juno 106

ikookal

Ingeburgerd
Lid sinds
15 december 2004
Berichten
43
Locatie
D-H
beste mensen,

mijn juno 106 (heb m nog niet lang) doet een beetje vreemd, soms doen bepaalde toetsen het niet en dan ineens weer wel etc.
verder begint ie soms random geluidjes uit te sturen en volgens mij zit er erg veel stof, soms wat ruis en kraken.

nou hoorde ik dat de eerste twee problemen komen doordat er stemmen kapot zijn, en ik hoorde ook al dat dat softwarematig te verhelpen moet zijn via de midikabel naar mijn compu.
ik las net al een aantal threads verderop dat je er dingen in kan solderen om het te verhelpen maar eerlijk is eerlijk heb ik er niet zo trek in om zelf met een heet stuk metaal in mijn synth te gaan roeren. ( ben bepaald geen soldeerkoning).

m.a.w. is het door middel van een softwarematige iets te verhelpen of moet ik toch maar de soldeer bout ter hand gaan nemen.?

verder nog de vraag, ga ik m zelf schoonmaken of is het wijsheid dat te laten doen?(of zou een beetje contactspray al helpen?)

nuja alvast bedankt

ivo
 
contactspray kan ik afraden, toch als je het overvloedig gaat gebruiken. Samen met het stof en vuil in de contacten gaat het een brij worden dat enkel meer stof gaat aantrekken.
Het ding binnenin stofvrij maken, en de slechte of krakende contacten met een klein beetje contactspray(of alkohol) reinigen kan wonderen doen.

Als er dan nog efectief stemmen missen, dan zal het idd solderen worden.

Neem er gewoon je tijd voor en hou er je hoofd bij

:dj:
 
Nou stemmen kapot word dus toch knutselen en er zijn hier wel mensen op het forum die dat voor je kunnen doen (en chips zoeken :D)

En dat randomgebeuren zou dat misschien een batterij kunnen zijn ?

Softwarematig zal je echt niet lukken :duivels:
 
Is ook toevallig dat ik dit net lees. Vanmorgen was ik nog even met mijn Juno 106 aan het spelen, en toen liep ik ook tegen het probleem aan dat bepaalde toetsen het (soms) niet doen. Is nog nooit eerder gebeurd en wat het kan zijn, ik heb echt werkelijk geen idee.

Alles zes de stemmen doen het in ieder geval gewoon, dat heb ik zorgvuldig getest. Ik liep tegen het probleem aan toen ik de Juno via MIDI bespeelde (vanaf een ION), dus het ligt in ieder geval niet aan het eigen keyboard. Maar als je daarop speelt is het probleem hetzelfde.

De toetsen die het niet doen wisselen ook nog eens, bijvoorbeeld bij het veranderen van preset. Dan is het de F3, dan is het de A2#, enz. En soms doen ze het wel gewoon allemaal! Kan ook komen door even op de Key Transpose te drukken of de toetsen van Poly 1-2 oid. Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook gemerkt dat de haperende toetsen het soms wel doen, maar dan heel zachtjes, zodat het net lijkt alsof ze het niet doen zeg maar.

Ik ben geen techneut maar vaak heb ik wel een idee wat er aan de hand kan zijn door mogelijke oorzaken weg te strepen door logisch na te denken. Deze methode laat me nu alleen even in de steek. Nou goed, ik kijk het even aan en als het zo blijft of erger wordt, dan maar naar de synthdokter. Ik ken er toevallig een die geen genoeg van de Juno 106 kan krijgen :)
 
Laatst gewijzigd:
je beschrijft idd precies het probleem wat ik ook heb, echt volledig identiek, ik ben er wel inmiddels achter dat het bij mij alleen gebeurt als ik m op poly 1 heb staan

ik hoorde dus dat dat de stemmen zouden moeten zijn maar heb er dus ook de ballen verstand van, men kan me alles wijs maken.
mocht je erachter komen wat het precies is hoor ik het uiteraard erg graag, ben ook wel benieuwd naar die synthdokter van je..

ivo
 
Nagaan of alle zes de stemmen het nog doen is niet zo moeilijk in ieder geval; gewoon (bij een kaal standaard geluid met het filter helemaal open) achter elkaar 6 noten aanslaan en die vasthouden. Als het goed is hoor je er telkens 1 stem bijkomen zonder dat er een verdwijnt, tot je dus 6 stemmen tegelijk hoort. Hoor je er maar 5 of 4, dan heb je een stemmenprobleem :) Ik geloof dat er ook nog een andere methode was met het ingedrukt houden van bepaalde knoppen bij het opstarten van de synth, maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd.

En die synthdokter is gewoon Boemtsjak, die heeft volgens mij alle Junos in Nederland al een keer gezien :D Je kunt hem altijd een PB sturen als je wilt dat je synth weer 100% in orde komt.
 
nee hoor, het is gewoon HET beroemde juno-106 probleem.

de losse chips zijn heeel erg schaars, maar de vervangende modules zijn een heel goed alternatief, en nog beter ook.

:)
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik geloof dat er ook nog een andere methode was met het ingedrukt houden van bepaalde knoppen bij het opstarten van de synth, maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd.


Die methode is:

Stel je voor dat stem 4 kapot is. Dan zet je je Juno aan en als je dan de vierde stem aanslaat (juno loopt door de stemmen heen) zorg je dat dat dan de meest rechtse of linkse toets is van het klavier. Je hoort dan niks want die stem is kapot. Maar inplaats van dat je hem loslaat plak je hem vast met een plakbandje zodat die constant ingedrukt staat.
Tadaa nu zijn de overige 5 stemmen te gebruiken. Dit is dan in poly-mode 1 want in ploymode 2 gebruik je altijd maar max 4 stemmen en poly mode 3 hoor je ze volgens mij allemaal. (behalve de kapotte natuurlijk:))

:doei:



en idd, als je het gemaakt wilt hebben moet je bij Boemtsjak zijn. Een nieuwe (nep) stem voor de juno uit belgie kost volgens mij 50euro
 
TEST procedure!

TEST procedure!

Volg gewoon de officiele test procedure voor het vaststellen van stemmenproblemen!

Service manual

Zie pagina 11: Hold 'key transpose' down and turn on the juno.
 
Back
Top