Scheurerrbeescht - TS808 distortion kloon

ez`

.:.
Lid sinds
31 mei 2004
Berichten
572
Locatie
a'dam
Ik heb laatst een TS808 (distortion gitaar-pedaal) clone in elkaar gezet (byoc kit van degiergitaarbouw.nl) en ik dacht dat jullie misschien wel iets zouden willen zien en horen ;)

Het Scheurerrbeescht, zoals hij heet, heeft asymmetrische clipping in plaats van de originele symmetrische van de originele TS808.

Eerst wat geluiden:

http://sisforawesome.com/upload/files/32/lildistdemo.mp3 - Dit is m'n microwaveXT die rechtstreeks door de Scheurerrbeescht naar m'n soundcard gaat, de Scheurerrbeest wordt na 37 seconden geactiveerd en daarna tweak ik de tone & gain knoppen van het Beescht. Zit een klein beetje reverb op.

http://sisforawesome.com/upload/files/32/knars.mp3 - Dit is niet echt een demo, maar meer een rauwe bijtende noise aanval rechtstreeks uit de Beescht. Knars!

Wat foto's:

1xc2.jpg


Ik ga nog waterslide decal labels toevoegen voor de knoppen & een logo. Met fijn schuurpapier ga ik patronen in het metal maken en ik zet er binnenkort andere, zware, dure metalen knoppen op.

2iw9.jpg


Het Scheurerrbeest in zijn natuurlijke habitat.

3dx3.jpg


De binnenkant van het Beescht onder de loep.

4rb1.jpg


Macro van de PCB.

5hq4.jpg


Let op het getal op het display van de multimeter!

6mh8.jpg


:)
 
ziet er leuk uit, hoe lang ben je ermee bezig geweest en wat waren de kosten?

en ik ben erg benieuwd hoe die klinkt als je er een kick doorheen lust :)
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ziet er leuk uit, hoe lang ben je ermee bezig geweest en wat waren de kosten?

en ik ben erg benieuwd hoe die klinkt als je er een kick doorheen lust :)

Ik heb er ook zo een en nog een Fuzz.
Gekocht bij De Gier Gitaarbouw

Alle BYOC kits zijn door beginners in elkaar te knutselen.

Ik heb laatst een 909 door de screamer gepost, kan effe niet meer vinden waar.



Erg mooi in elkaar gezet, je hebt veel meer geduld als ik.
 
kosten.. hmm.. zo'n 90 euro? het kan veel cheaper als je de componenten in bulk koopt & alleen de PCB koopt (of zelf een PCB maakt).

ik heb ongeveer 1,5 uur aan het vullen van de PCB en 2 uur aan de rest (bedrading, etc) besteed. da's ook niet echt snel (meneer Patat Met heeft volgens mij een uur of 2 gedaan over 't hele ding?) maar dit was de eerste keer dat ik iets met electronica & solderen deed, dus ik nam m'n tijd.. hij werkte in één keer, maar netjes is 'ie zeker niet hoor :D
de draden zijn veel te lang, het soldeerwerk is een beetje overdone (niet zo erg dat er kans op kortsluiting is, maar ik heb wel veel te veel soldeer gebruikt), te laat er achter komen dat je eigenlijk een andere capacitor erin had willen zetten en dan zitten prutsen met een desoldeer-pomp totdat je beseft dat je beter een litze kan gebruiken, etc... maar hij klinkt prima, en daar gaat 't me om :D
 
Klinkt idd als de Acidscreamer....een andere TS808 kloon met net ff iets meer controls.

Wat leuk is aan dit ding is dat je echt coole resultaten krijgt als je de inputspanning sterk gaat verlagen.....

Erg vet effect geeft dat!!!
 
ja die bezeten multimeter moest even op de foto, meer evil dan dat wordt 't gewoon niet.

goeie tip over die lagere spanning btw, ik hoorde al iets over dat 'ie nog harder over z'n nek zou gaan met een half-lege 7V batterij, maar ik heb geen batterij-houder erin gezet, dus kga m'n transformator maar 'ns op 7V zetten, kijken of dat nog harder scheurt }:|
 
Ik heb ook al gexperimenteerd met opamps.
Deze heb ik geprobeerd:
JRC4558d
RC4558P
LM833N
TLC2272ACP
TLC2202IP
Het maakt heel erg weinig uit welke opamp er in zit, dus niet doen.
Opamp stacking heb ik nog niet geprobeerd.
Dit kan de noise met 6dB verminderen en noise is altijd een probleem bij overdrive/distortions.

Wat wel heel veel uitmaakt zijn de cliping diodes.
Asymetrisch klinkt veruit het best.
Germanium diodes klinken warmer dan silitium die op hun beurt weer iets warmer klinken dan gele leds. De soort silitium diode maakt ook uit, een 4007 klinkt niet.
De diodes bepalen de basis sound, dus experimenteer. Ik heb nu 1 germanium en 2 silitium diodes, maar ik ga 4 germaniums proberen. 3 silitium en 2 gele leds vond ik teveel.

Wat ook veel uitmaakt in klank is de waarde van de 0,047uF condensator in het clipping circuit. Deze filtert de lage tonen weg. Ik heb een 10k pot parralel aan de condensator gezet. Nu heb je een variabel hoogdoorlaat filter.

Hier is een schema van de voltage drop mod.
Van deze site gejat.
http://www.beavisaudio.com/Projects/ScreamerLab/index.htm
 

Attachments

  • wd_voltage.jpg
    wd_voltage.jpg
    70,9 KB · Bekeken: 66
Origineel geplaatst door Patat Met
Ik heb ook al gexperimenteerd met opamps.
Deze heb ik geprobeerd:
JRC4558d
RC4558P
LM833N
TLC2272ACP
TLC2202IP

juist de JRC4558 is de chip die graag word gebruikt in dit soort apparaatjes en die moet zeker wel wat verschil uitmaken
 
bedankt, Patat Met!

die site die je me gaf heeft me op goede ideeën voor mods gebracht. zo'n op-amp socket (om ze te stacken) lijkt me erg handig, net als een aparte potentiometer voor het aanpassen van de spanning (7,5v vind ik zelf veel lekkerder klinken dan 9v, maar er zullen vast wel meer waardes zijn die goed scheuren).

een potentiometer aan die 0.047uF hangen lijkt me ook interessant (ik heb al een 0.022uF erin zitten, zodat de frequency respons iig iets lager gaat uit zichtzelf - maar nog niet laag genoeg).

het enige probleem is dat ik weinig ruimte meer over heb ik mijn behuizing! :)
 
Origineel geplaatst door ez`
het enige probleem is dat ik weinig ruimte meer over heb ik mijn behuizing! :)

Ja, er moeten nog 2 extra potmeters bij.
De enige plek is onder de on/off switch, waar de baterij zit.


Heb je ook de 2k tone pot erbij gekregen? Ik helaas niet.
Het schijnt dat de tone regeling dan veel lekerder werkt.
En de 10k pot voor het hoogdoorlaat filtertje werkt ook nog niet optimaal. Nog effe verder prutsen.


En ik moet de bedrading eigenlijk opnieuw doen. En ik vind solderen zo saai.
 
Knap gedaan hoor! En hij klinkt ook nog .... nou ja lekker wil ik niet zeggen. Meer vies, gemeen en rauw...Als een beest! ;)
 
Back
Top