Kawai K3m info gevraagd (manual/midi-cc's/mods)

sms303

WHAT UR WATCHIN'?!?!
Lid sinds
28 Maart 2004
Berichten
3.844
Locatie
Rotterodamus
Ik twijfel om een Kawai K3m te kopen en te laten modificeren naar een (soort) filterbank (K3m filterbank mod).

Tot nu toe heb ik nergens een service-/owner manual kunnen vinden.

Is de K3 ook met midi-cc's aan te sturen?
Zijn er meer mod's bekend dan de K3m filterbank mod?
Wat is een hele schappelijke prijs (zonder (service)manual(s) voor een K3m?
 
Laatst gewijzigd:
heeft iemand de midi-cc lijst van de K3 toevallig?

Edit:
ben nog bezig met mn speurtocht en heb iets meer gevonden:
Info midi cc's/sysex
Kawai Synthforum :)

Uit de 1e link blijkt dat er geen midi-cc's zijn voor de K3 :( maar wel via sysex???...

ikke snappe sysex niet...
wie kan/wil de moeite nemen om dit in simpele Jip&Janneke taal aan me uit te leggen?

@Mods... misschien de draad verhuizen naar een andere onderwerp?
 
Laatst gewijzigd:
Mods... draadje verhuizen naar juist onderwerp?

zelfbouw mod.. staat wel beschreven maar verdere vragen hebben betrekking op midi-cc's en/of sysex enzo
 
Sysex simpel uitleggen is bijna niet te doen. Het probleem is dat elke fabrikant dit op zijn eigen manier doet. De sysex van een Yamaha zit heel anders in elkaar dan van een Roland bijvoorbeeld. Toch heb ik de sysex van de K3m even bekeken en het lijkt erg veel op de oude Roland synths, denk aan Alpha Juno en MKS serie.

Als je sysex wilt (moet in dit geval) gaat gebruiken heb je wel een programma of hardware editor nodig die dat kan. Daar al over nagedacht?
 
Bronswerk bedankt voor je toelichting..

misschien is het makkelijker als ik uitleg wat ik precies wil gaan doen.

Ik kan een kawai K3m kopen voor een leuk bedrag. Via i-net heb ik een filterbank mod gevonden. Informatie over midi-cc's heb ik niet gevonden (mogelijk bestaan die simpelweg niet voor de K3) maar wel iets over sysex.

Ik hoopte stiekem om via midi-cc's het adsr te kunnen aansturen, waardoor de filterbank mod via een sequencer getweaked kan worden. Als sequencer heb ik een Doepfer Schaltwerk en anders via een ouderwetse atari 1040 met cubase 2.01 als sequenceprogramma (back to the old-skool). Als back-up heb ik eventueel een stand alone pc voor de editor.

Concrete vraag:
Zou het mogelijk zijn om via sysex het adsr en hierdoor het geluid te kunnen tweaken zonder dat ik een extra paar handen nodig heb?
 
Origineel geplaatst door sms303

Concrete vraag:
Zou het mogelijk zijn om via sysex het adsr en hierdoor het geluid te kunnen tweaken zonder dat ik een extra paar handen nodig heb?

Wat bedoel je hiermee? Met sysex kun je zeker de envelopes veranderen, gewoon standaard editorwerk.

Cubase 2.01 voor Atari.... nou moet ik even heel erg terug in de tijd, maar was het toen al niet mogelijk om faders te definieren die sysex kunnen verzenden? Volgens mij kon dat wel en als je inkomende cc-messages kon linken aan een fader ben je de man.

Het versturen van programchanges gedurende een sequencerloopje gaat ook perfect. Zie:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=51943&highlight=k3m
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Wat bedoel je hiermee? Met sysex kun je zeker de envelopes veranderen, gewoon standaard editorwerk.
Bedoel je om de patch/sound te veranderen?
of via sysex aansturen???

Cubase 2.01 voor Atari.... nou moet ik even heel erg terug in de tijd, maar was het toen al niet mogelijk om faders te definieren die sysex kunnen verzenden?
ik zou het echt niet weten.. heb cubase tot nu toe alleen op dumbo nivo gebruikt...(zie midi standaard)


Volgens mij kon dat wel en als je inkomende cc-messages kon linken aan een fader ben je de man.

Enig id hoe ik dit voor elkaar krijg? Heb je een soort korte handleidinkje ervoor?

Het versturen van programchanges gedurende een sequencerloopje gaat ook perfect.
Heb net ff geluisterd... leuk effect krijg je ermee... !!!

Gister heb ik de manual ff globaal doorgelezen... er zijn meerdere midi opties..
midi standaard : signaal via midi in, sound/patch wordt extern aangestuurd via midi noten
midi excl. 1 : ....
midi excl. 2 : .....

Bij 1 van de midi excl. 2 begrijp ik dat het mogelijk is om de patch extern via midi te veranderen...
(is dit wat ik eigenlijk zoek/bedoel? (bedoeling is om het adsr/filter te tweaken tijdens een sequence met behulp van midi)

ik heb de k3m dus gekocht! :)
 
Laatst gewijzigd:
Gefeliciteerd! :) Nu de vraag, hoe dat ding te editen, zodat jij oa. het filter via midi kan aansturen. Het komt er eigenlijk op neer welke soft-hardware je tot je beschikking hebt.

Ik dacht even dat je Doepfer Schaltwerk een geschikte kandidaat zou zijn, maar na (vluchtige) bestudering van de pdf manual lijkt het erop dat deze geen sysex kan versturen, behalve voor zijn eigen backups etc.

Er zit wel een adder onder het gras voor editen van de K3m, er wordt gebruikt gemaakt van het zg 4-bits "HL" formaat. (high/low). Dwz dat de variabele byte welke de verandering van een parameter in een sysexstring definieert, is opgesplits in 2 bytes ipv 1. Hieronder staat de sysexstring voor het aansturen van het filter, de twee VAL bytes stellen dus die high/low variant voor.

F0 40 00 10 00 01 0A VAL VAL F7 (dit is allemaal hexidecimaal natuurlijk)

Jouw editor/hardwarebak moet die 4-bits HL variant kunnen versturen, anders heeft het verder geen zin. Dus uitzoeken wat je mogelijkheden zijn.

Wat betreft Cubase voor Atari, het is te lang geleden voor mij of deze variant ook ondersteunt wordt.
 
Er bestaat een programma genaamd Midi Quest XL, voor zowel de Mac als voor de Pece.

Deze is in staat om voor vrijwel elke bekende synth (ook in rackvorm) SySex te dumpen als te loaden en te bewerken, dus ook voor de K3R K3M. Ik wilde wat screenshots maken, maar dat lukte niet erg.

Hier wel de manual voor de K3m



k3m manual
 
Dat is zeker een optie, vooral in dit geval want op hun website staat:
VNRPN - Virtual Non-Registered Parameter Numbers allow you to assign any controller to any parameter in an editor for remote control editing
dus mogelijk om cc mesages te linken aan een parameter.
 
Back
Top