Reparatie synth: hout en lak

gevik

Ingeburgerd
Lid sinds
24 februari 2003
Berichten
84
Locatie
de TV doos! (NL)
Hallo,

Ik wilde weten of er iemand mij kan adviseren betreft de reparatie/onderhoud van houten onderdelen van een vintage synth.

Ik heb een oude synth aangeschafd die tijdens een verhuizing de voorige eigenaar de houden randen beschadigd heeft. Daarnaast lijkt of de voorige eigenaar iets op de linker kant van de syth heeft vastgeschroefd :stupid. De drie schroefgaten zijn duidelijk te zien. De originele hout lijkt of het met een soort plastic of lak bedekt is.

Weet er iemand hoe deze te repareren zijn?
 
Ik denk dat het makkelijkste is om ze na te maken. Als je het wilt herstellen ben je net zoveel moeite kwijt als dat je het vervangt. En daarnaast zal je het bij herstel altijd wel een beetje blijven zien.
Schroef eens een paneel los en kijk eens of het na te maken is.
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik denk dat het makkelijkste is om ze na te maken. Als je het wilt herstellen ben je net zoveel moeite kwijt als dat je het vervangt. En daarnaast zal je het bij herstel altijd wel een beetje blijven zien.
Schroef eens een paneel los en kijk eens of het na te maken is.

Wellicht is het mogelijk om de houten randen met een shuurmachine te repareren. maar ik weet niet hoe ik aan dat plastic lak kan komen ( in veronderstelling dat het een plastic lak is. dat weet ik dus niet zeker :confused: )
 
Origineel geplaatst door m.u.f.f
kan je een foto plaatsen hoe het er uitziet, wat bedoel je met plastic lak? is de lak zacht ofzo?

Ik denk dat er transparante lak op heeft gezeten. FF in een badje Glitsa en je kan er met een hamer opslaan
 
Origineel geplaatst door mikemix
Misschien is het ook wel handig om te vermelden om
welke synth het gaat :eureka:

Het gaat om een korg T1. Ik zal foto's maken van de beschadigingen
 
Zo te zien transport/live schade.
Moest wel lachen om die rode cirkel, kan niet missen.

Ik ga bijna denken aan een meubelmaker.
 
Ja de vorige eigenaar heeft die synth goed "getransporteerd". Ik ben nu opzoek naar een oplossing om die schades te herstellen.
 
dit lijkt op triplex met fineer erop, snap nu wat je bedoelt met plastic lak, het is dus de fineer. tja was kan je nu doen? probleem is dta het fineer beschadigd is dus eigenlijk niet te maken zonder dat je de schade ziet. Beter maak de twee blokken na, plak je daar hetzelfde fineer op. Maar dan zou je rest ook eigenlijk moeten doen vanwege kleine kleurverschil, tenzij je dat niet erg vind. Denk dat dat sowieso wel mee valt.

Ik geloof dat hier ergens ook een topic is over wooden side panel en daar staan linkjes in naar bedrijven die fineer verkopen, zodoende kan je met een panel een passende oplossing vinden.
 
voorzichtig polyester plamuur er op smeren daarna voorzichtig alleen dat deeltje schuuren ontvetten met wasbenzine en met een klein kwastje bijtippen en met een sponsje het relief weer bij werken in de natte verf en lakken met krasvaste lak. De gaatjes met een hamer de randjes terug slaan tot dat ze gelijk zijn met de andere polyerster plamuur enz enz zo als de eerste.
 
Laatst gewijzigd:
spaanplaat met folie

spaanplaat met folie

dit is spaanplaat met folie, kunststof dus, dit wordt onder een vacuum aangebracht, kun je eigenlijk niet ontzichtbaar repareren, dit spul wordt veel voor meubels gebruikt en dan wordt er in geval van een beschadiging een lakstift of meubelwas gebruikt, gewoon ff zwart maken met een marker is het meest simpel, of je moet op zoek naar zwarte plakfolie met een houtnerf, die is er wel maar ik denk dat je goed moet zoeken, denk aan een behang/decorette-achtige winkel met wat oude voorraad. als je het vind moet je wel het hele onderdeel beplakken alvorens het te repareren.
succes.
 
@ Mikanik, Ik was me van geen kwaadbewust "gewijzigd"
 
Weet je wat het probleem is met dit soort dingen ,als je het repareert en niet heel erg handig bent dan ziet het er na behandeling vaak erger en opvallender uit dan het was en het is van die goedkope rommel waar ze het mee gemaakt hebben, geperste houtvezel en kunststof fineer met nep houtprint ,heel moeilijk te repareren ,of je maakt alles na in mdf ,maar dat wordt gigantisch zwaar en een hele klus en je wilt waarschijnlijk veel liever muziek maken ,dus waarom laat je het niet zo .De synth heeft al die jaren zijn werk gedaan en dat mag gezien worden
 
Laatst gewijzigd:
Het herstellen van zo'n strook finier of hoe dat ook heet is makkelijk, alleen het probleem is dat je finier met exact hetzelfde houtmotief moet vinden. Als je dat hebt dan kan je het met een stijkbout op het hout van de synt bevestigen.
Ik moet ook nog eens een keer gaan rondkijken voor mijn mono/poly.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top