it difficult to find low density floppy disks for the MPC60. Can I use High Density disks?

A: The correct floppy disks to use in the MPC60 are double sided, double density (DS/DD). These disks are difficult to find because of the greater popularity of high-density disks (HD). If you canÌt find any DS/DD disks, you may use HD disks instead.

Ik wist ook niet beter dan dat een afgeplakte HD diskette welke als 720 geformateerd is het gewoon prima zou moeten doen.

Maar heb je scsi op die MPC?, dan hoef ja al geen diskettes te gebruiken.
 
Back
Top